آنچه مراکزخرید را از چشم می‌اندازد

آنچه مراکزخرید را از چشم می‌اندازد
آنچه مراکزخرید را از چشم می‌اندازد

آنچه مراکزخرید را از چشم می‌اندازد
5 عامل بحران 
این روزها تنها تاسیس مراکزخرید در اولویت اهداف گردانندگان و سرمایه‌گذار‌ها نیست و گام دوم در واقع زودتر از گام اول برداشته می‌شود؛ گامی به نام باید‌ها و نبایدهای مراکزخرید و مال‌ها.
در سال‌های اخیر ساخت‌و‌ساز در حوزه مراکزخرید در شهرهای بزرگ سیر صعودی به خود گرفته است، به طوری که این مراکز یکی پس از دیگری سر از خاک بیرون در آورده و اکوسیستم آن منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از کارشناسان اقتصادی و بازاریابی معتقدند در سال‌های اخیر فروشگاه‌هایی که متراژ آن کمتر از 100 متر باشد کم کم از گردونه رقابت حذف شده و جای خود را به مراکز تجاری بزرگ‌تر خواهند داد. این نظریه باعث شده بسیاری از فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌های کوچک و متوسط، به صورت مشارکتی به احداث مراکزخرید بزرگ روی آورند. با وجود این‌که روند ساخت مراکز تجاری رشد چشمگیری داشته است، اما گاهی این مراکز با بحران و شکست مواجه می‌شوند.
 5 دلیل کلی برای شکست یک مرکزخرید و مال وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
ظهور مراکزخرید مجازی
با گسترش و اقبال به فضای مجازی در حوزه اطلاع‌رسانی و سرگرمی این فضا به مرکزی برای تجارت و خرید و فروش هم تبدیل شده است. امروزه فروشگاه‌های مجازی ذائقه مشتریان خود را به خوبی کشف کرده و برای رضایت آنها کالا و خدماتی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به صورت تحویل در درب منازل ارائه می‌کنند. این فروشگاه‌های مجازی که هزینه‌های مازاد متحمل نمی‌شوند، سعی دارند با قیمت‌های مناسب و تخفیف‌های ویژه رضایت مشتریان خود را جلب کنند. 
  پایین بودن قدرت خرید
از آنجایی که بسیاری از شهروندان به لحاظ اقتصادی در طبقه متوسط قرار دارند و از طرفی تمایل زیادی به خرید برندها دارند، سعی می‌کنند با خرید از فروشگاه‌های مجازی که کالاها و خدمات را به قیمت مناسب عرضه می‌کنند از قافله عقب نمانند. از آنجا که جمعیت طبقه متوسط و پایین جامعه بیشتر از طبقه مرفه است، طبعا جمعیت بیشتری سراغ خرید از فضای مجازی می‌روند.
  اشباع شدن مراکزتجاری
به نظر می‌رسد احداث برخی از مراکزتجاری در شهرهای بزرگ بیشتر ناشی از جو روانی کاذب بوده و تقلید از دیگران در این خصوص بی‌تاثیر نبوده است. سرعت احداث این مراکز، در آینده صاحبان آنها را به علت اشباع با بحران مواجه خواهد کرد، بخصوص این‌که اکنون تمایل به سوی بازاریابی مجازی و گسترش آن در سال‌های پیش رو، این بحران را تشدید خواهد کرد.
 خرید از بازار مجازی
در دنیای امروز آنچه برای شهروندان اهمیت دارد، صرفه‌جویی در زمان و انرژی در مسیر دستیابی به اهداف است. در خصوص پدیده خرید و فروش هم این اصل اهمیت زیادی دارد. خریدار کالا و خدمات به جای صرف زمان، هزینه و انرژی سعی می‌کند از طریق اینترنت نیاز خود را شناسایی کند و در این حالت وقت و انرژی کمتری صرف خواهد شد.
  عدم اطمینان از کیفیت و اصالت کالا 
رواج کالاها و خدمات تقلبی و غیراصل باعث شده برخی اقلام همچون لوازم آرایشی بهداشتی و وسایل ارتباطی مانند تلفن‌همراه، تبلت و لپ‌تاپ به صورت تقلبی در برخی مراکزخرید عرضه شوند. این وضعیت اعتماد مردم را از برخی فروشندگان این مراکز سلب کرده است، به گونه‌ای که آنها ترجیح می‌دهند با مراجعه به بازارهای مجازی ضمن مطمئن شدن از اصالت کالای مورد نیاز خود، آن را با هزینه‌ای کمتر خریداری کنند. داشتن ضمانتنامه و امکان مرجوعی کالا در صورت فقدان اصالت تا حداقل 24 ساعت، مشتریان را ترغیب می‌کند به این بازارها اعتماد بیشتری داشته باشند. به طور کلی اصلی که موجب رونق مراکزخرید و دنیای خرده‌فروشی می‌شود، اعتماد است و اگر یک مرکزخرید به مروز زمان این فاکتور را از دست بدهد، قطعا مدت زیادی سرپا نخواهد ماند. 
منبع: RLI 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان