مرکز جهیزیه ایران؛ پرچمدار مراکز خرید مدرن در قلب شوش

مرکز جهیزیه ایران؛ پرچمدار مراکز خرید مدرن در قلب شوش
مرکز جهیزیه ایران؛ پرچمدار مراکز خرید مدرن در قلب شوش

هویت میدان شوش با خرید جهیزیه گره خورده است و هنوز که هنوز است بسیاری از مردم  برای خرید لوازم منزل خود به شوش مراجعه می‌کنند این پیش زمینه موجب شده تا مرکز جهیزیه ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مجتمع‌های تجاری شوش در ضلع شمال غربی این میدان ساخته شود.

بهره‌بردار این مجموعه نسبت به آینده مرکز خرید جهیزیه ایران خوش بین است و اولویت خود را تامین آرامش و آسایش مشتریانی می‌داند که از نقاط مختلف ایران به این مرکز خرید می‌آیند.

در این رابطه گفت و گویی با سهیل اسدی کنی مدیر این مجموعه داشتیم که در ادامه با مخاطبانمان به اشتراک گذارده‌ایم.

 

در ابتدا خودتان را معرفی کرده و ضمن اشاره به تحصیلات و سوابق شغلی از انگیزه‌های شخصی‌تان در راستای احداث مرکز خرید جهیزیه ایران بگویید.

من سهیل اسدی‌کنی هستم. در رشته اقتصاد و مدیریت بازرگانی تحصیل کرده‌ام. از سال 1366 در جزیره کیش مشغول به فعالیت اقتصادی بودم و از سال 1368 به مدت پنج سال فعالیت اقتصادی خود را در دوبی پی گرفتم. درحال‌حاضر حدود 13 سال است که در زمینه مدیریت مراکز خرید و مشاوره در کنار فعالیت‌های اقتصادی کار کرده‌ام.

از جمله سوابق کاری بنده می‌توان به مدیرعاملی بازار پردیس دو کیش، مدیرعاملی جامعه بازاریان کیش، همکاری با پروژه‌های میکامال و بهکیش مارینا در جزیره کیش و بعضی از پروژه‌های مراکز خرید در تهران و شمال اشاره کرد و هم‌اکنون به‌عنوان مدیریت مرکزخرید جهیزیه ایران در حال خدمت در این عرصه هستم.

 

مرکزخرید جهیزیه ایران دقیقاً چه زمانی افتتاح شد و بفرمایید چند واحد تجاری، اداری، خدماتی و ... در آن فعالیت دارند؟

مرکز خرید جهیزیه ایران فعالیت خود را در سال 98 آغاز کرد. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید ایران با حدود هزار فروشگاه در مساحتی حدود 140000 مترمربع در 14 طبقه ساخته شده که شامل 6 طبقه تجاری، یک طبقه خدماتی، یک طبقه اداری و 6 طبقه پارکینگ به ظرفیت 2000 دستگاه اتومبیل واقع در یکی از کلیدی‌ترین نقاط اقتصادی شهر تهران در حال فعالیت است که درحال‌حاضر بیش از یک‌سوم از فروشگاه‌های آن فعال هستند.

 

چرا مرکزخرید جهیزیه ایران در میدان شوش ساخته شد، نه در مناطق شمالی تهران که رونق مراکز تجاری بیشتر از سایر نقاط شهر است؟

همان‌طور که قبلاً گفتم، میدان و به‌طور کل منطقه شوش چندین سال است که به قطب تجارت لوازم خانگی، بلور و کریستال تبدیل شده است و بسیاری از فعالان این عرصه که قبلاً در بازار تهران یا خیابان جمهوری فعالیت داشتند، مدت‌هاست که به این منطقه نقل مکان کرده‌اند. به‌خاطر پتانسیل بالای منطقه شوش درحال‌حاضر تعداد زیادی پاساژ و فروشگاه در این محدوده مشغول فعالیت هستند. در مناطق مختلف شهر تهران متأسفانه به‌علت سیاست‌های غلط شهرداری تعداد زیادی مجوز ساخت مراکز تجاری داده شده است که به علت عدم رعایت استانداردهای لازم، فعالیت اقتصادی این مراکز با مشکل روبه‌رو شده است ولی در مناطقی که اصطلاحاً بازار شناخته می‌شود تعداد زیاد مراکز خرید تخصصی یک حسن به حساب می‌آید.

 

 

مزیت‌‌های ویژه مرکز خرید جهیزیه ایران چیست؟

این مجموعه با بیش از 1000 فروشگاه و تنوع کالایی (لوازم خانگی، بلور و کریستال و کالای خواب و به‌زودی مبلمان و لوستر) و مجهز بودن به پارکینگی با استاندارد بالا و خارج بودن از طرح ترافیک می‌تواند پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد و به‌زودی تمامی نیازهای هموطنان عزیزی را که از تهران و شهرستان‌های دور و نزدیک برای خرید لوازم منزل یا تهیه جهیزیه به این مرکز مراجعه می‌کنند تأمین خواهد کرد.

 

آیا در واگذاری واحد تجاری یا سرقفلی استاندارد خاصی مدنظر شماست؟

تمامی سعی و تلاش ما بر این اصل استوار بوده است که از کسبه و تجاری که دارای فعالیت سالم و به‌اصطلاح شناخته‌شده و خوشنام هستند استفاده کنیم که البته راه درازی برای رسیدن به این مقصود پیش رو داریم.

 

به نظر شما، درحال‌حاضر روند رشد و توسعه مراکز خرید در ایران با چه موانعی روبه‌رو است و ماه‌های باقی‌مانده از سال 1401 را برای مراکز خرید چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

متأسفانه به‌علت افزایش شدید هزینه‌های ساخت و مشکلات اقتصادی پیش رو، تا همین حالا هم تعداد مراکز خرید ساخته‌شده حداقل در تهران بیش از نیاز واقعی این شهر است تا جایی که بیشتر مراکز خریدی که با هزینه‌های هنگفت در مناطق مختلف ساخته شده‌اند به پاساژهای محلی محور تبدیل شده‌اند و به نظر می‌رسد که دیگر توجیهی برای ساخت و فروش فروشگاه وجود نداشته باشد، مگر کسانی که قصد بازارداری داشته‌اند و پروژه فاخری را از لحاظ همه استانداردهای لازم بسازند که البته تنها درصورتی که از روز اول با یک تیم بهره‌بردار مجرب شروع به فعالیت کنند می‌توانند در شرایط فعلی حرفی برای گفتن داشته باشند.

فکر می‌کنم که با اتخاذ یک سیاست درست می‌توان از این بحران به سلامت عبور کرد. (البته برای سال 1402 باید صبر کنیم تا سیاست‌های اقتصادی کشور مشخص شود.)

در اینجا از دوستان، همکاران و مالکان فروشگاه‌ها و مراکز خرید تقاضا دارم تا با رعایت انصاف در تعیین اجاره‌بها اجازه ندهند چراغی خاموش شود که اطمینان داشته باشید روشن کردن دوباره آن کار بسیار سختی خواهد بود.

 

 

باید یادمان باشد که رونق یک مرکز خرید فارغ از هر نوع معماری -که 30 تا 40 درصد مجموعه را شامل می‌شود- به مدیریت و تیم بهره‌برداری آن بستگی دارد. درواقع نقش مدیر و تیم همراهش بسیار پررنگ‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم. امیدوارم سازندگان محترم به این امر توجه کنند و با تصمیم‌های غلط در اداره مجموعه ساخت خودشان سرمایه‌ها را از بین نبرند. گرچه با رشد سریع و قارچ‌گونه مراکز خرید متأسفانه سرمایه‌گذاری در تربیت مدیران و فعالان در این عرصه صورت نگرفته که این امر هم یکی از مشکلات بزرگ مراکز خرید ماست.

به نظر شما، نقش مدیر مرکز خرید در موفقیت آن مجموعه و جذب مخاطبان بیشتر برای آن مجموعه چقدر حیاتی است؟

در اقتصادهای سالم هریک از این حوزه‌ها به سهم خودشان نقش خواهند داشت و مکمل یکدیگر هستند اما متأسفانه در کشور ما به‌خاطر نگاه به سرمایه‌گذاری برای آینده و حفظ ارزش سرمایه نمی‌توان درصد خاصی را برای هریک مشخص کرد. یک روز سرمایه‌گذاری در حوزه املاک باصرفه‌تر است، یک روز در حوزه مراکز خرید و یک روز خرید ملک مسکونی. فعلاً برای جواب این سؤال و رسیدن به یک مدینه فاضله راه طولانی در پیش داریم.

 

آیا شما در طراحی و ساخت مرکز خرید جهیزیه ایران از مرکز خرید خاصی در ایران یا خارج از ایران الهام گرفته‌اید یا کل طرح طبق نظر شخص کارفرما و مشاوران پروژه بوده است؟

خوشبختانه و با کمال افتخار این مرکز ازسوی مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند و باتوجه‌به فضاسازی، استحکام و حفظ استانداردهای لازم از پروژه‌های موفق در این صنعت هستند.

در پایان امیدوارم که مسئولان محترم به صنعت ریتیل نظر کرده و با تصمیم‌گیری‌های عاقلانه نسبت‌به رفع موانع پیش‌روی این صنعت که میلیون‌ها نفر از آن منتفع می‌شوند، اقدام کنند.
تگها : اقتصاد , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخرید , موفقیت , مرکزخرید جهیزیه , میدان شوش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان