آشنایی با «گالریا»، قدیمی‌ترین مرکزخرید دنیا

آشنایی با «گالریا»، قدیمی‌ترین مرکزخرید دنیا
آشنایی با «گالریا»، قدیمی‌ترین مرکزخرید دنیا
آشنایی با «گالریا»، قدیمی‌ترین مرکزخرید دنیا
 
گالری تاریخ و هنر
در پایتخت مد دنیا، دیدن مراکز خرید فاخر و جاذبه‌های توریستی البته گران، چندان عجیب نیست. آنچه شما را مفتون می‌کند، زیبایی طبیعی و جاذبه معماری قدیمی‌ترین مرکزخرید دنیاست.
 
 جایی به وسعت تاریخ
 مرکزخرید گالریای میلان با نام کامل «گالریا ویتور امانوئل دوم» به عنوان  قدیمی‌ترین مرکزخرید دنیا و دربردارنده‌ تنها هتل 7 ستاره تاییدشده‌ جهان یعنی هتل «تاون‌هاوس» شناخته می‌شود. این مرکز، مجموعه‌ای 4 طبقه و طاق‌دار است که دقیقا در مرکز شهر میلان قرار دارد. این مرکزخرید را به افتخار ویکتور امانوئل دوم، اولین پادشاه پادشاهی ایتالیا نام‌گذاری کرده‌اند. این مجموعه باشکوه سال 1862 طراحی شده و معماری به نام جوزپه منگونی بین سال‌های 1865 تا 1877 آن را ساخته است. این مرکزخرید به سبک نئوکلاسیک نزدیک به باروک ساخته شده و سقف آن از شیشه چدن و کف آن از موزاییک‌های رنگی کوچک طراحی و پوشانده شده است. مرکزخرید گالریا فقط به خرید و فروش اختصاص ندارد؛ علاوه‌بر فروشگاه‌های متعدد و مهم، اینجا محلی برای ملاقات‌ها و دورهمی‌های اهالی میلان است. فروشگاه‌های لوکس، برترین برندهای مد، زیورآلات، کتاب و آثار هنری در کنار رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، یک مجموعه‌ کامل را برای خرید و گشت‌وگذار فراهم کرده‌اند. تعدادی از قدیمی‌ترین رستوران‌ها و فروشگاه‌های میلان در این مجموعه قرار دارند از جمله «بیفی‌کافه» که در سال 1867 پایه‌گذاری شده است.
 
رقابت برندها
در واقع گالریا محل رقابت سنگین و نفسگیر برندهای لوئی ویتون، ورساچه، زگنا، ماسیمو دوتی، دولچه اند گابانا، جورجیو آرمانی و پرادا در این چهارراه معروف پایتخت مد و فشن دنیاست.
 
 
 فصل تخفیف
جشنواره تخفیف سراسری «سالدی» در گالریا در ژانویه و ژوئن برگزار می‌شود. در این جشنواره، تخفیف‌های 50 درصدی و حتی بیشتر انتظار شما را می‌کشد. در این بازه زمانی می‌توانید آخرین آیتم‌های مد موجود را خریداری کنید. گالریا دو بار در سال «هفته مد» برگزار می‌کند که یکی از آنها اواخر بهمن و دیگری در مهرماه شکل می‌گیرد. اگر در زمان برگزاری این جشنواره‌ها به میلان و گالریا بیایید اجناس بسیار خوبی را صاحب خواهید شد اما به دلیل شهرت منطقه باید انتظار یک میلان بسیار شلوغ را داشته باشید. ساعات فعالیت گالریا از 30/9 تا 13 و سپس از 15 تا 30/19 است. بوتیک‌ها و فروشگاه‌های زیادی هم در این جشنواره‌ها هستند که بعدازظهرها نیز فعالیت می‌کنند. دوشنبه‌ها، خوراکی‌فروشی‌ها تنها در صبح و دیگر فروشگاه‌ها فقط عصرها باز هستند.
 
یک تیر، دو نشان 
یکی از جاذبه‌های اصلی گالریا، مجاورت با کلیسای مشهور «دمئو» است؛ یکی از مشهورترین مکان‌های مذهبی دنیا و مرجع کلیساهای کاتولیک دنیا که در کنار مرکزخرید گالریا قرار دارد. در واقع مردم علاوه‌بر اینکه پس از بازدید و عبادت در «دمئو» به سمت گالریا و خرید می‌روند، با اتمام خرید از گالریا به سمت کلیسا می‌روند تا هم به تماشای جاذبه‌های یک معماری خاص بنشینند و هم از عبادت خودشان لذت ببرند.
 
ویژگی‌های ظاهری
گالریا از زمان تاسیس در سال 1877 تاکنون در انحصار و مالکیت شورای شهر میلان قرار دارد اما چندی پیش تلاشی نافرجام برای واگذاری آن به شخصیت‌های حقیقی انجام شد و سرانجام میلان در دهه 60 بار دیگر به صاحب خودش برگشت. این دوران مصادف با اوج شکوفایی گالریا بود و شهرداری میلان که به این سازه عظیم خودش به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‎‌کرد با اقداماتی مانند بازسازی و توسعه به شکوه گالریا افزود.
یک اتفاق تلخ در دهه 80، مرکزخرید را تا آستانه ورشکستگی پیش برد. اقدامات سیاسی و ترورهای متعدد، گالریا را به مکانی برای تجمع مخالفان دولت تبدیل کرده بود و شهرداری به همین دلیل قصد تعطیلی گالریا را داشت اما وقتی اوضاع آرام شد از این کار صرف‌‌نظر کرد و ترجیح داد نگین انگشتری خود را حفظ کند.
 
 
 سطح بالای درآمد 
گالریا درست به اندازه شهرتش پول درمی‌آورد؛ چیزی حدود سالی 65 میلیارد لیر ایتالیا. این آمار برای مرکزخریدی با روزی 120 هزار بازدیدکننده اصلا عجیب نیست. گالریا در تمام 10 سال گذشته در زمره 10 مرکزخرید برتر دنیا قرار داشته و سال 2006 جایزه بهترین مرکزخرید و برترین مکان سرگرم‌کننده دنیا را به خودش اختصاص داد. یکی از دلایل موفقیت این مرکزخرید، بناهای هنری و جذاب اطرافش تلقی می‌شود. این مکان می‌تواند به عنوان یک تفرجگاه خاص برای کودکان در نظر گرفته شود و علاوه‌بر کودکان، برای بزرگسالان هم محیط جذاب و آرامش‌بخشی به نظر می‌رسد که می‌توان در آن ساعت‌ها به تمدد اعصاب پرداخت.
 
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان