سالی پراسترس برای فروش پوشاک

سالی پراسترس برای فروش پوشاک
سالی پراسترس برای فروش پوشاک

 

در روزهای کرونایی خرده‌فروشی اعم از فروش پوشاک نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا با معضل و مشکل مواجه شده تا جایی که منابع رسمی اذعان داشتند در آمریکا و اروپا، صنعت مد و پوشاک در بین تمامی صنایع بالاترین ضرر را به خاطر کرونا متحمل شده است. در ماه می (اردیبهشت) فروش خرده‌فروشی پوشاک و اکسسوری در آمریکا 62درصد در مقایسه با سال گذشته سقوط داشت و همچنین خرده‌فروشی پوشاک، پارچه و کفش در 19 کشور اروپا در ماه مذکور، حدود 50درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافت.

اما برای فروش آنلاین نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با آمدن کرونا، فروش آنلاین محصولات مد در تمام دنیا رشد عجیبی را تجربه کرد. Zalando، یک شرکت مستقر در برلین که خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین مد در اروپا معرفی می‌کند، در 15 جولای (24 تیر) گزارش داد که فروش ناخالص کالاهای آن در سه ماهه اخیر تا 34درصد رشد کرده و  بیش از سه‌میلیون مشتری جدید به مشتریانش اضافه شده است. همچنین انتظار دارند تا فروش ناخالص کالاها 25درصد افزایش یابد و از این رو برای سال جدید خود را به‌روز کردند.

 

 

شرکت دیگر به نام Asos که یک خرده‌فروش آنلاین مد در انگلستان است، گفت فروش در مدت چهار ماه تا 30 ژوئن (10 تیر) با وجود همه‌گیری کرونا و دوران قرنطینه به میزان 10درصد افزایش یافته است. خرده‌فروشی آنلاین دیگری در انگلستان به نام Boohoo نیز از افزایش 45درصدی فروش خود در سه ماه منتهی به 31 ماه می (11 خرداد) خبر داد.

در این ماه‌های اخیر، حتی علاقه‌مندان به خرید آنلاین کالاهای لوکس افزایش یافته‌اند؛ تا جایی که وب‌سایت معروف Vestiaire Collective که بازار فروش مجدد مد لوکس است، رشد فروش خود در ماه می (اردیبهشت) را 119درصد نسبت به سال گذشته اعلام کرده است.

به‌رغم اینکه خریداران پوشاک تمایل به پرو لباس و لمس جنس پارچه آن را دارند، ولی سریع‌تر از محصولات دیگر به خرید آنلاین تمایل نشان دادند. شرکت تحقیقاتی Forrester تخمین زده است که تجارت الکترونیکی مد و پوشاک در مقایسه با خرده‌فروشی آن تقریباً بیشتر از دو برابر در حال فروش است.

 

در روزهای کرونایی، تجارت الکترونیک می‌تواند یکی از راه‌های نجات اصناف از رکود، فروش بیشتر و تعامل بهتر با مخاطبان خود باشد تا مصرف‌کنندگان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، به دور از استرس و با کیفیت مناسب به محصولات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. علاوه‌بر این فروش اینترنتی مزایای مختلفی برای کسب‌و‌کارها دارد که در ادامه به شرح برخی از آنها پرداخته می‌شود:

1- افزایش زمان فروش: مشتریان می‌توانند در هر مکانی و هر زمان سفارش خود را ثبت کنند و همین امر باعث افزایش حجم سفارش‌ها، فروش بیشتر محصولات و در نتیجه سودآوری بالاتری می‌شود.

2- دسترسی به مشتریان کل کشور: با فروشگاه اینترنتی، بعد جغرافیایی از بین می‌رود و فاصله مشتریان با شما فقط به اندازه یک کلیک است. اینگونه شمار بیشتری مشتری را به دست می‌آورید و تعداد بیشتری می‌توانند با خدمات و محصولات شما آشنا شوند.

3- ارائه خدمات بهتر به مشتریان: پاسخگویی سریع‌تر به مشکلات و سوالات مشتریان و تهیه محتوای تصویری و ویدئویی در راستای پاسخگویی به سوالات رایج مشتریان، این یکی از راه‌های نشان دادن احترام به مشتری و جلب رضایت اوست.

4- عدم‌نیاز به مکان فیزیکی فروش: دیگر نیازی به وجود مکان فیزیکی مانند مغازه نیست و این امکان را برای صاحب کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند تا از هر مکانی بتواند فروشگاه آنلاین خود را اداره کند.

5- افزایش سرعت پاسخگویی شرکت: با داشتن یک اپلیکیشن مناسب می‌توان سفارش‌ها، موجودی انبار و تعداد فروش روزانه و هرچیز دیگری را به سرعت چک کرد. از این رو پاسخ‌دهی سریع به مشتریان سبب رضایت آنها در کار می‌شود.

6- ارتباط با مشتریان جهانی: پس از رسیدن به بلوغ کسب‌و‌کار برای تبدیل شدن به برند جهانی، ناگزیر هستید یک فروشگاه آنلاین برای نمایش محصولات خود در سطح استانداردهای جهانی داشته باشید تا مخاطبان از کشورهای مختلف با نام تجاری و محصولات‌تان آشنا و تبدیل به مشتری شما شوند.

 

 

فروش آنلاین یکی از راه‌های ارتباط موثر با مشتریان و جلب اعتماد آنهاست، همچنین در صورت رعایت اصول کار در فضای مجازی، می‌توان آمار و سطح فروش محصولات را افزایش داد. اکنون زمان آن است که صنف پوشاک از پوسته سنتی خود خارج شود و هرچه سریع‌تر به عرصه فروش آنلاین بپیوندد تا بتواند رونق فروش خود را حفظ کند. در این راستا اتحادیه پوشاک تهران برای حمایت از این صنف که در دوران کرونا و شب عید متحمل ضرر و زیان جبران‌ناپذیری شدند و با توجه به رونق فروش آنلاین در این حوزه، بر آن شد تا اعضای خود را به سمت تجارت الکترونیک سوق دهد. از این رو این اتحادیه با نظارت مرکز اصناف و بازرگانان ایران، تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک عضو خود را برای فروش در فضای آنلاین ترغیب می‌کند و بستر مجازی را برای آنها فراهم کرده است. از سوی دیگر یکی از معضلات پیش‌ رو این است که عموم فعالان صنف از ورود به بسترهای آنلاین و یادگیری روش‌های نوین حضور در عرصه اینترنتی واهمه دارند که با کمک به آنها می‌توان آمار فروش آنلاین صنف پوشاک را رونق بخشید. همچنین مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌راحتی به کالای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

در آخر شایان توجه است که صنف و صنعت پوشاک ایران برای ورود به بازار آنلاین باید چند نکته را مدنظر داشته باشند:

  1. همسو با استاندارد جهانی: پوشاک را مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید کنند و از همه مهم‌تر الگوسازی سایزها بر اساس استاندارد جهانی تهیه شود.
  2. جدول تعیین سایز: هر تولیدکننده ‌باید جدول راهنمای سایز محصولات خود را تدوین کند تا مشتری هنگام خرید آنلاین، بتواند انتخاب دقیق‌تری در سایز لباس داشته باشد و از این طریق مرجوعی سفارش‌ها نیز به حداقل می‌رسد.
  3. ویژگی‌های محصول: هنگام فروش آنلاین، اطلاعات تخصصی آن مانند درصد جنس الیاف، نوع تزئینات، استایل لباس و... جزو حقوق مشتری است که باید از آنها آگاه باشد.
  4. اصول انبارداری: تولیدکنندگان و فروشندگان ‌باید انبارداری دقیق و سیستماتیک داشته باشند تا در اطلاعات میزان موجودی محصولات خود اشتباهی نکنند.

موارد گفته شده در بالا جزو نکات مهم در فروش آنلاین البسه است که اگر صنف و صنعت پوشاک به این نکات توجه کنند می‌توانند تجربه فروش مجازی موفق‌تری داشته باشند.

 

گردآورنده: ساره سیاحی پژوهشگر مد و پوشاک

منبع : COLLEGE.TAPSELL

تگها : فروش , ماهنامه تجارت طلایی , کرونا ویروس , صنعت پوشاک , فروش آنلاین , کرونا , ریتیل , صنعت مد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان