سون سنتر الماسی یگانه در شرق تهران

سون سنتر الماسی یگانه در شرق تهران
سون سنتر الماسی یگانه در شرق تهران

حدود 6سال از افتتاح مرکز خرید فاخر «سون سنتر» در محله هفت حوض نارمک می گذرد؛ محله‌ای که بافت تجاری آن اغلب توسط فروشگاه های کوچک و بزرگ و به نوعی سنتی اداره می شد، اما پس از افتتاح این مجموعه تجربه جدیدی از خرده فروشی را پشت سر گذاشت. در ادامه این مطلب امیرفخرالدین رحیمی، مالک،سازنده و رئیس هیات مدیره مرکز خرید سون، توضیحاتی را پیرامون شرایط کنونی این مرکز خرید ارائه داده است که در ادامه می خوانید.

 

به عنوان سوال نخست بفرمایید که انگیزه شما از ساخت مجموعه «سون سنتر» چه بود؟

جدا از اینکه محله هفت حوض از نظر تجاری از رونق خوبی برخوردار است و فروشگاه های متعددی به صورت سنتی در این محدوده مشغول به کار هستند اما جای خالی یک مرکز خرید مدرن به خوبی در آن احساس می شد. از نظر او پتانسیل ایجاد مراکز خرید مدرن متناسب با استانداردهای شهری دراین منطقه وجود دارد. ضمن اینکه «سون سنتر» با ایجاد یک پارکینگ طبقاتی از بار ترافیکی منطقه کاسته است و با این پارکینگ یک ارزش افزوده بسیار ارزشمندانه نه تنها برای این مرکز خرید بلکه کل منطقه هفت حوض نارمک ایجاد کرده است.

جدا از آن، ساخت هر مرکز خرید طبیعتا ایجاد اشتغال خواهد کرد. با افتتاح این مجموعه برای هزاران جوان محدوده شرق تهران فرصت شغلی ایجاد شد که این موضوع هم جزو مسئولیت های اجتماعی این مرکز خرید محسوب می شود و هم از افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی و بزهکاری پیشگیری می کند..

 

 

لطفا پیرامون مزایا و امکانات مجموعه «سون سنتر» توضیحاتی ارائه دهید

در ابتدا باید بگویم کلنگ مجموعه «سون سنتر» در مهرماه 91 به زمین خورد و تکمیل این مجموعه نیز با تیرماه سال 94 مصادف شد.

این مجموعه در زمینی به مساحت 2015مترمربع و در 11طبقه ساخته شده است که 4طبقه آن با ظرفیت 300خودرو به پارکینگ و 7طبقه نیز به واحدهای تجاری اختصاص یافته است.

به علاوه این مجموعه دارای یکی از شعب فروشگاه های زنجیره ای شهروند بوده و طبقه آخر آن هم با در برگرفتن برندهای غذایی مختلفی از جمله کافه ویونا، رستوران نادر، رستوران رومانا و.... به فودکورت اختصاص یافته است.

مجتمع «سون سنتر» دربرگیرنده اصناف مختلفی از جمله صنف طلا وجواهر، پوشاک، کیف وکفش و... نیز هست.

در سال های پیش از افتتاح «سون سنتر» خیابان آیت از داشتن امکانات خدماتی نظیر رستوران، کافی شاپ، پارکینگ و فروشگاه زنجیره ای محروم بود، اما «سون سنتر» عملا تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان این محله پررونق واصیل تهران را کامل کرد وموجب شد تا مشتریان با فراغ بال وخیال راحت بتوانند به این منطقه مراجعه کنند. ضمن اینکه «سون سنتر» استانداردهای این محله را افزایش داد.

قبل از «سون سنتر» عمدتا کسبه صنوف مختلف در این منطقه فعال بودند، اما با تولد این مجموعه برندها حضور یافتند وبرای اولین بار تعدادی از برندهای موفق پوشاک و کیف و کفش کشور در این مجموعه مستقر شدند.

 

استراتژی جذب مشتری در «سون سنتر» به چه نحوی است؟

از نظر من، منحصر به فرد بودن این مجموعه در منطقه یکی از مهم ترین مزایای رقابتی آن محسوب می شود چرا که «سون سنتر» نخستین مرکز خرید مدرن در محدوده نارمک است.

 

اقدامات انجام شده «سون سنتر» در ایام بحران کرونا به چه صورتی بوده است؟

از همان روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا به کشور، ما نیز همچون سایر مراکز خرید فعال مجبور به تعطیلی شدیم و ادامه فعالیت واحدهای تجاری در فضای آنلاین اتفاق افتاد. از این رو درهای مجموعه برای ادامه فعالیت وفروش آنها باز بود.

اما از آنجایی که ضررهای مالی قابل توجهی به کسبه وارد شد من شخصا در واحدهایی که مالکیت آن را بر عهده داشتم اجاره بها را بخشیدم. مجموعه «سون سنتر» در ادامه این اقدامات همچنین تصمیم گرفت تا در بخش دریافت شارژ ماهانه از واحدها نیز بخشش و تخفیفاتی قائل شود.

 

 

چقدر تشکیل اتحادیه مختص مراکز خرید را ضروری می دانید؟

پس از چندین بار تعطیلی در مراکز خرید درایام بحران کرونا، وجود یک اتحادیه در جهت صیانت از حقوق مراکز خرید بر همگان عیان شد؛ اتحادیه ای که بتواند با چانه زنی استدلال های درست و مستند نسبت به تعامل با مدیران دولتی اقدام کند و آنها را از مزایا وتوانمندی های ذاتی مراکز خرید آگاه کرده و در اتخاذ تصمیمات درست، یاری کند.

متاسفانه دولت هیچ توجهی به این حجم از اشتغالزایی و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی فعالیت مراکز خرید در سطح کشور ندارد و در تصمیم گیری در حوزه های مختلف از حضور مالکان، مدیران وافراد با تجربه این صنعت اصلا وابدا استفاده نمی کند و همین تصمیمات گرفته شده نه راهگشاست و نه اثربخش.

استفاده از تجربیات گرانبهای کارفرمایان مراکز خرید که به شایستگی خالق چنین بناهای فاخر و ماندگار و فرصت های شغلی پرتعدادی هستند، به نظر من از واجبات است.

 

از نظر شماعوامل موفقیت یک مجموعه تجاری چه مواردی هستند؟

از دیدگاه من عوامل مختلف موفقیت مراکز خرید عبارتند از:

مطالعه صحیح و واقع گرایانه، تنظیم نظام مالی صحیح، لوکیشن پروژه، استفاده از تیم های بهره بردار همزمان با طراحی نقشه معماری، بهره برداری صحیح براساس نیازسنجی محلی و منطقه ای، استخدام مدیر مرکز خرید با تجربه و استفاده از روش های علمی و موثر در حفظ رونق تجاری مجموعه.

 

 

 

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , بحران کرونا , تشکیل اتحادیه مختص مراکز خرید , مجموعه تجاری , مرکز خرید سون سنتر , سون سنتر , هفت حوض , فودکورت سون سنتر , امیرفخرالدین رحیمی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان