آمازون در صدر برترین تبلیغ‌کنندگان سال

آمازون در صدر برترین تبلیغ‌کنندگان سال
آمازون در صدر برترین تبلیغ‌کنندگان سال

برند آمازون سال گذشته 9/6میلیارددلار برای تبلیغات هزینه کرد و در صدر تبلیغ‌کنندگان قرار گرفت.

با در نظر گرفتن موقعیت بازار و برند قدرتمند آمازون، ممکن است فکر کنید این خرده‌فروش آنلاین مستقر در سیاتل می‌تواند هزینه تبلیغات خود را کمی کاهش دهد اما حقیقت چیز دیگری است.

 

برند آمازون همراه با Comcast و AT&T در جمع سه گروه برتر قرار گرفته است. والمارت با هزینه تقریبی 8/2میلیارددلار در رتبه دوازدهم قرار گرفته و تنها خرده‌فروش دیگر در ۲۵ رتبه برتر جدولی است که تحت سلطه ترکیبی از شرکت‌های فناوری و رسانه‌ای، کالاهای مصرفی و خدمات مالی است. تبلیغات آنلاین آمازون حالا به یکی از اصلی‌ترین مسیرهای درآمدی آن تبدیل می‌شود. آمازون تقریبا نیمی از سهم خرید آنلاین آمریکا را در اختیار دارد و حالا این شرکت خود را برای تبدیل شدن به یک غول تبلیغات آنلاین هم آماده می‌کند.

آمازون فعلا چهاردرصد از کل بازار تبلیغات آمریکا را در اختیار دارد.

 

 

دلیل جذابیت

انچه آمازون را برای فروشندگان تبلیغات جذاب کرده این است که پلتفرم این شرکت فاصله نزدیکی بین انتخاب تا خرید ایجاد کرده است.

میزان درآمد آمازون از تبلیغات امسال دوبرابر شده و به 3/5میلیارددلار رسیده است. انتظار می‌رود فروش تبلیغات این شرکت طی پنج‌سال آینده با رشدی قابل توجه به 4/2میلیارددلار برسد. این میزان برابر با کل درآمد شبکه‌های تلویزیونی از تبلیغات است.

مدل درآمدی فروشگاه‌های فیزیکی مشهوری مانند والمارت، تارگت و کراگر به این شیوه است که از برندها پول می‌گیرند تا محصولات آنها را در نقاط خوب فروشگاه‌شان قرار دهند اما حالا به گفته مدیران شرکت‌های تبلیغاتی، عملا بازی را به آمازون واگذار کرده‌اند.

بیل وایز، مدیر اجرایی Mediaocean که یک پلتفرم نرم‌افزاری با درآمدی سالانه ۱۵۰میلیارددلار تبلیغات است، گفته غول خفته آمازون بیدار شده است.

آمازون طی سال‌های اخیر به‌طور سریع در کسب‌وکارهای جدیدی ورود کرده، از جمله فروش خواروبار، سرگرمی (فیلم و موسیقی) و محصولات بهداشتی. بخش تبلیغات این شرکت به شکل ارگانیک رشد کرده و حاشیه سود بالایی را ایجاد کرده است. حالا با انتخاب شهر نیویورک به‌عنوان یکی از مقرهای جدید آمازون، قرار است بخش تبلیغات این برند در این شهر ساکن شود؛ جایی که به طور سنتی مرکز صنعت تبلیغات شناخته می‌شود.

در همین حال بزرگ‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی برای متخصص شدن در زمینه فهم مدل و الگوریتم آمازون در حال رقابت با یکدیگر هستند.

بخش عمده تبلیغات آمازون از تبلیغ در سایت خرده‌فروشی این شرکت نشأت می‌گیرد؛ جایی که شرکت‌ها برای قرار گرفتن در جایگاه اسپانسر محصولات به آمازون پول می‌دهند تا آنها را در هنگام جست‌وجوی کاربران در جایگاه بالاتری نشان دهد.

 

 

اطلاعات، رمز ثروت

آنچه آمازون را در بازار تبلیغات خاص می‌کند، دسترسی این شرکت به دامنه وسیعی از اطلاعات مشتریان از آنچه می‌بینند (از طریق سرویس های ویدیویی) تا آنچه به دنبال آن هستند (از طریق سرویس الکسا و جست‌و‌جو در خود آمازون)‌ است.

 

به کمک تحلیل هوش مصنوعی ابزار موثری در خدمت آگهی‌‌دهندگان قرار می‌گیرد. برخلاف گوگل و فیسبوک در اینجا شرکت آمازون اطلاعات دست‌اولی را از سایت خرده‌فروشی‌اش جمع‌آوری و ارائه می‌کند. آمازون همچنین آزمایشگاه خوبی برای محک تبلیغات محسوب می‌شود چراکه این شرکت می‌تواند به برندها بگوید مثلا اگر تبلیغ‌شان منجر به فروش محصول در سایت آمازون شده پس می‌تواند در سایت‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد. انتظار می‌رود سود خالص تجارت بخش تبلیغات آنلاین آمازون تا سال ۲۰۲۱ از سود سایر بخش‌های این برند فراتر برود. بر همین اساس آمازون تا دو سال دیگر ۱۵سنت از هر دلاری که در بخش تبلیغات آمریکا هزینه می‌شود را به خود اختصاص خواهد داد. سال گذشته این میزان پنج سنت به ازای هر دلار بود.

 

 

رشد فراوان

انتظار می‌رود رشد فروش تبلیغات آنلاین آمازون طی پنج‌سال آینده تمامی رقبا از چین گرفته تا آمریکا و همچنین تبلیغات تلویزیونی در سراسر جهان را پشت سر بگذارد. آمازون شرکتی است که روی موضوعات سروصدا نمی‌کند و بی‌سروصدا آنها را پیش می‌برد. امسال بخش سرویس‌های وب آمازون و الکسا یک کنفرانس آنلاین با موضوع فقر، آب آشامیدنی سالم و برابری جنسیت برگزار کردند. ترکیب فروشنده تبلیغات و خرده‌فروش آنلاین چندان جالب به نظر نمی‌رسد اما ظاهرا آمازون روی نقطه‌ای ایستاده که در متقاعد کردن برندها در اینکه تبلیغات آنلاین آمازون بهترین گزینه برای آنهاست، هیچ جای شکی باقی نمی‌گذارد. بهار امسال مدیر بخش فروش تبلیغات آنلاین آمازون در کنفرانسی گفت ۹۲درصد از خریدارانی که جست‌و‌جوی خرید خود را از آمازون آغاز می‌کنند در نهایت همان‌جا اقدام به خرید می‌کنند. آمازون برای محصولاتی که نام برند خودش را دارند، جایگاهی در بالای صفحه جست‌وجو در نظر گرفته است اما از این امکان گاه برای رقابت با مشتریانی که محصول مشابه دارند استفاده می‌کند. مثلا قیمت توپ‌های بولینگ برند اصلی تولیدکننده این محصول ۱۰ دلار کمتر از آمازون است اما همچنان بخش عمده‌ای از فروش این محصولات از طریق تبلیغ دادن به سایت آمازون انجام می‌شود. جالب اینکه آمازون توپ‌های مشابه خود را (تحت برند آمازون بیسیکس) در صفحه جست‌وجوی این توپ‌های رقیب بالای صفحه و تحت عنوان «محصولات اسپانسرشده» و همچنین در سه‌ بخش دیگر، زیر محصول رقیب و با عنوان «انتخاب آمازون» و «بالاترین امتیاز از برندهای ما» قرار داده است. این یعنی در تبلیغات آنلاین، آمازون به رقبایی که تبلیغ بدهند هم رحم نمی‌کند!

 

 

منبع:  AMAZON.COM

تگها : هوش مصنوعی , تبلیغات , amazon , اسپانسر , AT&T , Comcast , بلیغات آمریکا , فروشگاه‌های فیزیکی آمازون , بیل وایز , بزرگ‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی , رقابت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان