جنگ پشت صحنه فوتبال و یورو 2020

جنگ پشت صحنه فوتبال و یورو 2020
جنگ پشت صحنه فوتبال و یورو 2020

مستطیل سبز و دایره تجاری

جام ملت‌های اروپا یا همان یورو 2020، در تابستان جاری به صحنه تقابل شرکت‌های تولیدکننده پوشاک ورزشی تبدیل شد و تیم‌های ورزشی بهتر از هر کسی می‌دانستند در صورت ناکامی، پولی دست‌شان را نمی‌گیرد و فقط در صورت موفقیت، می‌توانند برندهای بزرگ را به سوی خود جلب کنند.

در واقع بیشترین پاداش‌ها و درآمدها از آن تیمی شد که بهترین جایگاه را در یورو به دست آورد. این موضوع شامل پاداش پیروزی و صعود، پاداش قهرمانی، قراردادهای تجاری شامل قراردادهای تامین پوشاک ورزشی و مسائل مختلف دیگری است که در پشت صحنه اصلی مسابقات جریان دارد و برای مدیران ارشد و برگزارکنندگان مسابقات، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به همین دلیل، در جریان رقابت ورزشی تیم‌ها، برندهای ورزشی هم برای تصاحب بازار فروش البسه تیم‌های قدرتمند به رقابت می‌پردازند و یورو ۲۰۲۰ به صحنه اصلی این رقابت در قاره اروپا تبدیل شد؛ به طوری که 2 برند آدیداس و نایک، روی هم رفته بخش اعظم بازار را با قراردادهای چند صد میلیون یورویی در اختیار گرفتند.

 

 

 نبرد بزرگ

«نایک» درهنگام ورود به این مسابقات در زمینه تیمی پیشتاز بود چون ۹ تیم از ۲۴ تیم حاضر لوگوی نایک را روی لباس‌ خودشان داشتند، اما «آدیداس» هم دست از مبارزه برنداشت تا بتواند باز هم در محبوب‌ترین ورزش دنیا پیشتاز باشد. این برند لوگوی 3 خطش را روی پیراهن 8 تیم دید. «نایک» با فرانسه تیم قهرمان جهان، انگلیس که از همیشه امیدوارتر بود و پرتغال، مدافع عنوان قهرمانی قرارداد دارد. «آدیداس» با بلژیک، تیم برتر رنکینگ جهانی و آلمان و اسپانیا که 3 بار قهرمان مسابقات شده‌اند، پیمان همکاری بست.

«پوما» 4 تیم در مسابقات داشت و تنها یکی از غول‌های بزرگ دنیا یعنی ایتالیا لباس این برند را می‌پوشید. بقیه تیم‌ها با شرکت‌های کوچک‌تر قرارداد داشتند؛ هامل (دانمارک)، جاکو (مقدونیه شمالی) و جوما (اوکراین).

روی هم رفته درآمد سالانه ۲۴ تیم حاضر در یورو ۲۰۲۰ از محل فروش البسه خود، رقمی حدود ۲۱۵ میلیون یورو است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. البته سهم تیم‌هایی مانند مقدونیه شمالی، مجارستان، اسلواکی و فنلاند بسیار ناچیز بود.

طبق اعلام «پی‌آر مارکتینگ» (برندی که در زمینه استراتژی بازاریابی فعالیت دارد و سال‌هاست روی این معاملات مطالعه می‌کند) تیم ملی آلمان که در یک دهه گذشته همواره در مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام جهانی و یورو حضور داشته و جام جهانی ۲۰۱۴ را هم فتح کرده، سالانه ۵۶ میلیون یورو از محل قرارداد ۱۰ ساله و ۵۶۰ میلیون یورو با «آدیداس» درآمد دارد. نکته جالب توجه اینکه آلمانی‌ها برای ادامه این همکاری، چندین سال قبل یک کمپ تمرینی پیشرفته از «آدیداس» درخواست کردند تا تیم ملی خود را برای یورو ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ آماده کنند و «آدیداس»هم با توجه به اینکه ژرمن‌ها قرارداد پنج برابری با «نایک» را به خاطر مسائل ملی و وفاداری به این برند رد کرده‌ بودند، به سرعت با درخواست فدراسیون فوتبال این کشور موافقت کرد. در نتیجه در شهرک ورزشی خود به نام «هرتسو» یک خوابگاه به نام « Home Ground» ساختند که در تورنمنت این تابستان و تورنمنت‌های 3 سال آینده خانه تیم آلمان خواهد بود. آن‌ها از آنجا می‌توانند پیاده به استادیوم «آدی داسلر» بروند؛ زمین خصوصی و با استاندارد بین‌المللی شرکت آدیداس. وقتی «مانشافت» (لقب تیم ملی آلمان) به کمپ نیازی نداشته باشد، «آدیداس» از آن برای محل آماده‌سازی تیم و فضای برگزاری کارگاه استفاده می‌کند.

 

رتبه دوم اروپا به فرانسه، قهرمان جام جهانی روسیه و نایب قهرمان یورو ۲۰۱۶، اختصاص دارد که طی قرارداد جدید خود با برند آمریکایی نایک، ۴۳ میلیون یورو به دست می‌آورد و قهرمانی در این مسابقات برایش قرارداد بزرگ‌تری نسبت به آنچه آدیداس با آلمان منعقد کرده، رقم می‌زد اما چنین هدفی محقق نشد.

«نایک» سومین قرارداد سنگین یورو را با تیم ملی انگلیس منعقد کرده و در ازای سالانه ۳۳.۳ میلیون یورو، حق تولید و فروش «سه شیر» (لقب تیم ملی انگلیس) را به دست آورده‌است. یک نکته جالب توجه برای «نایک» در ابتدای جام، ناکامی‌های انگلیس در تورنمنت‌های قبلی بود که شاید با چشم انداز این برند آمریکایی همخوانی نداشت. البته آن‌ها امیدواربودند انگلیس در یورو ۲۰۲۰ نتایج متفاوتی را نسبت به گذشته رقم بزند.

برند آلمانی پوما، سومین شرکت معتبر جهان در این بین فقط با یکی از قدرت‌های اروپا یعنی ایتالیا به همکاری خود ادامه می‌دهد و سالانه ۲۵.۴ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال ایتالیا پرداخت می‌کند. البته چند ماه قبل اخباری مبنی بر پایان همکاری این دو منتشر شد و بعد از یورو ۲۰۲۰، ایتالیا به سال‌ها همکاری خود با پوما خاتمه می‌دهد.

 

اسپانیا با ۱۵.۹ میلیون یورو (آدیداس)، روسیه با ۱۰.۸ میلیون یورو (آدیداس)، هلند با ۹.۶ میلیون یورو (نایک)، پرتغال با ۶.۵ میلیون یورو (نایک)، ترکیه با ۳ میلیون یورو (نایک) و بلژیک با ۲.۶ میلیون یورو (آدیداس) در ادامه جدول بیشترین درآمدزایی از محل فروش پوشاک ورزشی خود قرار دارند.

مورد عجیب بلژیک

نکته جالب توجه در این جدول، قرارداد نه چندان زیاد تیم نخست جهان است.علت این موضوع، به تیزهوشی و آینده نگری شرکت آلمانی آدیداس بازمی‌گردد که قرارداد خود با بلژیک را سال‌ها قبل با قیمت بسیار ناچیزی منعقد کرده و اگر امسال بلژیک اروپا را فتح می‌کرد، «آدیداس» به سود هنگفتی از فروش البسه این تیم می‌رسید.«مت اسلاتر» نویسنده سایت اتلتیک می‌نویسد: «اگر نسل طلایی بلژیک در آینده نزدیک خوب عمل کند، آدیداس احتمالا نام دهکده خودش در جنگلی واقع در «هرتسو» را تغییر دهد و به نام شخصی بگذارد که با قراردادی به ارزش سالانه ۲.۵ میلیون پوند بلژیک را از چنگ تامین‌کننده قبلی‌اش، شرکت بوردا درآورد!»

 جنگ در زمین فوتبال، پشت صحنه‌ای به نام «نبرد بین اسپانسرهای قدرتمند برای تصاحب باارزش‌ترین قراردادها» دارد و در واقع اقتصاد و برندینگ در خارج از مستطیل سبز، تعیین‌کننده معادلات پرسودی است!

 

منبع:Guardian

 

 

 

تگها : پوما , برندینگ , آدیداس , نایک , زمین فوتبال , جام ملت‌های اروپا , یورو 2020 , شرکت‌های تولیدکننده پوشاک ورزشی , قهرمان جام جهانی روسیه , نایب قهرمان یورو 2016 , برند آلمانی پوما

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان