گام‌های بلند ‌هایپرفامیلی در مسیر توسعه

گام‌های بلند ‌هایپرفامیلی در مسیر توسعه
گام‌های بلند ‌هایپرفامیلی در مسیر توسعه

 

 

حدود چهار سال از تولد برند فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ و هم‌سطح با فروشگاه‌های ‌هایپر فعال در کشور می‌گذرد. این شرکت با اتکا به پتانسیل بـالای گروه صنعتی گلرنگ، توان و تخصص مدیران جوان و... تصمیم دارد جایگاه ویژه‌ای را در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور از آن خود کند.

علی صبری، مدیر بازاریابی فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی توضیحاتی پیرامون برنامه‌های پیش روی این برند ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.

 

پیرامون برند ‌هایپرفامیلی و ویژگی‌های آن به‌عنوان یکی از جدیدترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران توضیحاتی ارائه دهید.

فروشگاه زنجیره‌ای فامیلی به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ فعالیت خود را از سال 1396 آغاز کرد. گرچه گروه صنعتی گلرنگ پیش از آن تجربه راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش را در کانسپت همواره‌تخفیف داشت، اما تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه‌هایی با متراژ بالاتر گرفت و به این ترتیب نخستین شعبه از برند  فامیلی در آذرماه 1396 در شهر گنبد افتتاح شد. استراتژی برند فامیلی نیز بر مبنای توسعه از شهرستان‌هاست.

 

برند هایپرفامیلی در حال حاضر دارای چه تعداد شعبه در سراسر کشور است؟

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی هم‌اکنون دارای 40 شعبه فعال در سراسر کشور بوده که میزان پراکندگی آن متفاوت است. به‌عنوان مثال هم‌اکنون در شهر مشهد پنج شعبه، در شهر یزد چهار شعبه، کرمان دو شعبه، تهران دو شعبه و... از فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی وجود دارد.

 

 

در حال حاضر چه تعداد نیرو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی مشغول به کار هستند؟ پروسه استخدام در این برند به چه صورت است؟

هم‌اکنون 2000نفر به صورت مستقیم با مجموعه فامیلی در حال همکاری هستند و این روند جذب و استخدام همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه ما پس از جذب نیرو حتما آموزش حین کار را در فروشگاه‌ها و ستاد خواهیم داشت. همچنین در دانشگاه علمی‌کاربردی گروه صنعتی گلرنگ در قالب رشته MBA برای نیروهای جذب شده برای فروشگاه و ستاد، برنامه‌های آموزشی تنظیم می‌شود؛ چراکه در حال حاضر بحث آموزش در صنعت ما به صورت آکادمیک دنبال نمی‌شود.

 

اقدامات‌ هایپرفامیلی طی ایام کرونا به چه صورت بود؟

کرونا تغییراتی در همه کسب و کارها ایجاد کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل اینکه محل تردد مردم بودند و لازم بود همیشه سرویس مناسبی بدهند، چالش بیشتری را تجربه کردند. حفظ سلامتی همکاران در فروشگاه‌ها، حفظ سلامتی مشتری در فروشگاه‌ها، تامین کالا و پر بودن شلف‌های فروشگاه با توجه به محدودیت‌های تردد و ... کار را بسیار سخت کرده بود. اما با همدلی و با وضع پروتکل‌های مناسب توانستیم به شرایط نرمال برسیم. به نظر من افراد شاغل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ریسک بالایی برای ابتلا به کرونا دارند و باید به سلامت آنها پرداخت. فامیلی به شدت بر اساس پروتکل‌های بهداشتی‌ای که وضع شده، نسبت به بهداشت فروشگاه، همکاران و مشتریان اقدام کرده است.

 

 

دیدگاه شما پیرامون تعدد برندهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران چیست؟

واقعیت این است که ما هنوز فاصله بسیاری تا استانداردهای جهانی حوزه ریتیل داریم و به همین خاطر پتانسیل بسیار بالایی هم برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؛ زیرا آینده خرید مردم در همین حوزه رقم خواهد خورد. برآورد من این است که بسیاری از برندهای کنونی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آینده با یکدیگر ادغام خواهند شد. ضمن اینکه خرید در کشور ما نوعی تفریح محسوب می‌شود و تلقین‌کننده حس خوب به مشتری خواهد بود.

برند فامیلی تمایل دارد تا مطابق الزاماتی که در نظر گرفته شده است، بهترین لوکیشن را برای بیشترین فروش در اختیار بگیرد.

 

چالش برند ‌هایپرفامیلی به‌عنوان یک فروشگاه زنجیره‌ای در ایران چیست؟

یکی از چالش‌های اصلی ما و هر فروشگاه زنجیره‌ای دیگر بحث توسعه است که هزینه بالایی را هم طلب می‌کند. از طرفی کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت خرده‌فروشی موضوع حائز اهمیت دیگری است.  از طرفی به دلایل فرهنگی و اقتصادی، در حال حاضر تخفیف روی کالاها برای مردم بسیار مهم است و موضوع جنگ تخفیف‌ها با رقبا نیز یکی از چالش‌های این حوزه محسوب می‌شود.

 

نحوه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بستر آنلاین به چه صورت است؟

فروشگاه‌های مختلف استراتژی‌های متفاوتی برای فروش آنلاین در نظر گرفته‌اند. ‌هایپرفامیلی نزدیک به دو سال است که فروش اینترنتی خود را با کمک اکالا در همه شهرهایی که فروشگاه فیزیکی دارند آغاز کرده و در تلاش است که در آن حوزه نیز با کمک موجودیت های فعال آنلاین نظیر اسنپ، دیجی‌کالا، اکالا و ... توسعه خوبی داشته باشد.

 

 

مسیر توسعه ‌هایپرفامیلی در سال 1400 چطور رقم خواهد خورد؟

مسیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی سرعت بسیار بالایی دارد و هدف‌گذاری ما برای امسال افتتاح شعب بیشتر از این برند است. گرچه شرایط اقتصادی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را دشوار کرده است اما در تلاش هستیم که تعداد شعب ‌هایپرفامیلی تا پایان سال 1400 دو برابر تعداد آن در سال 1399 باشد.

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , هایپرفامیلی , گروه صنعتی گلرنگ , فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرفامیلی , توسعه ‌هایپرفامیلی , ایام کرونا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان