هشدار به صنعت سوپرمارکت‌ خاورمیانه

هشدار به صنعت سوپرمارکت‌ خاورمیانه
هشدار به صنعت سوپرمارکت‌ خاورمیانه

از «آلدی» بیاموزید!

 سوپرمارکت یکی از پیچیده‌ترین کسب‌وکارهایی است که در آن حاشیه سود بسیار اندک است اما رقابت با افزایش هزینه‌های عملیاتی دشوار به نظر می‌رسد.

مصرف‌کنندگان هسته اصلی هر کسب‌و‌کاری هستند و بدون مشتری نمی‌توانید هیچ کسب‌وکاری داشته باشید؛ صرف‌نظر از داشتن یک محصول موفق. بنابراین، چگونه خرده‌فروشان در بخش سوپرمارکت‌های مواد غذایی موفق می‌شوند؟

ما باید مسائلی را از محیط اطراف خود مشاهده کرده و یاد بگیریم؛ مسائلی مانند تغییر در عادات خرید مصرف‌کننده، اندازه سبد خرید مصرف‌کنندگان و اینکه آیا امروزه مشتریان بیشتر یا کمتر از گذشته هزینه می‌کنند. همه این مشاهدات باید مبتنی‌بر داده، ترسیم شوند. اکثر خرده‌فروشان موادغذایی خاورمیانه طرز فکر مشابهی دارند. آنها به هزینه‌های فهرست‌شده وابسته هستند و معمولا تا بازه زمانی 6 ماه تا یک سال، تغییر عادت نمی‌دهند و شیوه فروش خودشان را متفاوت نمی‌کنند. این طرز فکر برای خرده‌فروشان موادغذایی و سوپرمارکت‌ها به غده سرطانی تبدیل شده و این راه را راه‌حلی آسان برای تعیین وضعیت مالی خود می‌دانند. گویا لازم است سوپرمارکت‌ها در این مورد از خرده‌فروش آلمانی «آلدی» یاد بگیرند. این خرده‌فروش برای اولین‌بار در اواسط دهه 70 به ایالات‌متحده آمد و از آن زمان به‌عنوان مقصد خرید برای اقلام اولیه خواربارفروشی و اقلام اصلی آن هم با تخفیف بسیار شناخته شده است. امسال، این برند اعلام کرد بیش از یک‌میلیون خانوار جدید آمریکایی از فروشگاه‌هایش بازدید کرده‌اند و جهش 10.5 درصدی در ترافیک مشتری خود داشته است که منجر به افزایش فروش دورقمی نسبت‌به سال گذشته شده است. استراتژی اصلی آلدی این است که «تنها مقدار محدودی از محصولات با کیفیت بالا و با نام تجاری را حفظ کند؛ بنابراین مشتریان گزینه‌های زیادی ندارند و زمان انتخاب آنها کاهش می‌یابد.» درحال‌حاضر، بیش از دوهزار و 200 فروشگاه آلدی در 38 ایالت آمریکا وجود دارد.

 

 

چابک ماندن ضمن پذیرش سیستم دیجیتال که در سال 2018 شکل گرفت و تا سال 2020 در همه فروشگاه‌های آلدی در دسترس بود، نقش کلیدی در افزایش مشتری آلدی داشت.

با ارائه قیمت‌های پایین و محصولات باکیفیت، آلدی در زمان نوسانات اقتصادی، خانوارهای بیشتری را به‌سمت خود کشاند و درنتیجه فروش خود را افزایش داد. نزدیک بودن به مشتریان، شعار و عمل همیشگی آلدی است. اکثر مدیران ارشد آلدی بیش از 20 درصد از زمان کار خود را در دفاترشان نمی‌گذرانند و 80 درصد باقی‌مانده در فروشگاه‌ها صرف می‌شود. این اقدام منجر به توسعه سبد خریدار شده است. ایجاد سبد خرید، صرفه‌جویی کلی 30 تا 40 درصدی در بودجه خوارباری خانوارها به وجود می‌آورد و بنابراین خانوارهای بیشتری را به فروشگاه‌ها می‌کشاند. علاوه‌بر این، 90 درصد فروشگاه با برندهای مخصوص آلدی تزئین‌شده که ناکارآمدی محصولات برندهای ملی را پوشش می‌دهد. هر چند بسیاری از خریداران جدید به‌دلیل قیمت پایین از آلدی خرید می‌کنند اما اکثر مشتریان به‌دلیل کیفیت خوب به این فروشگاه‌ها بازمی‌گردند، چون تجربه خرید در آنجا بسیار راحت است. کسب‌و‌کار خردهفروشی موادغذایی در منطقه خاورمیانه بهزودی شاهد اختلال خواهد بود، زیرا شکاف‌های متعدد و ناکارآمدی در زنجیره تامین وجود دارد و این بخش در آینده شاهد اصلاحات و ادغام خواهد بود.

 

گردآورنده: ریتش موهان

منبع:Retailritesh.com

 

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , ریتش موهان , سوپرمارکت , رقابت , آلدی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان