چگونه چندبعدی شدن مراکز خرید به پیشرفت مال‌ها منجر شد

چگونه چندبعدی شدن مراکز خرید به پیشرفت مال‌ها منجر شد
چگونه چندبعدی شدن مراکز خرید به پیشرفت مال‌ها منجر شد
چگونه چندبعدی شدن مراکز خرید به پیشرفت مال‌ها منجر شد
 اتحاد موفق 
 مراکز خرید با گذر از آزمون و خطاهای اولیه نقش مهم خودشان به‌عنوان یک عامل کلیدی در صنعت کشورهای پیشرفته را پیدا کردند اما از یک‌جایی به بعد تک‌بعدی بودن خود را از دست دادند و حالا چندمنظوره بودن آنها را وقتی درک می‌کنیم که مردم بدون خرید کردن، از سینما، شهربازی و فودکورت مال‌ها لذت می‌برند.
 
 توسعه فناوری 
توسعه فناوری در بیش از 20 سال گذشته مسیر مدیران مال‌ها را به سوی اجرای مسئولیت‌های خود همراه با پیشرفت در فناوری‌های مختلف تغییر داده است. انتقال سریع‌تر نتایج داده‌ها این توانایی را به مدیران فروشگاه‌ها می‌دهد تا فورا نسبت به موجودی و مسائل مربوط به قیمت‌گذاری واکنش نشان دهند. با این حال، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌های فناوری می‌تواند متجاوز از میلیون‌ها دلار باشد و حاشیه سود و بهره‌وری موجودی بسیاری از خرده‌فروشان در طول 10 سال گذشته دچار فرسایش شده، سهم تصمیم‌گیری‌های فناوری اطلاعات به صورت تصاعدی رشد یافته است.
 
موضوع کلیدی
آیا پیدایش فناوری‌های جدید به خصوص از ناحیه خرید کالا، تاثیری در خرده‌فروشی داشته است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در ارتباط بین فروشگاه و تامین‌کننده در 200 سال گذشته تغییر اساسی به وجود آمده است. در واقع تامین‌کننده از قیمت نام می‌برد و مدیران فروشگاه‌ها قبول کرده و قیمت را پرداخت می‌کنند یا برای قیمت پایین‌تر و شرایط بهتر (مانند کمک‌هزینه تبلیغات و پرداخت‌های مداوم) مذاکره می‌کنند. این ارتباط تغییر نکرده است، با این حال آنچه در رابطه فروشگاه و تامین‌کننده دچار تغییر شده، روندرو به رشد استفاده از فناوری است.
 
مواردی مانند انتقال فوری داده‌های فروش که از سال‌ها پیش غیرقابل تصور بود امروزه امری عادی در صنعت خرده‌فروشی تلقی می‌شود. با اینکه فناوری، روند خرده‌فروشی را تسهیل نکرده اما مراکز خرید را قادر به بهبود عملکرد شغلی خودشان از طریق دسترسی به اطلاعات و خودکارسازی وظایف معمول می‌کند. علاوه‌بر این، مدیران فروشگاه‌ها فناوری‌های موجود را در شیوه‌های کسب و کار فعلی اصلاح کرده و بیشتر در حال توسعه تکنولوژی جدید برای مواجهه و پیش‌بینی نیازهای مشتریان خود هستند. مدت زیادی است که نقش فروشگاه به مثابه ضرورتی برای دستیابی به اهداف شرکت‌های خرده‌فروشی به رسمیت شناخته شده است. در طول تاریخ معاصر، مدیران فروشگاه‌ها با وظایف خرید و البته تلاش برای راضی‌ نگهداشتن خریداران مواجه بوده و هستند. تجزیه و تحلیل فروش گذشته و ترفیعات فروش، نقش مهمی برای مدیران مراکز خرید تکنولوژیک دارد. تجزیه و تحلیل الگوهای خرید مشتری و سپس پیش‌بینی روند آینده و خواسته‌ها و تمایلات مشتری، بخش مهمی از وظیفه سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود.
 
برنامه‌ریزی و بودجه
 توسعه فروش و برنامه‌های خرید، تجزیه و تحلیل حاشیه سود ناخالص، پیش‌دستی در قیمت‌گذاری کمتر و محاسبه قیمت‌گذاری بالاتر از دیگر وظایف مدیریت یک مرکزخرید است. انتخاب و قیمت‌گذاری کالا، حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای تجاری، ملاقات با تامین‌کنندگان و منابع کالا برای برچسب اختصاصی نام‌های تجاری اهمیت زیادی دارد. از طرفی برنامه‌ریزی و مذاکره با تامین‌کننده و انتخاب تامین‌کنندگان و ایجاد روابط هم نباید از نگاه کارفرمایان دور بماند. مواجهه با اهداف فروش از طریق تبلیغات و ایجاد ترافیک در فروشگاه‌ها هم به عهده بخش تبلیغات است.
 
تاثیرات فناوری بر صنعت خرده‌فروشی
ثابت شده رابطه بین فروشگاه و تامین‌کننده از طریق فناوری اطلاعات، پیشرفت کرده است. فناوری به دو طریق وظایف خودکارسازی یا اطلاعاتی کردن امکان تحقق می‌یابد. به منظور دستیابی به ارزش نهایی پیشرفت‌های فناورانه، خرده‌فروشان باید ضرورت مشتریان را درک کنند. بنابراین کارکرد فروشگاه با وجود فناوری بهبود یافته اما روند پیشرفت مورد انتظار را نداشته است. در این شرایط اقدامات هوشمندانه‌ای مانند درهم‌آمیختن چندین فناوری مدرن و البته چندبعدی شدن مراکز خرید به پیشرفت مال‌ها منجر شد و دورنمایی رویایی را برای یکی از تجارت‌های پرسود دنیا یعنی حوزه خرده‌فروشی رقم زد؛ راهی که البته هنوز ادامه دارد و قطعا به انتها نرسیده است.
منبع:ICSC 
 
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان