صنعت پوشاک درانتظار چاره‌اندیشی درست

صنعت پوشاک درانتظار چاره‌اندیشی درست
صنعت پوشاک درانتظار چاره‌اندیشی درست

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، «پس از شیوع کرونا، کارگران شهرستانی که با ما در تهران کار می کردند از آمدن سر کار امتناع کردند. به طور نمونه هفت نفر در این واحد کار می کردند که امروز به سه نفر کاهش یافته است.

کسب و کار به آن معنی هنوز راه نیفتاده و دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است، بر این اساس کارگران هر زمان که مشغول به کار شوند باید حقوق شان با نرخ دستمزدهای جدید محاسبه شود.

پارسال در مجموع سال پر رونقی نبود، از مهرماه بازار به تدریج در حال راه افتادن بود، اما در ماه های بهمن و اسفند شرایط بسیار خراب شد و اجناس تولیدی شب عید روی دستمان باقی ماند.

خرید پوشاک طبق مد روز انجام می شود و به ناچار باید تولیدات یاد شده را کنار بگذاریم یا زیر قیمت بفروشیم. »

اینها بخشی از گلایه ها و درد و دل‌های فعالان صنعت نساجی و پوشاک است که این روزها با وجود گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا، مستأصل مانده و چشم امید به اقدامات حمایتی دولت و مسوولان دارند.

در این زمینه، «علیرضا حائری» عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: فروشگاه‌های پوشاک، فرش ماشینی و موکت از حدود یک هفته پیش اجازه بازگشایی یافته‌اند و تا حدود اوایل اردیبهشت بسته بودند.

وی بیان داشت: این موضوع روی فعالیت کارخانجات تولیدی تاثیر می‌گذارد و همین واحدها نیز تاکنون با جدیت کار خود را آغاز نکرده‌اند. حایری ادامه داد: مغازه‌ها نیز نیمه تعطیل است، اجناس قبلی هم هنوز روی دستشان مانده و سفارش جدید ندارند.

به گفته این عضو هیات مدیره خانه صنعت استان تهران، هر چند استفاده از کالایی مثل فرش ماشینی، فصلی نیست و اگر فروشنده آن نقدینگی نداشنه باشد قادر به انبار کردن است، اما پوشاکی ها فصلی کار می کنند و اگر جنسی را نتوانند در بهار امسال بفروشند، به بهار سال بعد باید منتقل شود، تازه اگر تا آن زمان از مد نیفتد.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان پارچه نهایی، پوشاک، کف پوش، موکت و فرش ماشینی دست به عصا راه می‌روند و اگر همچنان با ظرفیت پایین کار کنند، به تولیدکنندگان نخ، بخش ریسندگی، الیاف پلی استر و الیاف پنبه نیز سرایت خواهد کرد.

حایری تاکید کرد: بخش نساجی و پوشاک تا زمانی که واحدهای تجاری همچون سابق فعالیت‌های خود را از سر نگیرند، رونق نخواهد گرفت، تازه آن هم در شرایطی است که قدرت خریدی برای خریداران باقی مانده باشد.

وی اضافه کرد: اکنون بخش نساجی هر چند تعدیل نیرویی به آن صورت نداشته، اما وام وعده داده شده ۱۲ میلیون تومانی به کارفرمایان بابت هر نفر کارکن نیز روی هواست. هر چند در برخی موارد حتی بانک عامل نیز برای پرداخت وام تعیین شده، اما با مراجعه به بانک ها اعلام می کنند که هنوز ابلاغیه ای در این خصوص نداشته اند.

این مقام صنفی گفت: در برخی موارد تعاملاتی را در سطح استان ها بین استانداری و کارخانجات و واحدهای تولیدی شاهدیم که از تولیدکنندگان خواسته شده از تعدیل نیرو دست بردارند، به کارگران و پرسنل خود مساعده بدهند، یا حداقل ۵۰ درصد حقوق شان را بدهند، اما افراد را بیکار نکنند.

وی خاطرنشان کرد: شاید تنها گروهی از بخش نساجی که از آثار منفی کرونا در امان مانده، بخش منسوج "بی بافت" باشد که می توانستند به تولید پارچه ماسک، گان (لباس یکسره) و غیره تغییر کاربری بدهند. این کار به آسانی برای همه واحدهایی که چرخ خیاطی هر چند به تعداد محدود در اختیار داشتند، امکانپذیر بود.

حائری افزود: با این حال فعالان بخش منسوج بی بافت کمتر از ۱۰ درصد کل فعالان نساجی و پوشاک را تشکیل می دهند و بافندگان، ریسندگان، تولیدکنندگان فرش و موکت و غیره نمی توانند تغییر کاربری داشته باشند.

«منسوجات بی بافت گونه‌ای از پارچه است که بدون بافت تولید می‌شود، بدین شکل که الیاف در هم آمیخته شده و بر روی آن‌ها عملیات اتصال انجام می‌شود. »

وی یادآوری کرد: ارز تخصیصی به مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی و پوشاک، همچون پارسال نیمایی است، هر چند حتی آن زمان که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه می دادند، کسی محصول تمام شده را بر مبنای نرخ ارز رسمی محاسبه نمی کرد، بلکه به دلیل نبود نظارت بر اساس ارز بازاری و آزاد قیمت ها تعیین می شد.

عضو جامعه جامعه متخصصین نساجی ایران بیان داشت: حتی بر واردکنندگان مواد اولیه نیز نظارتی نیست و به همین دلیل است که سال ها فعالان اقتصادی خواهان تک نرخی شدن ارز هستند که رانت و فسادش کمتر است.

سیگنال های مثبت از بازار

در همین پیوند، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان داشت: وضعیت تولید در بخش نساجی و پوشاک که فعالیت خود را از حدود دو هفته پیش مجدد آغاز کرده اند، بد نبوده و برخی برندها توانستد به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید پارسال شان در همین مدت تولید داشته باشند.

«مجید نامی» خاطرنشان کرد: نشانه ها و سیگنال های بازار در مجموع مثبت است و منتظریم شرایط کمی عادی تر شود، بطور نمونه مراکز خرید بزرگ خرید تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت دارند و حتی درخواست شده که مدت زمان خرید افزایش یابد.

عدم تخصیص ارز و بروز بحران احتمالی

وی، مشکل اصلی در شرایط کنونی را عدم تخصیص ارز برای مواد اولیه از سوی بانک مرکزی عنوان کرد که از اسفند ماه گذشته تاکنون اجرایی نشده است.

نامی ادامه داد: همین مساله سبب شده ثبت سفارش ها برای ورود مواد اولیه همچنان مسکوت بماند، مساله ای که به تدریج در حال تبدیل شدن به بحرانی در صنعت نساجی و پوشاک است.

وی بیان داشت: با وجود تحریم‌ها، همچنان راه هایی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز صنعت وجود دارد اما مشکل ارزی سبب شده نتوان واردات آنها را انجام داد.

این مقام صنفی گفت: نقدینگی شرکت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوانند مواد اولیه یک سال شان را تامین کنند و بانک مرکزی باید برای تامین ارز مورد نیاز شان فکری کند.

این مقام صنفی در عین حال یادآور شد: با توجه به افزایش نرخ ارز و نزدیک شدن قیمت ارز نیمایی به نرخ بازار آزاد، همچنین افزایش دستنزدها، افزایش قیمت تمام شده محصولات اجتناب ناپذیر است، هر چند شرکت‌های تولیدی در حال برنامه ریزی برای حفظ بازار ها با حداقل سود ممکن هستند.

وی در خصوص وعده مسئولان برای کمک به واحدهای تولیدی و اعطای وام‌های ۱۲ میلیون تومانی برای رکود ناشی از کرونا، تاکید کرد: در این زمینه بانک مرکزی باید زودتر تصمیم گیری کرده و وارد عمل شود، هر چند بخشی از اقدامات انجام شده نظیر استمهال مالیات بر تولید و مالیات بر ارزش افزوده دلگرم‌کننده بود.

 صنعت نساجی و پوشاک که سال گذشته به دلیل حوادث مختلف از جمله سهمیه‌بندی بنزین و شیوع ویروس کرونا در مجموع سال بدی را پشت سر گذاشته، این روزها متاثر از دور تازه تحریم‌ها قرار گرفته و فعالان این صنایع آینده تیره و تاری برای آن متصورند.

شاید بهترین کمک به این صنعت، باز شدن کامل کسب و کارها باشد و اگر واحدهای خرده فروشی نیز آغاز به کار کنند، می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

انتظار می رود دولت نیز با پرداخت وام‌ها و اعتبارات وعده داده شده و سایر تسهیلات، حفظ اشتغال و تولید این اصناف و واحدهای تولیدی را رقم بزند.

 

منبع: ایرنا

تگها : خرده فروشی , واحدهای تولیدی , صنعت فشن , صنعت پوشاک , بحران جهانی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان