تطبیق خرده‌فروشی با ویروسی به نام «کرونا»

تطبیق خرده‌فروشی با ویروسی به نام «کرونا»
تطبیق خرده‌فروشی با ویروسی به نام «کرونا»

 

 دنیای کسب‌و‌کار در حال مبارزه برای بقا و رشد

 

 افزایش خرید آنلاین و حتی بیش از حد ظرفیت در خرده‌فروشی‌ها‌، نشان داد تلاش‌های لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین مشتریان مراکز خرید جواب داده و مشتریان با خانه‌نشینی، راه بهتر و امن‌تری برای خرید کم‌دردسر پیدا کرده‌اند.

 با این حال جریان درآمدزایی برای بسیاری از خرده‌فروشان قطع شده زیرا محدودیت سفر باعث اختلال در خطوط تولید آنها می‌شود.

در این شرایط خرده‌فروش‌ها مجبور شده‌اند هزینه‌های عملیاتی و اجاره، حقوق و تهیه موجودی را ذخیره کنند که این عامل بسیاری از مشاغل را تحت فشارهای مالی قرار داده و همچنین ابهاماتی در مورد ادامه کارشان به وجود آورده است.

به عبارت بهتر هر خرده‌فروشی که موفق به کسب و ذخیره درآمد نشود، محکوم به فناست. البته این ویروس تأثیر یکسانی در تمام بخش‌های خرده‌فروشی نداشته است. هر طبقه با مجموعه تهدیدها و فرصت‌های خاص خود روبه‌رو شده است.

 

 مواد غذایی

افزایش تقاضا برای مواد اولیه و مواد غذایی خانگی به دلیل وحشت خرید و خروج از خانه، مشکل ساختاری را برای خرده‌فروشان مواد غذایی ایجاد کرده است.

برآورده شدن تقاضا برای کالاهای خانگی و در عین حال ثابت نگهداشتن کالاهای اساسی، اختلال در فروش را برای فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها ایجاد کرده و خرده‌فروش‌ها را مجبور کرده زنجیره تامین خود را دوباره بررسی کنند.

صنعت مد و لوازم لوکس

 خرید غیرضروری در زمینه لوازم لوکس در ماه مارس 20 تا 50درصد کاهش یافت. لغو سفارشات مربوط به مد به دلیل تعطیلی فروشگاه‌ها، باعث ایجاد یک سرمایه انباشته می‌شود که هنگام خرید و فروش عادی می‌تواند بازار را غرق کند و قیمت‌ها را پایین بیاورد. این عامل ممکن است فرصت رشد را برای مراکز خرده‌فروشی ایجاد کند، با این وجود امکان کاهش رقابت برای مشاغل وجود دارد.

 

صنعت غذا و نوشیدنی

صنعت غذا و نوشیدنی بیشترین ضربه را از شیوع ویروس کرونا خورد. این صنعت پرسود در حالت عادی در مارس 50 تا 80 درصد سود فروش را تجربه می‌کرد اما در ماه آوریل 10 تا 20 درصد گردش مالی مثبت داشت.

با توجه به اینکه در حال حاضر رستوران‌ها حداکثر 30 درصد ظرفیت پذیرش دارند و بسیاری از مشتریان تمایلی به حضور در این مکان‌ها نشان نمی‌دهند، صنعت غذا و نوشیدنی برای سرپا ماندن باید تمهید جدید و متفاوتی بیندیشد.

 

تکنولوژی

با وجود افزایش اولیه تقاضا برای خرید لوازم مربوط به تکنولوژی، این صنعت در ماه مارس 30 تا 50 درصد کاهش فروش را به ثبت رساند. در حالی که نگرانی زیادی در بخش خرده‌فروشی وجود دارد، تغییرات در رفتار خرید مشتری باعث تحیر صاحبان برندها می‌شود.

 

افزایش فروش آنلاین

با ماندگاری ویروس کرونا، نظر مثبت مردم به خرید آنلاین هر روز بیشتر از قبل می‌شود. به‌طور مثال خرید مواد غذایی به صورت آنلاین در ماه مارس و ماه‌های بعدی به‌صورت تصاعدی در حال رشد بود. بزرگ‌ترین مساله فراروی خرده‌فروش‌ها، یافتن راه‌حل‌های تحویل محصولات است چون پیش از این، بازار برای چنین افزایش ناگهانی تقاضا، آمادگی نداشت.

با توجه به اوج‌گیری خرده‌فروشی آنلاین، تقاضای فزاینده‌ای برای تحویل اجناس وجود داشته است. از آنجا که خرده‌فروش‌ها در حین انجام سفارشات سعی در محافظت از سلامت کارمندان و مشتریان دارند، پیشگیری از بیماری مورد توجه عمده قرار گرفته است. روش‌های پرداخت دیجیتالی در معاملات آنلاین بسیار بهتر از روش‌های سنتی قبلی، برای خرده‌فروش‌ها سود در پی دارد.

 

تغییر رفتار

اخیرا تغییر رفتار جالبی توسط گروه‌های تولید پوشاک در چین گزارش شده است. به خاطر شیوع ویروس کرونا تعداد افرادی که به جای وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه خصوصی استفاده می‌کنند، افزایش یافته است. مردم اکنون نمی‌خواهند از خدمات اوبر یا اشتراك در مترو استفاده كنند و این یک تغییر کامل به نظر می‌رسد!

 

تلاش برای بقا

در مواجهه با سقوط درآمدها، خرده‌فروش‌ها برای افزایش شانس خودشان برای سرپاماندن به سرعت هزینه‌ها را کاهش دادند اما حتی کاهش‌های عمیق، بدون حمایت‌های دولتی، اخذ وام و... برای بقا کافی نیست. در حال حاضر بیشتر برندها فقط زنده هستند و سودآوری ندارند. تولیدکنندگان و خرده‌فروشان در یک قایق قرار دارند و برای حفظ استمرار تجارت تلاش می‌کنند. فقط یک رویکرد انعطاف‌پذیر ماندگاری آنها را تضمین می‌کند.

 

ماجرای اجاره‌ها

یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های تجاری که خرده‌فروش‌ها با آن مواجه هستند، اجاره است. بنابراین جای تعجب ندارد خرده‌فروش‌ها به نحوه واکنش صاحبان بازار به بحران توجه زیادی نشان دهند.

6 روز پس از همه‌گیری ویروس کرونا، «الفتحم مالز» اعتبار اجاره‌نامه سه‌ماهه را به مستاجران واجد شرایط در جشنواره شهر دوبی سیتی‌مال و جشنواره پلازا ارائه کرد و در هجدهم ماه می، مرکز ال‌بوستان در دوبی دوماه اجاره مستاجران خود را بخشید اما با وجود چنین اقداماتی، نگرانی‌ها در مورد بقای املاک استیجاری در خرده‌فروشی وجود دارد.

بسیاری از مدل‌هایی که تغییرات رفتار مشتری را پیش‌بینی می‌کنند، بر رشد تجارت الکترونیکی متمرکز شده‌اند اما بیشتر مشتریان در حال حاضر مجبور به خرید آنلاین می‌شوند زیرا هیچ جایگزینی ندارند. در صورت داشتن حق انتخاب، ممکن است خرید حضوری از بازار و مراکز خرید را ترجیح دهند!

 

بانک‌ها و دولت

بانک‌ها در امارات تاکنون تا حد زیادی مورد حمایت خرده‌فروشان بوده‌اند، با این حال کاهش طولانی‌مدت بودجه چندان برای طرفین خوشایند نخواهد بود. هزینه‌های ثابت زیادی در رابطه با مجوزها وجود دارد. بوروکراسی ایجاد شده توسط تعداد زیادی از حوزه‌های قضایی، هزینه و پیچیدگی در انجام کار را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این امر همچنین بر توانایی شرکت‌ها برای واکنش سریع و خلاقانه برابر تغییر شرایط بازار، تأثیر می‌گذارد.

دولت‌ها در فرآیند پیچیده بازگرداندن مشتریان به فروشگاه‌ها به شیوه‌ای کنترل شده و ایمن، پشتیبانی و مساعدت می‌کنند اما در این مرحله، هیچ‌کس با اطمینان نمی‌تواند بگوید تا چه مدت وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت یا در واقع اگر کرونا ناپدید شود، ایجاد تغییر در تجارت چگونه خواهد بود. مسلم است که با توجه به شرایط موجود، پشتیبانی بیشتری از بانک‌ها و دولت‌ها صورت خواهد گرفت.

منبع:MEED.COM

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , تکنولوژی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان