عملکرد اسپار اینترنشنال در سال 2019

عملکرد اسپار اینترنشنال در سال 2019
عملکرد اسپار اینترنشنال در سال 2019

 

 

اسپار اینترنشنال، بزرگ‌ترین زنجیره داوطلبانه خرده‌فروشی مواد غذایی در جهان،، فروش 37/1میلیاردیورویی را برای سال منتهی به 31 دسامبر 2019 گزارش کرده است که حاکی از افزایش 4/35درصدی درآمد بر مبنای پایه ثابت ارز است.

در پایان سال 2019، 13هزارو320 فروشگاه برند اسپار در 48 کشور در چهار قاره در سراسر جهان فعالیت می‌کردند که نسبت به سال 2018 تعداد 208 فروشگاه به کل فروشگاه‌های اسپار افزوده شده است. توسعه مداوم در چهار سال گذشته بیش از 1200 فروشگاه جدید را به شبکه جهانی اسپار افزود. این برند در سال 2019 در دو کشور کوزوو و ارمنستان، شروع به فعالیت و همچنین حضور خود را در اروپای مرکزی و شرقی که یکی از مناطق مهم رشد اسپار در سال‌های اخیر بوده، تقویت کرد.

 

نکات برجسته عملکرد اسپار در طول سال 2019

فروش اسپار در 16 کشور اروپای غربی که در آن حضور دارد با رشد 3/57درصدی به22/9میلیاردیورو که معادل 62‌درصد از گردش مالی جهانی اسپار است، رسیده است. از نکات حائز اهمیت عملکرد اسپار اتریش درآمد 7/2میلیاردیورویی آن است و این امر موجب شد تا اتریش برای دهمین سال متوالی رهبر رشد بازار شود. اسپار هلند رشد بی‌سابقه 22/8درصدی را که نتیجه موفقیت استراتژی توسعه در فرمت‌های مختلف فروشگاهی است به دست آورد و اسپار اسپانیا رشد 8/8‌درصدی را ثبت کرد.

فروش در 11 کشور اسپار در اروپای مرکزی و شرقی با افزایش قابل توجه 6/83‌درصدی به مبلغ تاریخی 6/2میلیاردیورو رسید، در حالی که اسپار مجارستان با فروش 2/09 میلیاردیورویی با افزایش بیش از 10‌درصد نسبت به سال گذشته با روش سرمایهگذاری در سبد فروشگاه‌های خود، عملکرد قابل ملاحظه‌ای را نشان داد. اسپار روسیه رشد استثنایی خود را با فروش 2/14میلیاردیورو با افزایش 7/6درصدی نسبت به سال گذشته ادامه داد. جدیدترین کشورهای اسپار در منطقه شامل اسپار گرجستان (79‌درصد)، اسپار آلبانیا (19‌درصد)، اسپار اوکراین (141‌درصد) و اسپار بلاروس (300‌درصد) بیشترین رشد را تجربه کردند.

برند اسپار در 14 کشور آفریقا و خاورمیانه حضور دارد و مسیر رشد خود را با فروش 6/06میلیاردیورو با رشد 5/26درصدی نسبت به سال 2018 حفظ کرده است. اسپار آفریقای جنوبی رشد هفت‌‌درصدی نسبت به سال گذشته با فروش 5/09میلیاردیورو را نشان می‌دهد که بیش از 60‌درصد از کل درآمد آن در سال 2019 از فروشگاه‌های فرمت سوپراسپار (سوپرمارکت‌هایی با مساحتی بین 1000 تا 3000 مترمربع) به‌دست آمده است. دیگر کشورها که با وجود شرایط سخت و بی‌ثبات موفق به دستیابی به عملکردی رضایتبخش شدند شامل: اسپار موزامبیک (34‌درصد)، اسپار نیجریه (10‌درصد) و اسپار بوتسوانا (12‌درصد) هستند. در خاورمیانه، اسپار عربستان سعودی، سال فوق‌العاده‌ای را با رشد 57‌درصدی نسبت به سال گذشته داشت. این مهم به دلیل افزایش پاخور فروشگاه‌های موجود و همچنین راه‌اندازی فروشگاه‌ها با فرمت کوچک‌تر اسپار (سوپرمارکت‌هایی با مساحتی بین 200 تا 1000 مترمربع) و اسپار اکسپرس (سوپرمارکت‌هایی با مساحتی کوچک‌تر از 200 مترمربع) بود. اسپار امارات متحده عربی با افتتاح اولین فروشگاه در منطقه لوکس دوبی به موفقیت بزرگی دست یافت.

 

 

در آسیا و اقیانوسیه، اسپار موقعیت خود را در بسیاری از کشورهایی که در آن فعالیت می‌کند با رشد سالانه 3/04درصدی و فروش 1/94میلیاردیورویی تثبیت کرد. هفت شریک تجاری اسپار در چین درآمد 1/54میلیاردیورو با افزایش 2/16درصد را در کنار یکدیگر به‌دست آوردند. اسپار در چین، حضور خود را با توسعه در منطقه جدید شمالی جانگجیاکو و افتتاح 30‌هایپرمارکت و سوپرمارکت جدید، گسترش داد. اسپار هند برند خود را در تعدادی از شهرهای منطقه‌ای و استانی به ویژه در جنوب هند توسعه داد و رشد فروش 22‌درصد را به ثبت رساند. اسپار تایلند در ادامه برنامه توسعه خود موفق به رسیدن به رشد فروش 22‌درصدی در سال 2019 شد.

توبیاس واسموت، مدیرعامل شرکت اسپار اینترنشنال اظهار داشت: «در مواجهه با رقابت شدید بین‌المللی، برند اسپار مجددا نتایج فوق‌العاده‌ای ارائه کرده است. عملکرد برجسته برند اسپار در مقابل رقبای مهم محلی و جهانی، یک روند مشترک در بسیاری از کشورهای ما در سال 2019 بود. قدرت شبکه بینالمللی و پیشرفت در عملیات توزیع و زنجیره تامین ما، مزایای قابل توجه رقابتی را برای فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان ما به ارمغان آورده است و امکان چابکی و سرعت پاسخگویی بالا به تغییر روند مصرف‌کننده و بازار را فراهم می‌آورد.»

وی افزود: «رشد مستمر سالانه 4/4‌درصدی ما در پنج سال گذشته، بستر قدرتمندی را برای آینده ایجاد می‌كند و نشان می‌دهد استراتژی «با هم بهتر هستیم» همچنان منجر به توسعه پایدار می‌شود. از زمان شروع آن در سال 2015، این استراتژی باعث افزایش رشد 21/4درصدی فروش جهانی، تعداد 1200 فروشگاه و افزایش هفت‌درصدی کل سطح فروش اسپار شده است.»

آقای واسموت با اظهار نظر در مورد عملکرد اسپار در چهار ماهه اول سال 2020 و تأثیر بیماری کووید 19 ادامه داد: «از نقطه‌نظر منحصربه‌فرد ما به‌عنوان یک خرده‌فروش جهانی، این توانایی را داشتیم که تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا را در بخش خرده‌فروشی از شرق به غرب بررسی کنیم و بهترین روش عملی اسپار را برای اطمینان از ایمنی همکاران و مشتریان اسپار در سراسر جهان به اشتراک بگذاریم. این بحران، قدرت واقعی شبکه اسپار را نشان داده است. ما به‌عنوان یک گروه، خستگی‌ناپذیر کار کرده‌ایم تا صد‌ها هزار نفر از همکاران‌مان به صورت مستمر نیازهای جامعه‌ای را که در آن خدمت می‌کنند برطرف کرده و مشتریان ما از ثبات تأمین اطمینان حاصل کنند.»

 

 

عملکرد قدرتمند خرده‌فروشی محلی در زمان شیوع ویروس کرونا همانند ادامه روند خرده‌فروشی آنلاین در اقتصاد با رعایت فاصله اجتماعی اهمیت پیدا کرد. تأثیر اقتصادی، بی‌اعتمادی مصرف‌کننده نسبت به آینده و تأثیر منفی قرنطینه بر درآمد خانوار‌ها باعث تغییر جهت هزینه‌های مصرف‌کننده به سه حوزه اصلی سلامت، بهداشت و ارزش، با برند اسپار که پاسخگوی بسیار مناسبی است، خواهد شد.»

وی افزود: «عملکرد تا به امروز نشانگر نقش مهم فروشگاه‌های اسپار برای حیات جوامع محلی در دوره بحران است. رشد اخیر اسپار اتریش حاکی از آن است. در ماه آوریل سال 2020، اسپار اتریش به تنهایی سهم بازار 36/5درصدی با رشد 23‌درصدی داشت، یعنی تقریبا دو برابر میانگین 12/6درصدی در صنعت خرده‌فروشی. سال گذشته نیز شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای در جهت حضور دیجیتالی اسپار بودیم که اسپار در چند ماه گذشته در 12 کشور، خرده‌فروشی آنلاین را راه‌اندازی کرده است. اکنون اسپار در 25 کشور در سراسر جهان در زمینه خرید آنلاین حضور دارد.»

 

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , موفقیت , فروشگاه‌های اسپار

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان