مکان‌یابی درست مراکز خرید، میانبری به سمت موفقیت و سود کلان

مکان‌یابی درست مراکز خرید، میانبری به سمت موفقیت و سود کلان
مکان‌یابی درست مراکز خرید، میانبری به سمت موفقیت و سود کلان

مکان‌یابی درست مراکز خرید، میانبری به سمت موفقیت و سود کلان

بهترین فرمول برنده برای یک خرده‌فروشی، مکان، مکان و باز هم مکان مناسب است.

 با اینکه چنین موضوعی اهمیت زیادی دارد اما بیشتر صاحبان صنعت خرده‌فروشی از قدرت جای مناسب فروشگاه غافل هستند. شاید با خواندن این مقاله راهکارهای بهتری برای مکان‌یابی در اختیار مدیران و صاحب این صنعت پرسود و پرمخاطب قرار بگیرد و از این به بعد شاهد جانمایی صحیح فروشگاه‌ها و اماکن مخصوص خرده‌فروشی باشیم. قطعا این 6 راهکار می‌تواند ثمربخش باشد.

تهیه یک فهرست از مکان‌های مطلوب

قبل از تهیه فهرست مناطق دلخواه برای برپایی یک فروشگاه خرده‌فروشی ابتدا باید از خودتان بپرسید آیا فروش خوب شما در جایگاه جدید تامین می‌شود و اصولا سودی در کار خواهد بود یا نه. پاسخ این پرسش‌ها، وضعیت شما در جهان تجارت را تعیین می‌کند. دانستن این نکته که چه مقدار فضای تجاری می‌خواهید و اصولا تا چه اندازه فضا برای نشان دادن کارایی و صنعت مورد علاقه نیاز دارید، راهگشای تصمیمات بعدی است.

جمعیت‌شناسی و شناسنامه منطقه برای خرده‌فروشی

برای به راه و انداختن کسب و کار در یک منطقه خاص حتما نیازمند کسب اطلاعاتی درباره محل هستید؛ اینکه فضای تجاری منطقه تا چه اندازه دست شما را برای تجارت بازمی‌گذارد و اهداف خرید مشتریان در آن منطقه عمدتا چند محور دارد. اطلاع از درآمد و سطح رفاه مردم منطقه هم به شما دید بهتری هنگام تصمیم نهایی می‌دهد. شما باید تا جای ممکن از دیدگاه‌های مشتریان آگاه باشید و از آنها بخواهید بهترین مکان شما برای افتتاح فروشگاه را معرفی کنند. اگر پزشک یا وکیل باشید، ترجیح می‌دهید محل کسب و کار شما نزدیک بیمارستان باشد یا در نزدیکی‌ یک دفتر وکالت؟ اگر یک کافی‌شاپ دارید و تنها خدمات بیرون از محل خودتان ارائه می‌کنید، یک منطقه در حوالی اتوبان چندان مناسب نیست. گاهی بهتر است خودتان را

جای مشتری بگذارید و درباره فرانچایز و سایر مولفه‌های این صنعت مطالعه کنید.

موضوع مهمی به نام پاخور

شاید جست‌وجو و یافتن یک مکان تجاری که پارکینگ هم داشته باشد در ظاهر آسان به نظر برسد اما باید جزئیات را به‌طور کامل بدانید و رعایت کنید. به عنوان مثال، اگر در حال افتتاح یک هایپرمارکت هستید به فضای کافی برای کامیون‌های تحویل اجناس، انتقال چرخ‌دستی و پارکینگ اختصاصی و ... احتیاج دارید. میزان استقبال مخاطبان از شما نشان می‌دهد کجا ایستاده‌اید. یک خرده‌فروشی در مکانی مناسب به اندازه میلیون‌ها فروشگاه‌ها اینترنتی ارزش دارد و حتی می‌تواند تیتر یک روزنامه‌ها شود. داشتن گزارشی درباره میزان استقبال مردم و دیدن برندها، می‌تواند نشان دهد تا چه میزان احتمال موفقیت شما در یک منطقه وجود دارد. در این بین برخی برندها با وجود قیمت بالا کماکان به کار ادامه می‌دهند، چون روش خاص  و ثابت خودشان را دارند.

یا الان یا هیچ‌وقت

این مهم است که بدانید با چه گروه و گروه‌هایی در یک مکان جدید وارد رقابت می‌شوید. آیا رقبای همسایه، مشاغل عادی هستند یا در صنعت مشابه شما فعالیت می‌کنند؟

اگر می‌خواهید پوشاک زنانه پرفروش را بفروشید، قرار گرفتن در نزدیکی پوشاک زنانه مجلل دیگر و سالن آرایش و جواهرات یک فروشگاه اینترنتی یک مزیت محسوب می‌شود زیرا خریداران پوشاک از چندین فروشگاه بازدید می‌کنند و این فروشگاه‌ها مخاطب هدف مشابهی، یعنی مشتریان آگاه از مد را به خود جلب می‌کنند.

از طرف دیگر، یک فروشگاه لوازم اداری نمی‌خواهد یک فروشگاه مشابه در خیابان را در حال موفقیت ببیند. اگر این مشاغل مشتری‌محور هدف شما را جلب کنند، مکان‌هایی در نزدیکی رستوران‌ها یا سالن‌های تفریحی یا حتی یک فروشگاه بزرگ جعبه، می‌توانند از فروشگاه شما سود ببرند. این مهم است که مارک‌ها بدانند با چه کسانی وارد رقابت می‎‌شوند. آیا مارک‌های همسایه آنها، مشاغل متعارف هستند یا رقابتی؟ اگر می‌خواهید پوشاک زنانه پرفروش را بفروشید، قرار گرفتن در نزدیکی پوشاک زنانه مجلل دیگر، سالن آرایش و جواهرات یک فروشگاه اینترنتی یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا خریداران پوشاک از چندین فروشگاه بازدید می‌کنند و این فروشگاه‌ها، مخاطب هدف مشابهی یعنی مشتریان آگاه از مد را به خود جلب می‌کنند. از طرف دیگر، یک فروشگاه لوازم اداری نمی‌خواهد یک فروشگاه مشابه در خیابان را پیدا کند. اگر این مشاغل پایگاه مشتری هدف شما را جذب کنند، باید مکان‌های متفاوت دیگری را برای خودتان برگزینید.

آگاهی پیش از اجاره یا خرید

اگر قصد اجاره یک مکان خرده‌فروشی را دارید، نکات ارائهشده در قرارداد اجاره خود را تجزیه و تحلیل کنید. شماره را بررسی کنید. پارکینگ‌های اختصاص داده شده به نام تجاری شما (در صورتی که شما مستاجر باشید و به پارکینگ اختصاصی احتیاج دارید) اهمیت زیادی دارد. به دنبال امکانات و هزینه‌های منطقه مشترکی باشید که در قرارداد اجاره‌نامه شما ذکر شده است. اگر به دنبال راه‌اندازی یک تجارت جدید در یک فضای خرده‌فروشی هستید، اجازه ندهید اجاره کم، شما را به یک قرارداد اجاره‌ای دیگر وسوسه کند. این می‌تواند تجارت شما را قبل از اینکه از رشد کند، از بین ببرد. همچنین اجازه ندهید اجاره‌نامه بالاتر یا پرداخت کرایه شما را بترساند. اگر یک مکان، پیاده‌روی و دسترسی آسان را برای مشتریان شما ارائه می‌کند، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد. در این زمینه، اجاره‌نامه صرفاً بخشی از هزینه بازاریابی برای جذب افراد داخل فروشگاه شماست.

انطباق با قوانین محلی

در تلاش برای یافتن مکان برای تجارت، یکی از وظایف، احترام و اجرای قوانین محلی است. همیشه در هر کشور و منطقه‌ای در این زمینه خط قرمز و قوانین مهمی وجود دارد. ساعت کار مراکز خرید را بررسی کنید زیرا مدت زمان طولانی به معنای نیاز به نیروی انسانی بیشتر برای فعالیت‌های فروشگاه شماست که امکان دارد مانع توسعه برندتان شود.

نویسنده: ریتش موهان

منبع:RETAILRITESH.COM

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان