روند ناامیدکننده خرده‌فروشی ادامه دارد

روند ناامیدکننده خرده‌فروشی ادامه دارد
روند ناامیدکننده خرده‌فروشی ادامه دارد

گردش مالی تجارت خرده‌فروشی در 3‌ ماهه اول سال 2024 ناامیدکننده بود. این بازار اکنون امید خود را به ماه‌های آتی گره زده؛ هرچند با تداوم روند فعلی، شاید چشم‌انداز مثبتی قابل تصور نباشد.

تاکنون، ارقام رسمی فقط برای ژانویه در دسترس است که در واقع فقط مربوط به برندهای نسبتا بزرگ می‌شود. آمار نشان می‌دهد گردش مالی در تجارت خرده‌فروشی 18.4 درصد نسبت به ژانویه 2023 کاهش یافته؛ درحالی که اگر بخش‌های غذا، سوخت و وسایل نقلیه را حذف کنیم، کاهش گردش مالی حتی بیشتر بوده و به 34.1 درصد رسیده است. این واقعیت که هنوز تورم بالایی وجود دارد (اگرچه کمتر از سال گذشته گزارش شده) به این معناست که کاهش گردش مالی عمدتا به‌دلیل کاهش تقاضای واقعی شکل گرفته است.

 

 

کاهش تقاضا بیشتر بخش‌های خرده‌فروشی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ عمدتا بخش‌های سنتی (پوشاک، کفش، مبلمان و غیره) و نه بخش‌های غذا، سوخت و وسایل نقلیه. این را می‌توان از ارقام گردش تجارت خرده‌فروشی در سال‌های 2022 و 2023 مشاهده کرد. براساس تجزیه و تحلیل داده‌های اداره آمار یونان توسط جورج بالتاس، استاد دانشگاه اقتصاد و بازرگانی آتن، کل گردش مالی خرده‌فروشی در سال گذشته به 68.14 میلیارد یورو رسید، نسبت به سال 2022 افزایش 7 درصدی را ثبت کرد و به 63.7 میلیارد یورو می رسد. با این‌حال، اگر بخش غذا، سوخت و وسایل نقلیه را حذف کنیم، گردش مالی در سال 2023، 24.82 میلیارد یورو بوده که نسبت به سال 2022 (23.50 میلیارد یورو) افزایش کمتری را ثبت کرده است.

 

 

به‌خصوص در سه‌ماهه چهارم سال 2023 (سه ماهه‌ای که تجارت خرده‌فروشی به دلیل کریسمس و جمعه سیاه همیشه انتظارات بالایی دارد) رشد گردش مالی در مقایسه با سه ‌ماهه چهارم سال 2022 تنها 3.7 درصد بوده؛ البته اگر بخش‌های غذا، سوخت و وسایل نقلیه حذف شوند. رشد گردش مالی در یک سال تورمی فقط 1.5 درصد بود. علاوه‌ بر بخش‌های مختلف، عملکردهای متفاوتی از نظر اندازه شرکت‌ها هم وجود داشت. گردش مالی شرکت‌های خرده‌فروشی کوچک و متوسط در سه‌ماهه چهارم سال 2023 به 10.66 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سه‌‌ماهه چهارم سال 2022 (10.48 میلیارد یورو) تنها 1.7 درصد افزایش داشت.

منبع: Ekathimerini.com

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , تجارت , ماهنامه تجارت طلایی , گردش مالی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان