اهمیت فودکورت‌ها در توسعه مراکز خرید و مال‌ها

اهمیت فودکورت‌ها در توسعه مراکز خرید و مال‌ها
اهمیت فودکورت‌ها در توسعه مراکز خرید و مال‌ها
اهمیت فودکورت‌ها در توسعه مراکز خرید و مال‌ها
*فیلیپ باچا، مدیرعامل شرکت مارایا پارس، شرکت بین‌المللی راه‌انداز و تجهیز فودکورت 
از زمان راه‌اندازی اولین  مرکزخرید در سال 1955 در مارس 1955 در ویسکانسین آمریکا، مال‌ها و به طور کلی مراکز خرید تغییرات عمده و شگرفی را تجربه کرده‌اند. 
 عمده تغییرات در زمینه مسائلی مانند تجهیز بهتر، معماری مناسب‌تر، پی بردن به علایق خرید مشتریان از طریق راه‌اندازی تکنولوژی‌های جدید و البته درس گرفتن از موفقیت‌ها و ناکامی نسل گذشته مراکز خرید، صورت گرفته است.
یکی از مهم‌ترین درس‌های آموخته‌شده، نیاز به مشاوره حرفه‌ای بود تا شیوه‌های مدیریت حرفه‌ای را به طور گسترده‌ در صنعت توسعه مراکز خرید کشوری مانند ایران به ارمغان بیاورد. این نیاز در حین دوره ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد. به طور کلی بیشتر اشتباهات ساختاری پس از بازگشایی مراکز خرید عیان می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، باید هنگام  تجهیز و ساخت مراکز خرید یک استاندارد خاص را در نظر بگیرید و از آن عدول نکنید. یکی از ضروری‌ترین بخش‌های یک مرکز خرید که البته در ایران هم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، صنعت غذا و نوشیدنی است. این بخش یک موضوع ضروری در هسته اصلی هر پروژه توسعه خرده‌فروشی در دنیاست و هیچ مرکز خرید توسعه‌یافته‌ای بدون توجه به این اصول موفقیت درازمدت و مانایی به دست نمی‌آورد.
دلایل توجه به صنعت غذا و نوشیدنی
دلایل زیادی برای حضور فودکورت‌ها در مراکز خرید و مال‌ها وجود دارد. شراکت روزافزون و پررنگ برندهای برتر غذا و نوشیدنی در مراکز خرید، سود یک مجتمع و مال را به شکل فزاینده‌ای افزایش می‌دهد اما این ماجرا، تنها دلیل موفقیت یک مال نیست. مساله اصلی به اطمینان از استانداردهای ساخت‌و‌ساز مناسب و ایمنی در طرح‌های اصلی معماری آن هم به شکل فنی و مفهومی، مربوط می‌شود. 
راهکارهای توسعه صنعت غذا و نوشیدنی 
 اصلی‌ترین راهکار، اطمینان یافتن از فروش مورد انتظار و قرار گرفتن در بهترین یا حداقل یکی از مناسب‌ترین مکان‌های تجاری هر مرکز خرید است. معماری مناسب، اصلا کار کوچکی نیست.  نقشه‌های جامع معماری اجازه می‌دهد اندازه مناسب و مکان‌های مرتبط با اغذیه و نوشیدنی را به خوبی معرفی کنیم و گردش مناسب برای این عملیات در بازار فراهم شود. تمام ابزارهای انتخاب‌شده برای غذا و نوشیدنی باید در حد آشپزخانه‌های حرفه‌ای، مناسب باشد. کفپوش، سقف کاذب، کاشی دیوار، تخلیه کف، اتصالات برق، جعبه‌های کنترل الکتریکی، اندازه‌گیری و تهویه مطبوع، روشنایی، مجرای استخراج، کنترل دود و بویایی، اتصالات گاز و... همگی باید به بهترین نحو در یک مرکز تجهیز شده باشد تا پس از مدتی بابت کمبود یکی از این موارد، مشکل حادی به وجود نیاید. توجه داشته باشید انتخاب ترکیبات غذایی و انتخاب‌های مناسب می‌تواند کاری کند که برخی‌ها تنها به خاطر صرف اغذیه پا به مرکز خرید شما بگذارند. اگر موفق به انجام این کار شدید، بابت عدم علاقه مشتریان به خرید نگران نباشید. شما به هرحال موفقیت بزرگی به دست آورده‌اید! مدل طراحی و معمار مراکز خرید در نوع خود اهمیت زیادی دارد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. اگر  مشتری، نمای مناسبی از کسب و کارتان نبیند به سمت‌تان نمی‌آید. در همین راستا، کیفیت نصب و مدل استفاده از ابزارهایی که می‌تواند مشتری جذب کند، برگ برنده هر بهره‌بردار و رئیس مرکز خرید و مال‌ است.
نقش ایمنی در مراکز خرید و فودکورت‌ها
کاهش هزینه و افزایش فروش، کاهش مصرف انرژی، کاهش خطرات آتش‌سوزی در آشپزخانه، کنترل دود و بو در سراسر مرکز خرید و منطقه،  کنترل کیفیت هوا، بهبود سلامت و ایمنی کارکنان آشپزخانه، کاهش خطر ابتلا به مسمومیت غذایی در بازار، بهبود عملكرد مواد غذايي در همه شئون، تنظیم سرویس خدمات مشتریان و کاهش حق بیمه از جمله مزایایی است که در صورت رعایت تمامی موارد ایمنی  شامل حال مرکز خرید و فودکورت شما می‌شود. 
صاحبان  و توسعه‌دهندگان مراکز خرید در ایران معمولا عمده قدرت خودشان در بازاریابی را پس از افتتاح مراکز خرید از دست می‌دهند که این موضوع ناشی از سیاست غلط در نوع بهره‌برداری و کاربری مراکز خرید است. مسمومیت‌های غذایی یا آتش‌سوزی شاید درکوتاه‌مدت، ضربه‌ای به اعتبار شما نزند اما در درازمدت موجب بی‌اعتبارشدن‌تان می‌شود پس موضوع ایمنی را جدی بگیرید. دست‌اندرکاران مراکز خرید در ایران پس از حادثه ساختمان پلاسکو، بیش از پیش رعایت ایمنی را جدی گرفتند و در این زمینه اقداماتی انجام دادند اما هیچ‌کدام از این استانداردها برای کنترل آتش‌سوزی‌های آشپزخانه‌ای که گاهی جبران‌ناپذیرترین ضربات را به یک مال وارد می‌کند، کافی و قدرتمند به نظر نمی‌رسد. روغن‌های قابل اشتغال و حتی برخی از گریس‌ها موجب ایجاد خطر می‌شوند و گاهی آتش‌سوزی‌های کوچک و بزرگ را در مراکز خرید رقم می‌زنند. بنابراین صاحبان صنایع در ایران برای جلوگیری از این مخاطرات باید هر چه زودتر خودشان را مجهز به استانداردهای روز رایج در مناطق مختلف دنیا در زمینه ایمنی کنند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان