دستیار خرید، معضل یا موهبت؟

دستیار خرید، معضل یا موهبت؟
دستیار خرید، معضل یا موهبت؟
دستیار خرید، معضل یا موهبت؟
 بسیاری از افرادی که با هزاران امید و هدف به قصد خرید وارد مراکزخرید شهر دهلی می‌شوند در همان چند دقیقه اول به شیوه نامناسب جذب مشتری و برخورد نامناسب اعتراض می‌کنند.
 برای تغییر این رویه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، اما تغییر دیدگاه بیش از کارهای عملیاتی اهمیت دارد. سال‌‌های زیادی تلاش می‌شد با تغییر دکور و فضای موجود، حس خوبی به بازدیدکنندگان القا شود، اما علم جدید مراکزخرید، راهکارهای بهتری را فرا روی کارفرمایان قرار می‌دهد؛ از جمله این‌که به جای تلاش در جهت القای سخنان، سعی کنید با تجهیز خودتان به تکنولوژی روز و برآوردن حداکثر نیازهای مشتریان، رضایت همگانی را جلب کنید. این روزها مقوله‌ای به نام دستیار خرید الکترونیکی، بخشی از مشکلات مربوط به خرید را برطرف کرده و مانند یک میانبر عمل می‌کند. در هر یک از مراکزخرید دهلی و هند، ده‌ها تکنولوژی مهم و به‌روز در زمینه خرده‌فروشی وجود دارد و هر مشتری دقیقا می‌داند چه می‌خواهد.
 لزوم حفظ حریم شخصی مشتری 
یکی از موارد جدید در اختیار گذاشتن یک ربات به عنوان دستیار خرید در کنار مشتری است تا پا به پای او در خریدها کمک کند. این اتفاق اگر چه می‌تواند خرید بهتر را تضمین کند، اما مغایر با اصول حفظ حریم شخصی مشتری است. ربات همراه در واقع بخش زیادی از اطلاعات شخصی افراد را در خود ذخیره می‌کند و به همین دلیل حریم شخصی در مراکزخرید خط‌کشی مشخصی ندارد. وجود تکنولوژی‌های فراوان هر چند سبک، صنعت خرده‌فروشی را تکان داده است، اما مضراتی را هم در پی دارد. به همین منظور گفته شده ربات‌های همراه به زودی از تعقیب مشتریان دست برمی‌دارند تا اندکی حریم شخصی حفظ شود. اما بهترین راه‌حل چیست؟
یک شیوه منحصربه‌فرد
برای حفظ حریم شخصی، برنامه‌ای تحت عنوان LLP راه‌اندازی شده و در اختیار مراکزخرید واجد شرایط قرار گرفته است. این برنامه از شیوه غربالگری بهره می‌برد و تنها اطلاعات مربوط به علایق خرید و آنچه برای یک مرکزخرید مهم است در حافظه ربات ضبط می‌شود. به این ترتیب مشکل نقض حریم شخصی هم از بین می‌رود.
 نقش مهم دستیار خرید 
ایده دستیار خرید از نیم دهه پیش توسط آمازون مطرح شد که در واقع تفکر تکامل یافته ربات‌سازی وشبیه‌سازی در مراکزخرید بود. دستیار خرید کارایی‌هایی بیش از سنسور دارد و در صورت تمایل به کمک نصب برنامه‌ای در گوشی شما فعال شده و ضمن در نظر گرفتن علایق خرید شما، همراهتان حرکت می‌کند و پیشنهادهایی برآمده از اطلاعات ضبط شده از علایق خریدتان فرا رویتان قرار می‌دهد. شاید برایتان جالب باشد بدانید این ربات‌ها اولین بار در کارگاهی در بمبئی هند ساخته شده‌اند و به طور کلی برخلاف تصور، نیمه کمتر تکامل یافته آسیا در این مورد پیشقدم است. اگر در اطراف بمبئی و سایر شهرهای هند چرخی بزنید، متوجه تکامل مراکزخرید و مال‌ها می‌شوید؛ تکاملی ناشی از نگرش درست و اصولی همراه با مطالعه کامل. پیروی از اصول جهانی مراکزخرید و در نظر گرفتن جایی ویژه برای تکنولوژی درآمیخته با رعایت اصول کلی، از یک مرکزخرید مکانی کامل و دوست‌داشتنی می‌‎سازد؛ دقیقا همان چیزی که مشتریان می‌خواهند و به دنبال آن هستند. با تمام این اوصاف، شاید به این زودی‌ها نتوان مناسب‌ترین جایگزین برای نیروی انسانی را پیدا کرد. درصد خطا در ربات‌هایی که به شما در انجام بهترین خرید ممکن کمک می‌کنند، بسیار کم‌ است، اما اگر خطا یا اتفاقی منفی در این ربات‌ها رخ دهد، عملا همه رشته‌ها پنبه خواهد شد و مشتری دست از پا درازتر به خانه برمی‌گردد. نقص‌هایی انسانی به مراتب کم‌هزینه‌تر به نظر می‌رسند، با این حال اگر اجازه استفاده حداکثری از جدیدترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌ها را در مرکزخرید خودتان صادر نکنید، دیر یا زود دچار مشتری‌گریزی و مرگ قطعی کسب‌وکارتان در آینده می‌شوید. مانند تمام اصول زندگی، چنانچه افراط و تفریط در عرصه تکنولوژی را حذف کنید به لطف تکنولوژی‌های مناسب امروز امکان موفقیت زیادی در برپایی و نونوار کردن مال‌ها دارید. در آن صورت دیگر هیچ یک از مشتریان بابت انتخاب و بازید از مرکزخرید شما پشیمان نمی‌شوند!
منبع: livemint.com. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان