گردشگری غذا، بازاری نوظهور و سودآور

گردشگری غذا، بازاری نوظهور و سودآور
گردشگری غذا، بازاری نوظهور و سودآور

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری درباره گردشگری غذا، یک مسافر بیش از یک‌سوم از هزینه سفر خود را صرف غذا و نوشیدنی می‌کند. این نشان‌دهنده اهمیت گردشگری غذا در سراسر دنیاست. از سفرهای تفریحی گرفته تا سفرهای کاری و تجاری، غذا و نوشیدنی هیچ‌گاه از سفرها جدا نمی‌شوند و در واقع، کشف و شناخت غذاهای جدید همیشه بخشی از سفرها بوده است.

گردشگری غذا، تنها به‌معنای خوردن غذای لذیذ در کشورهای مختلف نیست، بلکه به‌ معنای کشف تجربه‌های جدید و معتبر آشپزی، از بهترین رستوران‌های محلی گرفته تا ارزان‌ترین بوفه‌های غذاهای خیابانی است. این شاخه گردشگری تأثیر بسیاری بر رفتار مصرف‌کنندگان دارد؛ تا جایی که ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به یک نظرسنجی، عنوان کرده‌اند پس از امتحان‌کردن غذا و نوشیدنی‌ در خارج از کشور خود، شروع به خریدن آن غذای خارجی در شهر خود می‌کنند.

 

 

براساس تعریف انجمن جهانی سفر و غذا، گردشگری غذا به‌معنی سفر برای چشیدن طعم غذاهای یک مقصد با هدف برقراری ارتباطی حسی با آن مقصد است. در واقع گردشگری غذایی که به‌عنوان «گردشگری آشپزی» هم شناخته می‌شود، نوعی از سفر کردن است که با تجربه‌های منحصربه‌فردی از خوردن و آشامیدن همراه می‌شود. گردشگری غذا یا گردشگری غذایی، صرفاً به‌معنای غذا‌خوردن در مکان‌های لوکس و مجلل نیست، بلکه بیشتر بر غذا‌خوردن ماجراجویانه و یادگیری فرهنگ‌های جدید در طول مسیر سفر تمرکز دارد. گردشگری خوراک تجربه‌ای است که در آن، فرد نه‌تنها غذاهای محلی و اصیل یک منطقه را امتحان می‌‌کند، بلکه با فرهنگ بومی آن هم آشنا می‌شود. براساس آمارهای این انجمن گردشگری غذا تا ۲۵ درصد برای مقاصد، مزیت اقتصادی به همراه دارد. ۵۳ نفر از مسافران تفریحی یک مقصد در واقع گردشگران خوراک هستند. ۶۳ درصد از مسافران نسل هزاره (متولدان ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی) به‌‌دنبال رستوران‌هایی با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی هستند. این آمارها نشان می‌دهد گردشگری غذا بسیار فراتر از سرگرم‌کردن افراد و چشیدن طعم‌های مختلف غذا و نوشیدنی است. این شاخه گردشگری، مسیری برای ارائه تجربه‌های معنادار به گردشگران است؛ تجربه‌هایی که به‌طور معمول سر راه افراد قرار نمی‌گیرند اما مردم در سفرها به آنها تمایل بیشتری دارند. از سوی دیگر، انجمن جهانی سفر و غذا می‌گوید گردشگری غذا می‌تواند آگاهی جامعه را نسبت به فرهنگ‌های آشپزی محلی یک مقصد افزایش دهد و از طرفی برای جامعه محلی آن مقصد افتخارآفرین باشد. این تجربیات و آموخته‌ها، اغلب تأثیرات مثبت و پایداری بر گردشگران دارند؛ به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهند اغلب افرادی که گردشگری غذایی را تجربه می‌کنند، پس از بازگشت به خانه سعی می‌کنند آموخته‌های خود را در زندگی‌شان بگنجانند. این آموخته‌ها شامل تجربیات و یادگیری فرهنگ غذایی یک منطقه و تنوع زیستی مقصد است که می‌تواند ارتباط بین مردم و فرهنگ غذایی یک منطقه را افزایش دهد و خاطره‌ای ماندگار و قابل‌توجه برای گردشگر ایجاد کند. اهمیت گردشگری غذا فقط بر گردشگران متمرکز نمی‌شود، بلکه ارائه یک تجربه توسعه‌یافته و ساختاریافته از گردشگری خوراک می‌تواند برای کل جامعه و محیط‌زیست مفید باشد. گردشگری غذا، فعالیت‌های گوناگونی را شامل می‌شود. این فعالیت‌ها به گردشگران اجازه می‌دهد تا از طریق بازدید از تولیدکنندگان موادغذایی ارگانیک، شرکت در تورهای غذا، چشیدن غذاهای گوناگون و حتی شرکت در کلاس‌های آشپزی محلی، غذاهای یک کشور یا مقصد را در چندین سطح مختلف تجربه کنند. این فعالیت‌ها، علاوه‌بر آنکه گردشگران را با غذاهای هر منطقه آشنا می‌کند، امکان به نمایش گذاشتن و معرفی هویت فرهنگی یک منطقه را نیز فراهم می‌کند. فعالیت‌های گردشگری غذایی طیف بسیار گسترده‌ای دارد.

 

 

تور گردشگری غذا اغلب، تجربه جذابی را برای گردشگران در طول بازدید فراهم می‌کند و برای کسب‌و‌کارها صرفه اقتصادی بسیاری دارد، چراکه اغلب به سرمایه‌گذاری اولیه کمی نیاز دارند و به رشد کسب‌و‌کارهای خدمات پذیرایی و رستوران‌های محلی کمک بسیاری می‌کند. مانند شروع هر کسب‌و‌کار جدیدی، یکی از اولین قدم‌ها، بررسی بازار است. برای این کار باید ابتدا مخاطبان خود را پیدا و درک کنید که آنها چه می‌خواهند و چرا؟ همچنین باید نیازهای کسب‌و‌کار خود را نیز مشخص کنید. برای این کار، صنعت گردشگری غذا و تورهای غذا را تجزیه‌ و ‌تحلیل کنید تا ببینید کدام بازارها بیش‌ازحد اشباع شده‌اند و کدام‌یک جا برای رشد دارند.

انتخاب محله یا جایگاه مناسب برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای تور گردشگری غذا بسیار مهم است. مکانی را انتخاب کنید که برای گشت‌و‌گذار مناسب و ترجیحاً جاذبه‌های گردشگری داشته باشد. می‌توانید جایی را انتخاب کنید که فاصله بسیاری با رستوران‌ها و کافه‌ها نداشته باشد تا گردشگران مجبور نباشند پیاده‌روی زیادی انجام دهند. همچنین، یکی از نکات مهم در انتخاب مکان برای گردشگری غذا آن است که جایی را انتخاب کنید که به داشتن غذاهای خوشمزه معروف باشد.

 

 

هنگامی که رستوران موردنظر خود را انتخاب کردید، با مالک رستوران صحبت کنید تا ببینید آیا امکان برگزاری تور گردشگری غذا در آن وجود دارد یا خیر. هنگام گفت‌وگو با مدیر رستوران، درباره مزایای تور گردشگری غذا و تأثیر آن بر کسب‌و‌کارهایی چون رستوران‌ها توضیح دهید. به‌طورکلی، راه‌اندازی تور گردشگری غذا نسبتاً هزینه کمی دارد. در واقع بیشترین چیزی که ممکن است شما نیاز داشته باشید، کامپیوتر، وب‌سایت یا شبکه اجتماعی و راهنمای تور است. در نهایت، ممکن است لازم باشد کارکنانی را برای کمک به تورها استخدام کنید اما در کسب‌و‌کارهای کوچک، یک نفر می‌تواند همه کارها را انجام دهد. راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار با برگزاری تور گردشگری غذا یک چیز است و تبدیل آن به یک تجارت موفق، چیز دیگری. باید زمان بسیاری را صرف بازاریابی کنید. عملکرد اصلی یک کسب‌و‌کار ارائه‌دهنده خدمات تور گردشگری غذا، برقراری ارتباط با صاحبان رستوران‌های محلی و اعضای تیم است. حفظ این ارتباط برای بهبود مستمر تجربه تور گردشگری غذا اهمیت بسیاری دارد. صنعت تورهای گردشگری غذایی بسیار رقابت‌پذیر است و بازار آن نیز به‌راحتی اشباع می‌شود؛ بنابراین، بسیار مهم است که از همه چیز آگاه باشید و به‌طور مداوم در کسب‌و‌کار خود خلاقیت به خرج دهید.

منبع: GUARDIAN

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مسئولیت اجتماعی , صنعت غذا و نوشیدنی , توریست , گردشگری , صنعت غذا , توریسم , توریست و خرید , توریست و خرده فروشی , گردشگران , رستوران داری , گزدشگری و غذا , خدمات گردشگری , تور گردشگری , گردشگری غذایی , سازمان گردشگری , هزینه سفر

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان