آمازون، اولین برند با یک تریلیون دلار ارزش ازدست‌رفته

آمازون، اولین برند با یک تریلیون دلار ارزش ازدست‌رفته
آمازون، اولین برند با یک تریلیون دلار ارزش ازدست‌رفته

 

«آمازون»، اولین برند سهامی عام جهان است که یک تریلیون دلار از ارزش بازار خود را از دست داده است، زیرا ترکیبی از تورم فزاینده، سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه و به‌روزرسانی‌های ناامیدکننده سود، باعث فروش تاریخی سهامش در سال جاری شد.

سهام این برند تجارت الکترونیک و پردازش ابری اخیراً 4.3 درصد سقوط کرد و ارزش بازار آن از رکورد 1.88 تریلیون دلار در جولای 2021 به حدود 879 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که آمازون و مایکروسافت در رقابت برای شکستن انحصار در بازار بودند. درحالی‌که سهام فناوری و رشد در طول سال جاری افت کرده‌اند، ترس از رکود باعث کاهش بیشتر احساسات در این بخش شده است. پنج برند برتر فناوری ایالات‌متحده از نظر درآمد در سال جاری، شاهد کاهش نزدیک به چهار تریلیون دلار ارزش بازار بوده‌اند. بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان، امسال را صرف تطبیق با کاهش شدید رشد تجارت الکترونیک کرده، زیرا خریداران عادت‌های پیش از همه‌گیری را از سر گرفته‌اند. سهام این شرکت در بحبوحه کاهش فروش، افزایش هزینه‌ها و جهش نرخ بهره، تقریباً 50 درصد سقوط کرده است. براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده ازسوی بلومبرگ، از ابتدای سال، جف بزوس، یکی از بنیان‌گذاران این برند، شاهد کاهش ثروتش بود. ماه گذشته، آمازون کمترین رشد درآمد را در بازه زمانی سه‌ماهه در تاریخ این برند را پیش‌بینی کرد، زیرا خریداران در مواجهه با بی‌اعتمادی اقتصادی، هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند. این برای اولین‌بار از زمان افزایش اوج‌گیری کرونا و کاهش استقبال نسبت‌به سرمایه‌گذاری ازسوی مردم است که ارزش برند آمارون به زیر یک تریلیون دلار رسید.

 

 

پایان موقت یک اسطوره

شرکت آمازون یک شرکت تجارت الکترونیکی و پردازش ابری است که در تاریخ ۵ جولای سال ۱۹۹۴ ازسوی جف بزوس در شهر سیاتل ایالت واشنگتن بنیان‌گذاری شد. شرکت آمازون بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است. این شرکت فعالیت خودش را به‌عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد و مدتی بعد به فروش محصولات متنوعی مانند سی‌دی، دی‌وی‌دی، نرم‌افزار، کتاب‌های الکترونیکی، مبلمان، غذا و اسباب‌بازی پرداخت. این شرکت روزبه‌روز محصولات بیشتری را در سایت خود عرضه کرد و امروزه شما هر چیزی را که نیاز داشته باشید می‌توانید از آن خریداری کنید. آمازون امروزه محصولات زیادی را تحت برند خود به بازار عرضه می‌کند. شرکت آمازون در سال ۲۰۱۵ از شرکت خرده‌فروشی والمارت پیشی گرفت و در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۶ به‌عنوان چهارمین شرکت باارزش جهان شناخته شد. جف بزوس پیش از بنیان‌گذاری آمازون به‌عنوان نایب‌رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co کار می‌کرد. او در سال ۱۹۹۴ شغلش را با وجود نصیحت‌های رئیس شرکت، پدر و مادرش ترک کرد و به سیاتل رفت تا روی پروژه‌ کسب‌و‌کار خود کار کند. او معتقد بود که تلاش کردن برای راه‌اندازی یک استارتاپ و شکست خوردن در آن بسیار بهتر از این است که انسان هیچ کاری انجام ندهد و چند وقت بعد از این موضوع پشیمان شود. جف بزوس نهایتاً شرکت خودش را در ۵ جولای ۱۹۹۴ با نام Cadabra ثبت کرد. او یک سال بعد و زمانی که یک وکیل نام شرکت را به‌اشتباه Cadaver  به معنای «جسد» تلفظ کرده بود، نام آن را به آمازون تغییر داد. جف بزوس در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتی Relentless.com به معنای «بی‌رحم» را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند. اما دوستانش به او گفتند این نام کمی شیطانی به نظر می‌رسد و بهتر است که نام آن را تغییر دهد.

 

 

جف بزوس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرف A آغاز شود به جستجو در فرهنگ لغت پرداخت و تحت‌تأثیر نام آمازون قرار گرفت، زیرا از جنگل‌های آمازون به‌عنوان مکانی عجیب‌‌و‌غریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقاً همان توصیفی بود که جف بزوس از آینده‌ کسب‌و‌کار خود داشت. رود آمازون بزرگ‌ترین رود جهان است و او تصمیم داشت تا کسب‌و‌کار خودش را به بزرگ‌ترین فروشگاه دنیا تبدیل کند. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: «هیچ‌ چیزی در مدل کسب‌و‌کار ما وجود ندارد که قابل کپی کردن نباشد. همان‌طور که صدها رستوران بعد از مک‌دونالد و با کپی کردن ایده‌ آن راه‌اندازی شد اما این شرکت همچنان دارای درآمد میلیون دلاری است. نام برند یکی از مهم‌ترین عوامل در ماندگاری یک برند است و اهمیت آن در دنیای آنلاین بسیار بیشتر از اهمیت آن در دنیای واقعی است.» بنابراین نام سایت به Amazon.com تغییر پیدا کرد و در سال ۱۹۹۵ و با این نام فعالیت آنلاین خود را آغاز کرد. لوگوی معروف این برند در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۰ طراحی شد. اگر به این لوگو دقت کنید متوجه خواهید شد که یک فلش از حرف A به حرف Z و به‌صورت یک لبخند کشیده شده است. ازآنجاکه حروف الفبای انگلیسی ازA  آغاز شده و به z ختم می‌شوند؛ پس منظور از طراحی این لوگو این بوده است که هر چیزی را که بخواهید می‌توانید در این سایت پیدا کنید. منحنی زیر آن هم نشان‌دهنده‌ لبخند حاکی از رضایت مشتری‌های این برند است. جف بزوس بعد از خواندن مقاله‌ای درباره‌ آینده‌ اینترنت به تهیه‌ فهرستی از ۲۰ محصولی پرداخت که می‌توانستند جایگاه خوبی در بازار آنلاین داشته باشند. او این لیست را محدود کرد و پنج محصول نهایی یعنی دیسک‌های فشرده، سخت‌افزار، نرم‌افزار، ویدئو و کتاب را انتخاب کرد. او کتاب را از این جهت به لیست محصولات خود اضافه کرد، زیرا احساس می‌کرد که تقاضای زیادی برای ادبیات در بازار جهانی و ارائه‌ کتاب با قیمت کمتر وجود دارد. شرکت آمازون در گاراژی در خانه‌ جف بزوس و با تعداد کمی کارمند در خیابان بلویو واشنگتن بنیان‌گذاری شد و او به توسعه‌ نرم‌افزار پرداخت.

 

 

این شرکت بعد از مدتی به یک خانه‌ دو اتاقه منتقل شد. آمازون بعد از دعوت از ۳۰۰ دوست برای شرکت در تست بتا بالاخره در سال ۱۹۹۵ آغاز‌به‌کار کرد. آنها در روزهای اول کار خود زنگی را در دفتر نصب کرده بودند که با هربار خرید کردن یک مشتری به صدا درمی‌آمد و همه دور هم جمع می‌شدند تا ببینند آیا مشتری را می‌شناسند یا خیر. بعد از گذشت چند هفته، تعداد خرید به‌ اندازه‌ای بالا رفت که آنها مجبور شدند زنگ را از کار بیندازند! این شرکت فعالیت خودش را به‌عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین و با دسترسی به عمده‌فروشی کتاب اینگرام آغاز کرد. شرکت آمازون در دو ماه اولیه‌ کسب‌و‌کار خود به ۵۰ ایالت و بیش از ۴۵ کشور آمریکا کتاب فروخت و درآمد آن به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید که بسیار بیشتر از مقداری بود که تیم استارتاپ او پیش‌بینی می‌کرد. یک کتاب‌فروشی بزرگ در دنیای واقعی می‌تواند ۲۰۰ هزار عنوان کتاب را در فروشگاه خود داشته باشد اما ازآنجاکه انبار یک کتاب‌فروشی آنلاین به‌صورت مجازی است؛ بنابراین می‌تواند منبع نامحدودی از کتاب‌ها باشد.

منبع: BLOOMBERG.COM

 

 

تگها : رکود , اقتصاد , خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , برند , آمازون , کسب وکار , جف بزوس , درآمد , تجارت الکترونیکی , خرده فروش آنلاین , کاهش درآمد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان