برند IKEA فراتر از نام مشهور و محصولات فوقالعادهاش، دارای یک فرهنگسازمانی متمایز نسبت به رقباست. این برند سوئدی، به قدرت همکاری مردم برای یافتن راههای بهتر و انجام کارها اعتقاد دارد. در تمام همکاریها، ارزشها و باور به مردم به اشتراک گذاشته میشود.
ریشههای فرهنگی
هر خانواده ریشههای خود را دارد. خانواده IKEA هم از این قاعده مستثنی نیست. ریشههای این برند در جنوب سوئد است. ویژگیهای آن منطقه و مردمش نقش بزرگی در تبدیل این برند به غول فعلی ایفا کردهاند.

میراثفرهنگی
شخصی به نام Ingvar Kamprad، IKEA را در سال ۱۹۴۳ تأسیس کرد؛ اما فرهنگ برند تحتتأثیر تاریخی است که به گذشتههای دورتر برمیگردد. IKEA و سازندهاش هر دو در جنوب سوئد متولد شدند. محیط و فرهنگ این منطقه در شیوه انجام کارهای IKEA ریشه دارد و اساس فرهنگ و ارزشهایش تلقی میشود.
بین سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۲۰، بیش از یکسوم جمعیت سوئد به آمریکا مهاجرت کردند. در برخی از بخشها مردم تا ۸۰ درصد سرزمین مادری خود را ترک کردند. تصور کنید همه چیز و هر کسی را که میشناسید، بهخاطر ناشناختههای کامل رها کنید! مهاجرت گسترده، بیشتر از اینکه ایالات متحده آمریکا را امیدوارکننده نشان دهد به ما میگوید جنوب سوئد چقدر بدبخت بوده است!
فرهنگ حاصلخیز
اما شرایط سخت، حاصلخیزترین خاک برای خلاقیت و نبوغ است. جنوبنشینان سوئد یاد گرفتند برای بسیاری از مشکلات زندگی روزمره، راهحلهای عملی و گاهی غیرمتعارف پیدا کنند. دانستند از منابع کمیاب استفاده کنند و بهترین بهره را ببرند و چگونه برای زندهماندن و پیشرفت، سخت بکوشند. ارزشهای کلیدی IKEA یعنی با هم بودن، نوسازی و بهبود و آگاهی از هزینهها، از این پیشینه نشئت گرفته است.

افراد کارآفرین
منطقه جنوب سوئد بهخاطر سطح بالای کارآفرینیاش شناخته میشود و مردمش به صرفهجویی و نوآوری شهرت دارند. دائرهالمعارف قدیمی سوئدی Nordisk familjebok میگوید: «مردم جنوب سوئد ذاتاً بیدار و باهوش، کوشا و سختکوش اما مطیع، حیلهگر و ماهر هستند و چنین خصوصیاتی به آنها این مزیت را میدهد بتوانند با کمترین امکانات در زندگی پیش بروند.»
شروع با روحیه خانوادگی
مؤسس برند، کسبوکار خود را در مقیاس بسیار کوچکی در مزرعه Elmtaryd در روستای Agunnaryd آغاز کرد. سال ۱۹۴۳، او در ۱۷ سالگی شرکت خود را با نام IKEA ثبت و با روحیه «استفاده از آنچه در دسترس است»، دوستان و خانواده را بهعنوان اولین همکاران استخدام کرد.
یک فرهنگ مشترک
حلقه همکاران بهآرامی اما پیوسته با سایر افراد محلی که روحیه مشابهی داشتند، رشد میکرد. تعداد انگشتشماری از پیشگامان به چند 10 نفر تبدیل شدند و سپس به چند صد نفر رسید. اکثر همکاران از Småland آمده بودند و ایده رئیس را درک میکردند. به هر حال، IKEA برای افرادی مانند خودشان بود!
رشد IKEA و حفظ فرهنگ قوی
هرچه کسبوکار بیشتر رشد میکرد، برای همه همکاران تبدیلشدن به بخشی از فرهنگ IKEA، اهمیت بیشتری مییافت. تا اواسط دهه ۷۰، این کسبوکار به خارج از سوئد گسترش یافت و چندین هزار همکار را استخدام کرده بود. مؤسس برند دو گام برداشت تا مطمئن شود روح اصلی IKEA حفظ شده است.
در سال ۱۹۷۶، او کتاب «وصیتنامه یک فروشنده مبلمان» را نوشت که فرهنگ IKEA را توصیف و تقویت میکند. او در سال ۱۹۸۵، برنامه راه IKEA را در معرض دید عموم قرار داد؛ یک برنامه آموزشی که به کارکنان IKEA این امکان را میدهد روش کار را بهتر درک کنند. امروزه بیش از ۲۰۰۰۰۰ همکار، محصولات IKEA را در سراسر جهان توسعه، تولید، عرضه، بازاریابی و میفروشند و این تعداد هر روز در حال افزایش است.

چشمانداز، ایدۀ تجاری و فرهنگ IKEA
چشمانداز، ایده تجاری و فرهنگ IKEA، کارکنان را در هر کاری، هدایت میکند و امروز بیش از هر زمان دیگری با اهدافش همسوست. به قول بنیانگذار IKEA، خوشبختی، رسیدن به هدف نیست. خوشبختی در مسیر است. بخشی از مسیر یعنی ارائه طیف گستردهای از محصولات مبلمان خانگی با طراحی خوب و کاربردی با قیمتهایی بسیار پایین، باعث میشود تا حد امکان افراد بیشتری بتوانند از پسخرید برآیند. چنین تفکری، برند مشهور را محبوب همه سوئد و جهان میکند!
منبع: inter. ikea.com


