نکاتی جذاب از تجارت در شبکه‌های اجتماعی

نکاتی جذاب از تجارت در شبکه‌های اجتماعی
نکاتی جذاب از تجارت در شبکه‌های اجتماعی

دنیای جذاب مجازی

یکی از رایج‌ترین سؤالات صاحبان کسب‌وکار از کارشناسان تبلیغات این است که در کمپین‌های خود باید چه مبلغی به اینفلوئنسرها پرداخت کنند؟ تاکنون شاید اطلاعات دقیقی در این‌باره وجود نداشته اما حالا دیگر این فرآیند به قدر کافی شناخته شده است. وب‌سایت تخصصی Intellifluence در این زمینه تحقیقاتی انجام داده که مطالعه آن، شرکت‌ها را از جست‌وجو برای پیدا کردن پاسخ این پرسش بی‌نیاز می‌کند.

گزارش پیش رو نتایج پرسشنامه‌ای است در مورد دستمزد که در سال ۲۰۲۲، اینفلوئنسرهایی در آمریکا، کانادا و بریتانیا به آن پاسخ داده‌اند. ۱۲۴۹ اینفلوئنسر این پرسشنامه را تکمیل کرده‌اند. نمودارها میانگین انتظارات دستمزد را نشان می‌دهند که براساس تعداد فالوئرها گروه‌بندی شده‌اند. در این زمینه، مثلاً یک توییت با یک ویدئوی یوتیوب متفاوت است؛ بنابراین پرسشنامه بر مبنای نوع کانال اجتماعی مطرح شده تا دقیق‌ترین ارقام به‌دست بیاید.

 

 

علاوه‌بر این، اینفلوئنسرها براساس تعداد مخاطبان‌شان گروه‌بندی شده‌اند تا محدوده ساده‌ای ایجاد شود که برای انتخاب اینفلوئنسر مناسب بتوان آن را بررسی کرد. ۴۱ درصد از اینفلوئنسرها می‌گویند برندها معمولاً دستمزدهای کافی پیشنهاد نمی‌دهند. انتخاب کانال مناسب مسئله مهمی است. تأثیر تبلیغات در همه کانال‌های اجتماعی برای انواع کسب‌وکارها یکسان نیست. پس باید برای این انتخاب زمان بگذارید و گزینه‌ها را بررسی کنید. موضوع بعدی که باید آن را در نظر بگیرید، تعیین بودجه برای اینفلوئنسر است. تا پیش از دهه حاضر، مفهوم توصیه و بازاریابی دهان به دهان وجود داشته و حالا چیزی مشابه همان مفهوم در قالب تبلیغات اینفلوئنسری به‌وجود آمده و محبوبیت یافته است. در گزارش حاضر، از اینفلوئنسرهای شرکت‌کننده پرسیده شد که چه مدت است در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ ۲۴.۲ درصد گفتند کمتر از یک سال است که اینفلوئنسر هستند و ۳۹.۷ درصد نیز گفتند بین یک تا ۳ سال است که اینفلوئنسر هستند. ۱۸.۷ درصد هم گفتند بین ۴ تا ۶ سال است که اینفلوئنسر نام دارند و ۱۷.۴ درصد نیز گفتند بیش از ۷ سال است که در نقش اینفلوئنسر ظاهر می‌شوند. پول نقد از هر چیز دیگری بهتر است و پرداخت نقدی همیشه ایده خوبی است اما بیشتر اینفلوئنسرها از دریافت ترکیبی از محصول و پول نقد خوشحال می‌شوند. ۵.۷ درصد از اینفلوئنسرها ترجیح می‌دهند دستمزدشان را با دریافت محصول بگیرند.

۲۴.۸ درصد از اینفلوئنسرها فقط پول را به‌عنوان دستمزد ترجیح می‌دهند. ۶۹.۵ درصد از اینفلوئنسرها ترجیح می‌دهند ترکیبی از محصول و پول نقد را به‌عنوان دستمزد کار خود دریافت کنند.

پاسخ ۳۰ درصد از اینفلوئنسرها به این سؤال مثبت است اما یک‌چهارم آنها در این‌باره مطمئن نیستند. آگاهی کلی از مقدار دستمزدها در این زمینه برای برندها ضروری است. اختلاف‌ها در زمینه قیمت را می‌توان با مذاکره حل کرد.

اینستاگرام

برای شروع یک برنامه بازاریابی اینفلوئنسری، اینستاگرام اغلب بهترین گزینه است. ماهیت بصری این کانال اجتماعی و امکان ایجاد محتواهای تصویری و استوری‌ها، فرصت‌های خوبی برای دیده شدن ارائه می‌کند. در نظرسنجی‌های صنایع، وقتی نوبت به برگزیدن کانال‌های اجتماعی مهم و استراتژیک می‌رسد، اینستاگرام در رده‌های بالا قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب اینفلوئنسر اینستاگرامی هم مانند هر کانال اجتماعی دیگری توجه به تعداد فالوئرها اهمیت دارد. وقتی تعداد فالوئرها از ۵۰ هزار نفر بیشتر می‌شود در دستمزد اینفلوئنسرها جهش قابل‌توجهی مشاهده می‌شود. باوجوداین، نیازی نیست که حتماً روی تعداد دنبال‌کنندگان تمرکز کنید و به این ترتیب، از قدرت نفوذ برخی اینفلوئنسرها غافل شوید. برخی اینفلوئنسرها فالوئرهای کمتری دارند اما این فالوئرها بسیار وفادار هستند. مشاغل کوچک‌تر می‌توانند با کمک این اینفلوئنسرها، محصولات یا خدمات خود را به مصرف‌کنندگان جوان معرفی و سود زیادی کسب کنند.

 

 

فیسبوک

درست است که اینستاگرام شبکه اجتماعی بزرگ و مهمی برای بازاریابی اینفلوئنسری است اما این موضوع نباید باعث شود بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی یعنی فیس‌بوک را نادیده بگیرید. فیس‌بوک با بیش از ۲.۷۹ میلیارد کاربر فعال برای مخاطبان تبلیغ می‌کند. علاوه‌براین ازآنجاکه فیس‌بوک شبکه محبوبی است، پیدا کردن اینفلوئنسر هم در آن دشوار نیست. فیس‌بوک برای بازاریابی اینفلوئنسری، انتخاب مناسبی است، زیرا برندها در آن با انتخاب‌های متنوعی روبه‌رو هستند و از محتوای معمولی تا محتوای حرفه‌ای را می‌توانند با جزئیات و تصاویر باکیفیت در آن به نمایش بگذارند.

توییتر

هنگامی که برای پیدا کردن شبکه مناسب برای کمپین بازاریابی اینفلوئنسری فکر و مشورت می‌کنید، شاید اولین کانال اجتماعی، توییتر نباشد اما از آن غافل نشوید. برای پیدا کردن نمونه‌هایی از بازاریابی اینفلوئنسری در توییتر، جست‌وجوی زیادی لازم نیست. مانند هر کانال اجتماعی دیگری، مصرف‌کنندگان محصول یا خدمات شما می‌توانند از طریق توییتر نیز با شما آشنا شوند. توییتر شبکه لزوماً تصویرمحوری نیست اما مزیتش آن است که بازاریاب می‌تواند پیام خود را به‌سرعت به مخاطب برساند. در توییتر یک قابلیت فوق‌العاده به نام «ری‌توییت» وجود دارد. این ویژگی، مناسب برندهایی است که به دنبال انتشار سریع محتوای خود هستند. از آنجایی که نوشتن توییت و ری‌توییت آن نسبت‌به نوشته‌های بلند یا تولید ویدئو به زمان کمتری نیاز دارد، می‌توانید قیمت را متناسب با زمان صرف‌شده تنظیم کنید. باتوجه‌به آنچه گفته شد، قیمت توییت در بازاریابی اینفلوئنسری از پست‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی به مقدار قابل‌توجهی کمتر است .نکته‌ای که در توییتر باید به آن توجه کنید این است که فقط به دلیل تصویرمحور نبودن آن نباید از تأثیر تصاویر در آن غافل شوید. بررسی‌ها حاکی از آن است که توییت‌های تصویردار ۱۵۰ درصد بیشتر ری‌توییت می‌شوند. در توییتر به‌وسیله یک هشتگ ترند شده می‌توان یک تبلیغ حداقلی انجام داد. وب‌سایت Hootsuite تخمین زده روزانه ۱۸۷ میلیون کاربر فعال از راه توییتر کسب درآمد می‌کنند.

یوتیوب

سؤال مشترکی که Intellifluence در مصاحبه خود از تمام اینفلوئنسرها پرسیده این است؛ بازاریابی اینفلوئنسری را در ۵ سال آینده چگونه می‌بینید؟ تقریباً تمامی مصاحبه‌‌شونده‌ها در پیش‌بینی خود بر گسترش محتواهای ویدئویی، چه در قالب کوتاه مثل تیک‌تاک و چه در فرم بلند آن مثل یوتیوب، تأکید داشته‌اند. راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در یوتیوب همیشه به بودجه بیشتری نیاز دارد. دلیل آن ساده است؛ زیرا برای تولید یک ویدئوی باکیفیت در یوتیوب، کارهای بسیار بیشتری نیاز است. زمان لازم برای ویرایش و بارگذاری ویدئو در یوتیوب نشان می‌دهد پرداخت دستمزد برای این کار می‌تواند دوبرابر تهیه یک پست استاندارد اینستاگرامی یا فیس‌بوکی باشد. از اینفلوئنسرهای یوتیوب هم خواسته شده جزئیات قیمت‌گذاری برای کار خود را به‌طور دقیق بیان کنند تا کسانی که خواهان محتوای باکیفیت در یوتیوب هستند، بتوانند به‌راحتی به داده‌ها دسترسی داشته باشند و مطابق با آن تصمیم بگیرند.

 

 

تیک‌تاک

تعداد اینفلوئنسرها در شبکه اجتماعی تیک‌تاک بسیار زیاد است. این شبکه اجتماعی جذاب تنها در آمریکا ماهانه بیش از صدمیلیون کاربر فعال دارد و از این تعداد ۷۳.۹ درصد زیر ۴۰ سال دارند. «تیک‌تاک» با تأکید بر محتوای طنز و موسیقی به برندها امکان می‌دهد سویه غیرجدی خود را هم به مخاطبان نشان دهند؛ به‌ویژه اینکه بتوانند در بازار روی مخاطبان جوان‌تر تأثیر بگذارند. ممکن است به نظر برسد ویدئوهای «تیک‌تاک» بدون هیچ زحمتی ساخته می‌شوند اما اینطور نیست و همان‌طور که اینفلوئنسرها می‌گویند؛ پشت تولید هر محتوایی فکر و تلاش زیادی انجام شده است. در «تیک‌تاک» هم مشابه شبکه‌های دیگر وقتی تعداد فالوئرهای یک اینفلوئنسر از 15 هزار نفر فراتر برود، میزان دستمزد به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

بلاگ‌ها

بسیاری از برندها می‌دانند محتوای متنی باکیفیتی که به‌وسیله اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی نوشته می‌شود چقدر ارزشمند است. همچنین «بلاگ‌ها» در مبحث بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (سئو) نقشی مهم و ضروری دارند و برای تقویت محتوای موجود اینفلوئنسری و بررسی محصولات در طولانی‌مدت انتخاب مناسبی هستند.

منبع: college.tapsell

 

 

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , فیس بوک , اینستاگرام , توییتر , شبکه های اجتماعی , تبلیغات , تیک تاک , یوتیوب , تولید محتوا , مشتریان وفادار , اینفلوئنسر , بلاگری , دنیای مجازی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان