کرونا، فرصتی برای ظهور روش‌های نوین تبلیغاتی

کرونا، فرصتی برای ظهور روش‌های نوین تبلیغاتی
کرونا، فرصتی برای ظهور روش‌های نوین تبلیغاتی

شیوع ویروس کرونا علاوه‌بر یک تهدید همه‌جانبه، فرصتی خاص هم تلقی می‌شود! اگر از این جمله متجب شده‌اید، احتمالا چیز زیادی از عنصری به نام خلاقیت در زمینه وسیعی به نام «صنعت تبلیغات» نمی‌دانید.

این روزها در خانه ماندن، بهترین راه پیشگیری از شیوع ویروس کووید۱۹ است اما مصرف‌کنندگانی که در خانه قرنطینه شده‌اند، تاثیراتی غیرقابل باور روی برندها گذاشته‌اند. کاهش هزینه‌های تبلیغاتی، هزینه‌ها را در کوتاه‌مدت کم می‌کند اما بر انعطاف‌پذیری برند اثر مستقیم خواهد گذاشت. در چنین شرایطی کسب‌و‌کارها چگونه می‌توانند هوای برند خود را داشته باشند و پول دربیاورند؟ همیشه برای ایجاد وفاداری به برند، بهترین ابزار تلویزیون بوده است. این روزها صاحبان کسب‌و‌کارها باید ضمن کاهش هزینه‌ها، تعامل خود را با خریداران هم حفظ کنند. اتفاقات پیرامون ما آنقدر سریع می‌افتد که از ظهور این دو ترند(روند جدید) جهانی شگفت‌زده نخواهید شد؛ افزایش مصرف رسانه‌ای و کاهش هزینه‌های تبلیغاتی.

 

 

مصرف‌گرایی رسانه‌ای

پیش‌بینی شده در خانه ماندن مردم باعث افزایش ۶۰ درصدی تماشای محتوای ویدئویی در سرتاسر جهان می‌شود. با توجه به اینکه شرایط هر کشوری در مقابله با کووید۱۹ متفاوت است، تماشای تلویزیون هم در کشورهای مختلف، متفاوت است اما همگی در یک چیز مشترک هستند؛ با شیوع بیشتر کووید۱۹ و قرنطینه‌ خانگی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، مدت زمانی که هر بیننده صرف تماشای اخبار و برنامه‌های سرگرم‌کننده می‌کند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. صاحبان صنایع برای آنکه از این فرصت استثنایی استفاده کنند، باید یک سری سوالات را از خودشان بپرسند؛ چگونه باید محتوای خودم را به دید مخاطبان جدید برسانم؟ بازاریاب‌ها می‌توانند با خلق استراتژی‌های جدید برای دسترسی به مناطق جغرافیایی مختلف به منظور کسب سود بیشتر، توجه مصرف‌کنندگان را به مدت طولانی‌تری حفظ کنند. آیا در این روزهای بحران کروناویروس، مفهوم ساعات پربیننده تغییر کرده است؟ باتوجه به اینکه مردم در قرنطینه‌ خانگی به‌سر می‌برند و ملزم به رعایت فاصله‌ اجتماعی هستند، آیا هنوز ساعات پربیننده در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مثل قبل است؟ محتوایی را انتخاب کنید که مردم در چنین شرایطی به دنبالش هستند. زمان انتشار محتوا را انعطاف‌پذیر کنید و بسته به شرایط زمانی، آن را در زمانی که فکر می‌کنید بیشترین بیننده را دارد به اشتراک بگذارید. موضوعات ورزشی یکی از پرمخاطب‌ترین محتواها در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی به‌شمار می‌روند. باتوجه به لغو رقابت‌های ورزشی در دوره‌ کووید۱۹ و تعطیلی استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی، باید به دنبال جایگزین جدیدی برای این محتوای محبوب باشید. مثلا ناسکار (انجمن برگزارکننده‌ مسابقات اتومبیلرانی در آمریکا) ریسک کرده و میزبانی مسابقات مجازی را با حضور شرکت‌کنندگان حرفه‌ای به صورت زنده برعهده گرفته است. انتشار محتواهای جذاب و هیجان‌انگیز ورزشی، ارائه‌ اپلیکیشن‌هایی با موضوع ورزش و حتی ارائه تمرین‌های ورزشی در خانه از جمله روش‌هایی است که می‌توانید مخاطبان در خانه را با آنها سرگرم کنید. ایتالیا مرکز شیوع ویروس در اروپاست.

 

 

اگر بازاریاب‌ها اطلاعات بیشتری درباره‌ تاثیر این بحران بر صنعت تبلیغات در ایتالیا داشته باشند، بهتر می‌توانند سرنوشت این صنعت را پیش‌بینی کنند. حجم تبلیغات تلویزیونی منتشرشده در ایتالیا در ماه‌های ژانویه و مارس ۲۰۲۰ نسبت به همین تاریخ در سال گذشته پنج‌درصد کاهش یافته است. همچنین بخش سرگرمی شاهد کاهش ۴۲درصدی بوده و صنعت حمل‌و‌نقل و گردشگری کاهش ۶۷درصدی را تجربه کرده است. آمار بریتانیا هم نزدیک به ایتالیاست. حجم تبلیغات در این منطقه نسبت به سال گذشته سه‌درصد کمتر شده اما از طرف دیگر بلژیک (2/4درصد) و هلند (5/4درصد) شاهد رشد اندکی در این حوزه بوده‌اند. نکته‌ جالب ‌توجه در این میان حجم تبلیغات تلویزیونی در هند است. هند در هفته‌ اولی که حجم تبلیغات در سرتاسر دنیا روند نزولی را تجربه می‌کرد در مقایسه با ماه‌های ژانویه و مارس، شاهد افزایش ۱۳درصدی بود. عواملی چون تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (افزایش ۱۴۷درصدی)، تبلیغات موادغذایی و نوشیدنی (افزایش ۳۶درصدی) و سرمایه‌گذاری مالی (افزایش ۴۷درصدی) باعث افزایش حجم تبلیغات در این کشور شده اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این افزایش حجم تبلیغات به معنی افزایش درآمد از تبلیغات نیست.

 چگونه می‌توانید با تبلیغات مبتنی‌بر وفاداری به برند جریان ثابتی از مشتریان را خلق کنید؟ با تبلیغات و اقداماتی که انجام می‌دهید به مردم نشان دهید برند شما تاثیرات مثبتی را در این شرایط بر جامعه می‌گذارد و می‌توانید شیوه‌های جدید استفاده از محصول را به مصرف‌کننده نشان دهید؛ مثلا دستورالعمل‌‌های جدید برای نحوه‌ صرف یا پخت مواد غذایی، ساخت مواد ضدعفونی خانگی و قابل اطمینان یا کارهایی که کودکان را در قرنطینه‌ خانگی سرگرم کند.

 

 

این اقدامات می‌تواند توجه مشتری را برای مدت طولانی‌تری به شما جلب کند. شرکت‌های هواپیمایی با دولت‌های محلی همکاری کردند تا افرادی را که از خانه خود دور مانده بودند به شهر و کشورشان بازگردانند. این شرکت‌ها سیاست‌های لغو سفر خود را تغییر داده و این امکان را به مسافر دادند تا تاریخ سفر خود را به زمان دیگری در سال موکول کند. همچنین مدت‌زمان استفاده از برنامه‌های وفاداری و مزایای مسافران را گسترش دادند. جالب است بدانید در تاریخ ۸ مارس (در بحران کروناویروس)، تبلیغات جدیدی درخصوص یکی از خدمات قطار در ایتالیا منتشر شده بود که در آن مردم همدیگر را بغل کرده بودند. حتی خلاقیت در تبلیغات ایتالیایی هم دستخوش تغییراتی شده است! تطبیق سریع با شرایط به وجود آمده و خلق شیوه‌های جدید برای رفع نیازهای مصرف‌کنندگان، نشان از مهارت برندها دارد. مواردی مانند اعلام ساعت‌های خرید برای سالمندان، اعلام ساعت‌های خرید مخصوص کادر پزشکی، تحویل رایگان محصول، اعمال محدودیت در خریدهای عمده (مثل خرید عمده‌ دستمال توالت، مواد شوینده و موادعفونی‌کننده) راهکارهای خوبی برای افزایش حاشیه سود هستند. کووید۱۹ تهدیدی جدی برای اکوسیستم رسانه‌ای همه‌ ماست. بازاریاب‌ها می‌توانند با زیرنظر داشتن تبلیغات از زوایای مختلف، استراتژی برند خلق کنند و حاشیه سود خود را که درحال کم شدن است، افزایش دهند.

 

 

منبع:  NIELSEN.COM

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , کرونا ویروس , کرونا , Coronavirus , کووید19 , بازاریابی , تبلیغات دیجیتال , تبلیغات , قرنطینه خانگی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان