مینو مارت طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی

مینو مارت طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی
مینو مارت طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی

 

شرکت فروشگاه های زنجیره ای پیوند (مینومارت) یکی از 20 شرکت گروه صنعتی مینو می باشد، که  فعالیت خود را از خردادماه 1400 بصورت رسمی آغاز کرد.

این فروشگاه سعی در حذف واسطه ها داشته وبا استفاده از ظرفیت شرکت های این گروه صنعتی و شرکت پخش قاسم ایران توانسته تمام اقلام و کالاهای اساسی خانواده های ایرانی را با ارائه بالاترین تخفیفات و مناسب ترین قیمت ها و با تنوع مناسب در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

پس از ۱ سال از شروع فعالیت، شرکت توسعه فروشگاه های پیوند موفق به افتتاح ۴۰ شعبه در سطح ایران شد و نیز اولین شعبه فروشگاه مینومارت شهریور ۱۴۰۱ در تهران افتتاح شد.

 

با توجه به سرعت رشد رضایت بخش این فروشگاه ها گفت‌و‌گویی با محمد مهدی حاج محمد مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای مینومارت تدارک دیده‌ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

 

 

 لطفاً یک بیوگرافی کوتاه از خودتان ارائه دهید و پیرامون سابقه فعالیت خود در صنعت خرده‌فروشی توضیحاتی را برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی ارائه دهید.

محمدمهدی حاج‌محمد هستم. (زاده‌ دی‌ماه 1360). پس از اخذ دیپلم ریاضی و فیزیک از دبیرستان خوش‌نام البرز، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تحلیل سیستم‌ها شدم و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی MBA گرایش استراتژی از دانشگاه‌های صنعتی شاهرود و صنعتی امیرکبیر، همچنین در حین مشغولیت‌ها و فعالیت‌های اجرایی، مدرک دکتری حرفه‌ای کسب‌و‌کار (DBA)  خود را از دانشگاه تهران دریافت کردم. همواره تلاش کردم تا زمانی که مشغله‌های اجرایی مجال بدهد، علم و دانش را شرط لازم فعالیت‌های خود دانسته و در تصمیم‌گیری‌ها علم و تجربه را در کنار یکدیگر قرار دهم و در تمام زمینه کاری به کسب تجربه بیشتر و توسعه مداوم مهارت‌های خود پرداخته‌ام. در این راستا، موفق به کسب عنوان مقاله برتر کنفرانس صنعت پخش در سال 2014، جایزه 10 مقاله برتر در سال 2015 و انتشار مقالات متعدد ISI در سال‌های اخیر شدم.

طی تلاش 20 ساله در صنعت پخش و خرده‌فروشی عمده فعالیت‌های اینجانب حول محور حوزه‌های تخصصی تحقیق و توسعه، برنامه‌ریزی و فروش بوده است. از سوابق اجرایی بنده می‌توان به بیش از هشت سال فعالیت در هلدینگ صنایع شیر ایران (پگاه)، گروه صنعتی مینو، شرکت‌هایی چون قاسم ایران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند اشاره کرد.

 

 

 توضیحاتی در رابطه با نقطه آغاز و کانسپت «مینومارت» به مخاطبان ‌ما ارائه دهید.

تغییر سبک زندگی مردم و استقبال آنها از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نیز ظرفیت بزرگ این حوزه در کشور و همچنین امکانات فراوان گروه صنعتی مینو، نه‌تنها ورود به عرصه خرده‌فروشی را برای این هلدینگ یک فرصت قرار داده، بلکه یک ضرورت و الزام اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود. شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند (مینومارت)، زیرمجموعه‌ای از هلدینگ بزرگ گروه صنعتی «مینو» است. این شرکت، به‌عنوان فروشگاه همواره تخفیف، با ایجاد فروشگاه‌های سراسری در نقاط مختلف کشور جهت عرضه مستقیم تولیدات کارخانه مینو و دیگر مایحتاج شهروندان محترم، همت کرده است تا آخرین محصولات باکیفیت را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. هدايت و حمايت براي توليد اقلام مهم، حذف واسطه‌های غيرضروري ميان توليدكننده و مصرف‌كننده و ... ازجمله دلایلی است که در ارتباط با احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان ذکر کرد.

ایده تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینومارت در گروه صنعتی مینو از اواخر دهه 80 یعنی زمانی که بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی فعال درحال‌حاضر، هنوز شروع به کار نکرده بودند، مطرح شده و مورد بحث بوده است. در اواخر دهه 90، فروشگاه زنجیره‌ای مینومارت به دلایل متعدد و همچنین مقتضیات زمانی، ابتدا با مفهوم فروشگاه‌های عرضه مستقیم در شهر تهران راه‌اندازی شد. اما مفهوم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گروه صنعتی مینو از سال 1400 با فعال‌سازی مجدد شرکت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند بازخوانی شد. سپس اولین شعبه فروشگاه تخفیفی با سبد کامل محصولات تأمین‌کنندگان مختلف در محله مرزداران تهران با برند «مینومارت» افتتاح شد. محصولات تولیدی گروه صنعتی مینو که طیف وسیعی از سبد مصرفی خانوار ازجمله روغن و برنج، قند و شکر، کنسروجات، انواع شیرینی و شکلات، آب‌معدنی و آبمیوه را شامل می‌شود؛ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینومارت به پشتوانه شبکه توزیع مویرگی قاسم ایران، کالاها از تولید به مصرف و با مناسب‌ترین قیمت‌ها عرضه می‌شوند. مجموعه مینومارت حساسیت بسیار زیادی درخصوص ارائه کالای باکیفیت و استاندارد از بهترین برندها دارد و به‌دنبال ایجاد تمایز نسبت‌به عملکرد سایر رقباست.

 

 

درحال‌حاضر «مینومارت» در چند شهر فعال است و برنامه شما برای توسعه «مینومارت» چیست؟

 با گذشت قریب به 2 سال از شروع فعالیت در صنعت خرده‌فروشی که توسعه همزمان زیرساخت سازمانی و فروشگاهی را دربرداشته است، در شرایط کنونی، این مجموعه با افتتاح 60 شعبه در سراسر کشور، محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب را به مردم ایران تقدیم و عرضه کرده است. مجموعه مینومارت حساسیت بسیار زیادی درخصوص ارائه کالای باکیفیت و استاندارد از بهترین برندها دارد و به‌دنبال ایجاد تمایز نسبت‌به عملکرد سایر رقباست. از همان ابتدا پیش‌بینی‌ها در خصوص استقبال مشتریان با توجه به غنای برند مینو، نویدبخش اقبالی گسترده بود ولی درحال‌حاضر استقبال مردم به برند مینومارت به‌عنوان یک برند فروشگاهی ورای پیش‌بینی‌های پیشین است. بسیاری از فروشگاه‌های تأسیس‌شده که قدمتی کمتر از یک سال دارند، به لطف تنوع و قیمت مناسب کالاها با استقبال مناسبی مواجه شده‌اند. اکنون تعداد 60 فروشگاه‌ مینومارت در 8 استان کشور در حال فعالیت هستند و با حمایت مجموعه شرکت‌های گروه صنعتی مینو و تلاش و پشتکار پرسنل مینومارت، در انتهای سال 1401 از مرز 100 فروشگاه عبور خواهیم کرد.

گروه صنعتی مینو با پشتوانه عظیم شرکت‌های معتبر در قالب یک هلدینگ چندرشته‌ای و هم‌پیوند با صنعت خرده‌فروشی، تا افق سال 1404 توسعه دو هزار فروشگاه در سراسر کشور را در دستورکار خود قرار داده است.

 

 

 آیا این تعداد فروشگاه موردنیاز کشور است و مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

در تمام دنیا صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از رونق و پویایی بالایی برخوردار است و براساس شواهد و تجربه کشورهای پیشگام، این فروشگاه‌ها مزیت‌های متعددی را برای عموم جامعه به همراه داشته‌اند. با ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای، امکان خرید و تأمین کالاهای موردنیاز عموم جامعه با قیمتی پایین‌تر فراهم شده و این در حالی است که شکل‌‌گیری بازار رقابتی میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجبات حذف واسطه‌های غیرضروری در بازار خرده‌فروشی و افزایش رفاه خانوارها را به همراه داشته است. استقبال بالای آحاد جامعه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشانگر رضایتمندی طیف وسیعی از مردم نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که در این فروشگاه‌ها امکان مقایسه برندهای مختلف به علت دسترسی آسان‌تر به کالاها و اجناس وجود دارد. مسئله مهم‌تر اینکه این فروشگاه‌ها با جذب نیروی کار برای افراد زیادی اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند که این امر منجر به کاهش بیکاری در کشور شده است.

 

 در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله ما با کشورهای توسعه‌یافته تا چه حدی است؟

صنعت خرده‌فروشی در دنیا از صنایع پررونق و پربازده محسوب می‌شود و همواره ارائه‌دهندگان خوارو‌بار و محصولات غذایی به‌دنبال راهی برای ارائه محصولات خود با راحت‌ترین دسترسی به فروشندگان بوده‌اند. در این میان احداث فروشگاه‌های خودسرویس از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه بود. تحقیقات دانشگاهی مختلفی در ارتباط با نقش و جایگاه و عوامل اثر درمورد این فروشگاه‌ها ارائه شده‌اند.

با وجود مزایای بسیار، در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته این صنعت در کشور ما همچنان از گستردگی قابل‌توجهی برخوردار نیست. براساس آمار موجود، سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی حدود 16 تا 20 درصد است و این نشان می‌دهد که همچنان بیش از ۸۰ درصد بازار خرده‌فروشی در اختیار کسب‌‌وکارهای سنتی است. این در حالی است که سهم زنجیره خرده‌‌فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعه‌‌یافته و نیمه‌توسعه‌‌یافته بیش از 50 درصد و در کشورهای توسعه‌‌یافته بیش از ۸0 درصد است. تفاوت میان انواع مختلف فروشگاه‌ها امروز کمرنگ‌تر از گذشته شده است ولی فرمت همه فروشگاه‌ها را کماکان نمی‌توان همسان و یکنواخت در نظر گرفت.

 

 

 چه نقاط ضعفی در این حوزه وجود دارد و مینومارت طی این مدت با چه چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم کرده است؟

رشد ناکافی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما ناشی از عوامل متعددی است؛ ازجمله این عوامل می‌توان به تحریم‌ها، تغییر مکرر نرخ ارز، بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی دولت، تورم، وجود برخی مقاومت‌ها در برابر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... اشاره کرد که مانع از پیشرفت و حرکت رو‌به‌جلوی آنها شده است. اگرچه به نظر می‌رسد سهم بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌ویژه در حوزه کالاهای تند گردش بسته‌بندی نسبت به بازار سنتی در کشور رو به افزایش است اما توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با چالش‌های متعددی روبه‌رو است.

درحال‌حاضر وابستگی صنعت به املاک تجاری استیجاری با توجه به جهش گسترده ارقام رهن و اجاره‌بها، چالش و مانع بزرگی بر سر راه عبور از بازار سنتی به سمت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیفی است. عدم تعامل صنعت خرده‌فروشی با شرکت‌های خرده‌فروش بین‌المللی، فقدان انتشارات علمی در راستای تولید محتوای تخصصی و کمبود بنگاه‌های آموزش‌های مهارتی در صنعت خرده‌فروشی به‌ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا تخفیفی منجر به کاستی دانش در به‌روزرسانی فرآیندها و تعالی نیروی انسانی در این حوزه شده است.

درعین‌حال نرخ جابه‌جایی پرسنل فروشگاهی، نوسانات قیمتی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی، جهش بهای تمام‌شده تجهیزات فروشگاهی، خلأ تعامل و مشارکت نهادهای سیاست‌گذار با شرکت‌های خرده‌فروشی در فرآیند سیاست‌گذاری، تغییر مکرر سیاست‌ها و نرخ‌گذاری‌ها و سایه رکود تورمی بر شرکت‌های تأمین‌کننده را می‌توان از چالش‌های اصلی پیش روی این صنعت دانست.

درخصوص راهکار برون‌رفت از این شرایط می‌توان به مواردی چون غنی‌سازی آموزش‌های مهارتی نیروی انسانی، توسعه تولیدات علمی و دانشگاهی در صنعت ریتیل، اصلاح قوانین حکومتی با مشارکت فعالان صنعت، تسهیل و رفع موانع ایجاد کسب‌وکار و همچنین حرکت شرکت‌های فعال به‌سمت استانداردهای جهانی اشاره کرد.

 

یکی از مسائل مهم در این حوزه برنامه‌های وفاداری و رضایت مشتری است. مینومارت در این بخش چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

 شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند، همواره به دنبال ارائه خدمات مطلوب و افزایش رضایتمندی مشتریان خود، در پی خدمات‌رسانی بیشتر و بهتر به ایشان است و همواره تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری روش­های نوین ارتباط با مشتری در زمینه مشتری‌مداری اقدامات گسترده­ای را آغاز کند و منجر به بهبود سطح رضایت مشتری گردد. ارتقای تنوع کالا، طراحی و چیدمان متفاوت با سهولت دسترسی به کالا ازجمله اقداماتی است که در این راستا انجام گرفته است. ارائه تخفیفات مؤثر در بازه‌های زمانی مناسب در بازار دچار التهاب این روزها و برگزاری جشنواره‌ها و مراسم‌ قرعه‌کشیِ متنوع از دیگر برنامه‌های همیشگی مینومارت است که همواره به‌منظور قدردانی از مشتریان محترم در حال اجراست.

برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان و رعایت اصول مناسب رفتار با مشتری در سطح فروش، رسیدگی بهنگام به انتقاددات و پیشنهادات مشتریان به‌عنوان پیش‌شرط‌های وفاداری نیز در مجموعه مینومارت یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. مأموریت ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینومارت، خلق تجربه خریدی متمایز و رضایت‌بخش برای هموطنان گرانقدر، از طریق خدمات نوین خرده‌فروشی و فراهم کردن اجناس با مناسب‌ترین قیمت، به همراه بالاترین درجه کیفیت و تنوع محصول است. به‌رغم مشکلات اقتصادی که مدتی است در کشور سایه افکنده است، ما تلاش می‌کنیم تا به‌صورت مداوم یک تجربه مشتری‌محور را بهبود بخشیم و اعتماد را به یک مزیت رقابتی تبدیل کنیم. تعهد ما به مشتری‌مداری سنگ‌بنای کسب‌وکار بوده و خواهد ماند. اعتماد مشتریان خود را همواره با ارائه طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات باکیفیت و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه جلب می‌کنیم. خریدی هوشمندانه برای مشتریان، فلسفه قیمت‌گذاری ماست.

 

 

 در یک سال اخیر، «مینومارت» چه افتخاراتی کسب کرده و چه تغییراتی را در مجموعه‌های خود ایجاد کرده است؟

شرکت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند از آغاز فعالیت خود، به موازات و متناسب با توسعه همزمان زیرساخت‌ها و تعداد شعب فروشگاه‌ها، به موارد متفاوتی نیز رسیدگی می‌کند. ایجاد کانال فروش غیرحضوری و راه‌اندازی سامانه فروش آنلاین از جمله مواردی است که در سال جدید در راستای فعالیت‌های مینومارت قرار گرفته است. کنترل و بهینه‌سازی هزینه‌های سازمانی، چابکسازی و ارتقای بهره‌وری سازمان، بهینه‌سازی هزینه‌های لجستیکی و انبار از جمله اقدامات انجام‌گرفته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینومارت است. کمال‌گرایی و پیشروی در جهت تعالی از ارزش‌های مینومارت است، بدین منظور از جذب و تخصیص بهینه نیروی انسانی بی‌بدیل در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کند. مکانیابی استقرار فروشگاه مبتنی بر سیستم GIS و تصمیم‌گیری چند شاخصه، بهینه‌سازی موجودی کالا، تدوین آیین‌نامه ضایعات، ایجاد بازرسی دوره‌ای فروشگاه‌ها از جمله برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر دانش و پژوهش به‌منظور تسریع در رشد و توسعه این سازمان است.

 

 کانسپت مینومارت به دنبال چه وجه تمایزی میان دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای است؟

مینومارت بر این باور است که رضایت شهروندان محترم، مأموریتی است که در جهت اجرای آن گام برمی‌دارد و به آن افتخار می‌کند. از نگاه مینومارت، موضوع برنامه‌ریزی مبتنی بر دانش و پژوهش به‌منظور تسریع در رشد و توسعه سازمان، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. بدین منظور با مدیریتی استراتژیک از سیستم‌های مهندسی تحقیق و توسعه، دانش فنی در عرصه صنعت ریتیل، بازاریابی علمی و نیروی انسانی بی‌بدیل در راستای دستیابی به اهداف خود حرکت می‌کند. این مجموعه اصل «کایزن» ژاپن را به معنای حرکت و بهبود تدریجی و مستمر در اولویت اهداف خود قرار داده است و بر این اساس همواره و بی‌وقفه به‌سوی بهتر شدن حرکت می‌کند.

با تشکیل پنل خبرگان، مکانیابی استقرار فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینومارت مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) انجام گرفته است. بدین ترتیب انتخاب محل احداث فروشگاه‌ها براساس تعامل بین فاکتورهای مهمی مانند جمعیت و دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. همچنین بومی‌سازی دانش طراحی فروشگاه و جانمایی بهینه تجهیزات در فروشگاه‌های مینومارت انجام می‌گیرد. بر این اساس، طراحی شماتیک جانمایی دوبعدی و سه‌بعدی نرم‌افزاری فروشگاه توسط تیم داخلی و تهیه پلنوگرام فروشگاه‌ها و صرفه‌جویی در زمان چیدمان و چیدمان بهینه کالا صورت گرفته است. مینومارت به‌منظور رفاه حال مشتریان ارزشمند خود، با تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، الگویابی و برنامه‌ریزی‌های علمی برنامه‌های راهبردی خویش را تدوین و اجرا می‌کند. این مجموعه با هدف عرضه‌ مواد غذایی و لوازم مصرفی با کیفیت بالا و تا حد امکان با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان، فعالیت خود را آغاز کرده است و در پی ارائه خدماتی نوین در این زمینه تلاش می‌کند.

 

تگها : فروشگاه زنجیره ای , خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , تخفیف , همواره تخفیف , تجهیز فروشگاه , مینومارت , فروشگاه همواره تخفیف , مدیرعامل مینومارت , شعبه مینومارت , محمدمهدی حاج محمد , فروشگاه های زنجیره ای پیوند , گروه صنعتی مینو , مینو , تولیدی مینو , شیر پگاه , شرکت پخش قاسم ایران , کارخانه مینو , شرکت پخش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان