خانواده و شادی محور خدمات رسانی «مرکزتجاری اُپال» به مشتریان

خانواده و شادی محور خدمات رسانی «مرکزتجاری اُپال» به مشتریان
خانواده و شادی محور خدمات رسانی «مرکزتجاری اُپال» به مشتریان

مرکزتجاری اُپال در حال حاضر یکی از ۳ مرکزخرید موفق و به‌نام تهران است که نه‌تنها در مقابل ناملایمات و مشکلات پیش‌آمده در زمان افتتاح و در زمان شیوع بحران کرونا پا پس نکشیده، بلکه پیشرفت و رشدی مستمر و چشم‌گیر داشته است و توانسته در برابر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی با شعار و محوریت «خانواده و شادی» با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

و هم اکنون اُپال یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های تجاری و سرگرمی در غرب تهران است که خود را در محیطی که سراسر رنگ و نور است میزبان خنده‌ و شادی میهمانانش می‌داند و حضور در آن با توجه به طبقاتی با فضای کاربری مجزا می‌تواند پاسخی باشد بر نیازهای همه اهالی شهر، فضایی که همه امکانات ممکن را یک‌جا در خود جای داده است.

 

 

علیرغم اختصاص هر یک از طبقات مرکزتجاری اُپال به یک کاربری و صنف خاص همچنان برای برخی از طبقات اُپال مثل طبقات هوم، اسپرت، کیدز، استایل و … تقاضای فضای تجاری بسیار بالاست این حجم از تقاضای برندها را چگونه مدیریت می‌کنید؟

همانطور که مطلع هستید ما از ابتدای ساخت، طبقات اُپال را زون‌بندی کرده‌ایم و هر طبقه را به یک صنف اختصاص دادیم. حال با شرایطی مواجه شدیم که برای بسیاری از طبقات و کاربری‌ها با توجه به استقبال چشمگیر مشتریان با تقاضای بالای برندها برای استقرار در این زون‌ها روبرو شدیم. این امر نیاز داشت تا ما ساز و کاری را در نظر بگیریم تا بتوانیم با یک مکانیزم حساب شده پذیرای حضور برندهای مختلف باشیم. از این رو هدف اصلی اُپال که همانا رضایت مشتری و پاسخگویی به نیازهای او هست را در این بخش هم به عنوان سرلوحه انتخاب خود قرار دادیم. برای آگاهی و دستیابی به بینش مخاطب یا همان مشتریانمان به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی مشخص تحقیقات داخلی انجام می‌دهیم تا بدانیم در آن بازه زمانی مشتری در خصوص هر کاربری بیشتر به دنبال چیست، نیاز و الویت خریدش کدام است. با مشخص شدن نیاز و خواسته مشتری روند انتخاب برند‌ها آغاز می‌شود. در این بخش در کنار نیاز مشتری، حفظ تنوع محصولات، امکان حق انتخاب، کیفیت و ... مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرند که در نهایت منجر به انتخاب برندها برای یک کاربری خاص می‌شود.

به عنوان مثال بر اساس آخرین تحقیقات انجارم شده، لزوم اختصاص یک فضای برای بانوان را دریافتیم و حال مشغول برنامه‌ریزی و انتخاب کاربرهای مختلف برای این کانسپت جدیدمان هستیم و به زودی خبرهای جدیدی از این کانسپت منتشر خواهیم کرد.

 

 

فرم طبقاتی اُپال برای این مجموعه نقطه قوت محسوب می‌شود یا نقطه ضعف؟

آنچه که ما بر اساس بازخوردهای مشتریان به دست آورده‌ایم این فرم طبقاتی و زون‌بندی‌ها با استقبال روبرو شده است. تفکیک کاربری‌ها و اصناف باعث شده است تا در هر طبقه یک بازار تخصصی داشته باشیم. این بازارهای تخصصی موجب شده تا در دنیای امروزه که «زمان» حکم طلا را پیدا کرده افراد در مدت زمان کوتاه به دنیایی متنوع از محصول و کالای مورد نظرشان دست یابد و بتوانند با مقایسه کالاهای متفاوت محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند. به عبارت دیگر حق انتخاب آن‌ها را در زمان اندک افزایش داده‌ایم. این امر به دلیل آنکه باعث می‌شود تا در وقت و انرژی افراد صرفه‌جویی شود منجر به ایجاد حسی دل‌پذیر برایشان می‌شود و یکی از عواملی است که به گفته بسیاری از این افراد در تحقیقات ما باعث شده تا تجربه خرید از اُپال برایشان خوشایند باشد.

 

یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های مجموعه اُپال مربوط به طبقه تفریحات در طبقه هشتم است، از زمان افتتاح تا به حال چه نوع اقداماتی صورت گرفته که این طبقه را به محبوب‌ترین مقصد جوانان شهر تهران تبدیل کرده است؟

اُپال از روز نخست فعالیت خود را بر پایه نه تنها یک شعار، که یک باور آغاز کرد «خانواده و شادی» و از همین روی تمام سعی و تلاش خود را معطوف آن کرد که بتواند فضایی اولا برای تمامی اعضای خانواده و دوما در راستای حال خوب و شادی آن‌ها وجود داشته باشد. پس، از همان اولین روزهای برنامه‌ریزی اُپال هدف بر آن بود تا فضایی برای نسل جوان به‌عنوان رکن اصلی و مهم خانواده و جامعه نیز به‌وجود آورد. جوانان با توجه به ویژگی‌های سنی‌شان نیاز به معاشرت و سرگرمی دارند و ما تصمیم گرفتیم با خلق فضا و سرگرمی‌های متفاوت در حد توان یک مرکزتجاری کاری کنیم که پاسخگوی این مهمترین نیاز نسل جوان باشیم و آن‌ها را در فضایی به غیر از دنیای مجازی دور هم جمع کنیم.

همین تنوع سرگرمی و ایجاد یک طبقه اختصاصی برای آن‌ها شاید یکی از مهمترین عوامل استقبال این گروه از افراد از اُپال بولینگ باشد.

 

 

 

امسال اُپال جایزه‌ برترین مرکزتجاری کشور در حوزه ایونت مارکتینگ را کسب کرد، این جایزه بر اساس چه عملکردی و چرا به اُپال اهدا شد ؟

- همواره از روز اول فعالیت مرکزتجاری اُپال سعی‌مان بر آن بود تا اُپال را به یک فضای شاد برای خانواده‌ها تبدیل کنیم. مدت‌ها با توجه به پاندمی کرونا و حفظ سلامت تمام اعضای خانواده اُپال از مشتریان گرفته تا کاربران و پرسنل خود مجموعه انجام فعالیت‌های جمعی را متوقف کردیم. چرا که حفظ سلامت تمامی اعضای این خانواده برای ما در الویت بود. پس از واکسیناسیون همگانی که منجر به فروکش بیماری کووید-19 شد تصمیم گرفتیم تا دوباره و در راستای آنچه که به عنوان رسالت خود یعنی همان گسترش حال خوب، نشاط و تجربه دل‌نشین برای مردم است، گام برداریم  و برنامه‌ریزی کنیم. چرا که بیش از هر زمانی با توجه به سختی که مردم بر اثر دو سال زندگی در دوران کرونا که پشت سر گذارده بودند این نیاز به حضور در فضایی شاد حتی شده برای چند ساعت را حس می‌کردیم

در این شرایط بود که اقدام به برگزاری رویدادهای مختلف و متنوع با توجه به مناسبت‌های گوناگون کردیم. از اجرای موسیقی زنده با حضور خواننده‌های سرشناس گرفته، تا رویداد‌های تعاملی روز مادر و روز پدر. از تقدیر از ورزشکاران و مدال‌آوران المپیکی و پارالمپیکی گرفته تا مراسم تجلیل از پیشکسوتان و ... جشن‌های شب یلدا و سال نو.

همان‌طور که اشاره کردم، این فعالیت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی اُپال و با هدف گسترش حال خوب و نشاط در جامعه برنامه‌ریزی شد. اما همین پویا بودن، حضور چهره‌های دوست‌داشتنی مردم در یک فضای عمومی و ... توانست به افزایش پاخور مجموعه نیز کمک کند.

 

به نظر شما دلیلی محبوبیت و موفقیت طبقه فودکورت اُپال چیست؟ آیا تمهیداتی برای حفظ کیفیت غذاها و جذب مخاطب بیشتر در این طبقه اندیشیده شده است ؟

این روزها رستوران‌گردی و دورهم در بیرون از خانه و با هم  غذا خوردن تبدیل به یکی از تفریحات جامعه در سن‌های مختلف و با سلایق متفاوت شده است . شاید به همین دلیل است که تعداد رستوران‌ها و فودکورت‌های شهر تهران و در مناطق پر جمعیت نظیر سعادت‌آباد و شهرک‌غرب کم نباشد. در این شرایط و با توجه به آنچه که گفتیم شاید بتوان مهمترین عامل موفقیت فودکورت اُپال را در کنار معماری داخلی و دکوراسیون آن که موجب به وجود آمدن یک فضای دلنشین و مطلوب برای معاشرت می‌شود، تنوع و کیفیت واحدهای غذایی بر شمرد. تنوعی که باعث شده تا هر فردی با هر سلیقه و رژیم غذایی بتواند غذای مورد نظر خود را با کیفیت مطلوب پیدا کند. تنوعی که از انواع سالاد و کباب و پیتزا گرفته تا انواع برگر و ساندویچ و پاستا و از سوی دیگر غذای ایرانی و ایتالیایی و آسیایی و مکزیکی و ... را شامل می‌شود و جوابگوی افراد با هر سلیقه‌ای است. این باعث شده تا اُپال فودکورت به عنوان مقصدی برای گذران اوقات خوش و دورهمی‌های میهمانان این مجموعه باشد.

همچنین تیم کنترل کیفیت داخلی اُپال با بررسی مدام کیفیت واحدها غذایی و نظرسنجی دائمی از مشتریان سعی بر آن دارد تا از کیفیت غداها مطمئن شود و بدانیم غذایی با کیفیت مطلوب در اُپال عرضه می‌شود.

شاید همه این موارد در کنار هم بود که باعث شد تا در سال 99 جایزه فودکورت برتر مراکزتجاری را دریافت کنیم.

 

 اگر موضوع قابل ذکر دیگری باقی مانده بفرمایید.

امروز که اینجا هستیم مانند سایر صنایع و مابقی مراکزتجاری، افرادی هستیم که از سخت‌ترین‌ روزها و طوفان‌ها جان سالم بدر برده‌ایم و خوشحالیم که توانسته‌ایم با پشت سر گذاشتن تمام آن روزها هنوز جایی امن و مطمئن و از آن مهم‌تر یادآور حال خوب برای مردم باشیم.

آنچه که گذران این دوران به ما آموخت آن است که مدیریت یک مرکزتجاری در حقیقت مدیریت کسب‌وکار صدها واحد تجاری است که به شما اعتماد کرده‌اند، مدیریت رونق و مدیریت عرضه و تقاضاست و همین امر است که نشان می‌دهد تیم مدیریتی یک مرکزتجاری باید تیمی چند وجهی با تخصص‌ها و رویکردهای مختلف اما همگی در راستای تحقق محوریت نگاه خدمت‌رسانی و خدمت‌گزاری به مشتری باشد.

همچنین آنچه که گذران این دوسال به خوبی نمایان کرد این نکته ‌است که مراکزتجاری به مثال یک موجود زنده و پویا در این جامعه هستند که هر چیزی از شرایط اقتصادی کلی حاکم بر جامعه گرفته تا مسائل فرهنگی و اجتماعی تاثیری چشمگیر بر روی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مجموعه می‌گذارد. برای زنده‌ ماندن و پویا بودن یک مجموعه باید افراد و اصناف مختلف دست به دست هم بدهند تا چرخ‌های این صنعت توان چرخیدن داشته باشد.

 

در آخر مرکزتجاری اُپال تنها مکانی برای خرید نیست بلکه ما سعی کردیم با ایجاد امکان‌های مختلف برای تعاملات اجتماعی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، خرید را به یک تفریح تبدیل کنیم

شایان پراهام ، نائب رئیس هیأت مدیره مرکز تجاری اُپال
تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , مرکز خرید اپال , اپال , اپال مال , اپال سعادت آباد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان