
باب هویلر، مدیر خردهفروشی Euromonitor International، چشمانداز تجارتالکترونیک خردهفروشی آسیا-اقیانوسیه (پاسفیک) را بهعنوان قطبی برای رشد و نوآوری مورد بررسی قرار داد.
سهم آسیا و اقیانوسیه از فروش تجارتالکترونیک در سراسر جهان با سرعتی خیرهکننده در حال افزایش است. براساس گزارش Euromonitor International، این منطقه از نظر رشد خردهفروشی در سال 2023، برای ششمینبار در از 10 سال روند صعودی داشته و رشد سالانه 3 درصدی را ثبت کرده است. در سال 2023، این منطقه قبلا 46 درصد از خردهفروشی آنلاین جهان را از نظر ارزش به خود اختصاص داده بود و از سال 2023 تا 2028، انتظار میرود 54 درصد از کل رشد فروش تجارتالکترونیک جهان را در اختیار داشته باشد.
سه تغییر عمده جمعیتی به توضیح صعود قابلتوجه آسیا و اقیانوسیه بهعنوان یک بازار تجارتالکترونیک در دهه گذشته کمک میکند؛ یکی رشد طبقه متوسط است که Euromonitor International این گروه را بهعنوان خانوادههایی با درآمد سالانه 45هزار تا 100هزار دلار در اقتصادهای توسعه یافته و خانوارهایی با درآمد سالانه 15هزار تا 45هزار دلار در اقتصادهای درحال توسعه تعریف میکند. براساس گزارش Euromonitor International، نسبت خانوارهای طبقه متوسط در سراسر آسیا-اقیانوسیه از 18 درصد به 28 درصد بین سالهای 2013 و 2023 افزایش یافته. افزایش طبقه متوسط در منطقه با افزایش درآمد همراه بوده که به رونق بیسابقه فروش آنلاین کمک کرده است.
دومین تغییر، موج فزاینده شهرنشینی است. بین سالهای 2013 و 2023، آسیا و اقیانوسیه از اکثریت جمعیت روستایی به اکثریت شهری تغییر کرد. تراکم جمعیت بالاتر شهرها از رشد تجارتالکترونیک خردهفروشی حمایت میکند، زیرا ساخت و راهاندازی زیرساختهای مورد نیاز برای پشتیبانی از تحویل سفارشهای آنلاین در مراکز شهری نسبت به مناطق روستایی کمجمعیتتر، بسیار آسانتر و مقرونبهصرفه است. سومین تغییر، افزایش گسترده سطح اتصال به اینترنت در سراسر آسیا-اقیانوسیه محسوب میشود. سهم جمعیت استفادهکننده از اینترنت بیش از دوبرابر شده و از 27 درصد در سال 2013 به 61 درصد در سال 2023 رسیده است. بیشتر مصرفکنندگان میتوانند از طریق تلفنهای هوشمند خود به اینترنت دسترسی داشته باشند و پتانسیل بخش تجارت الکترونیک منطقه افزایش یافته است.
این تغییرات جمعیتی و اقتصادی به شکلگیری آسیا و اقیانوسیه بهمثابه آزمایشگاه نوآوری خردهفروشی در جهان بهویژه در تجارتالکترونیک و تجارتالکترونیک سیار کمک کردهاند. درحالحاضر پیشگامانهترین مفاهیم متحولکننده خردهفروشی جهانی در بازارهای آسیایی ظاهر میشوند. چین بهلطف جمعیت انبوه و سابقه قابلتوجه توسعه اقتصادی، موتور رونق فروش آنلاین آسیا و اقیانوسیه و زادگاه مهمترین نوآوریهای تجارتالکترونیک است. چین در سال 2022 از ایالاتمتحده پیشیگرفت و از نظر فروش به بازار پیشرو در تجارتالکترونیک خردهفروشی در جهان تبدیل شد. در این فرآیند، اپراتورهای بازار آنلاین مستقر در چین مانند JD.com و ByteDance - که صاحب پلتفرمهای رسانههای اجتماعی محبوب Douyin و TikTok هستند- به غولهای جهانی تبدیل شدهاند.
این غولهای تجارتالکترونیک چینی با رقابت فزاینده و کندی رشد در داخل دستوپنجه نرم میکنند و درپی گسترش در خارج از کشورند. اندونزی با جمعیت عظیم، طبقه متوسط بهسرعت درحال رشد و بخش تجارتالکترونیک پررونق، یک هدف بهویژه فریبنده است. از سال 2013 تا 2023، ضریب نفوذ تجارتالکترونیک در خردهفروشی اندونزی از تنها یک درصد به 31 درصد افزایش یافته و یکی از بالاترین نرخها در بین هر کشوری در جهان است.
تا سال 2023، بهلطف محبوبیت گسترده تجارتالکترونیک پخش زنده، اندونزی پس از چین از نظر خردهفروشی به دومین بازار بزرگ ByteDance تبدیل شده است. بااینحال در اکتبر سال 2023، دولت اندونزی قانونی را وضع کرد که بهطور موثری ویژگی تجارتالکترونیک پخش زنده فروشگاه TikTok را مسدود کرد. اگرچه TikTok ممنوع نشد، کاربران دیگر نمیتوانستند از طریق این پلتفرم کالا بخرند یا بفروشند. ByteDanceدر دسامبر 2023 با پرداخت 840 میلیون دلار موافقت کرد تا بخش تجارتالکترونیک Tokopedia، بزرگترین پلتفرم فروش آنلاین در کشور را بهدست آورد. این حرکت به TikTok اجازه داد عملیات خرید آنلاین خود را در اندونزی بازگرداند و فروشگاه TikTok Shop را یکپارچه کند.
خردهفروشان مستقر در چین بیش از 50 درصد از کل فروش خردهفروشی تجارتالکترونیک اندونزی را در سال 2024 بهخود اختصاص دادند.
در قرارداد Tokopedia بر جاهطلبیهای خردهفروشان چینی در اندونزی و آسیای جنوب شرقی تأکید شده است. پیشبینی میشود در دهه آینده، تمرکز برنامههای توسعه خردهفروشان در آسیا و اقیانوسیه باشد.
منبع: Thepaypers.com