ارزش تجارت با عراق در سالی که گذشت

ارزش تجارت با عراق در سالی که گذشت
ارزش تجارت با عراق در سالی که گذشت

ارزش تجارت با عراق در سالی که گذشت

سرپرست سازمان توسعه صادرات، جزئیاتی از ارزش متوسط کالاهای صادراتی ایران به عراق در سال ۹۷ را تشریح کرد.
محمدرضا مودودی، با مقایسه ارزش متوسط کالاهای صادراتی کشورمان به عراق در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۷، ارزش متوسط کالاهای صادراتی کشور به ازای هر تن، ۳۶۰ دلار بود و این درحالی است که ارزش متوسط هر تن کالای صادراتی ایران به عراق ۵۰۰ دلار بود. سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در سال ۹۷، صادرکنندگان کشورمان توانستند کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر به کشور عراق صادر کنند. به گفته وی سهم عراق در تجارت با ایران بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و ایران توانست ۲۹ درصد سهم بازار عراق را در سال ۹۷ از آن خود کند.

در سال گذشته، کشور عراق بعد از چین بزرگ‌ترین واردکننده محصولات و کالاهای ایرانی بود و از نظر تنوع کالاهای وارداتی، در جایگاه نخست بین کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی قرار گرفت و رکورد ۹ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق ثبت شد. اما سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به کاهش ۷۵/ ۰ درصدی صادرات در ۱۱ ماه سال ۹۷ اظهار کرد: این کاهش ناشی از افت شدید میعانات گازی بود؛ در صورتی که صادرات ما در بخش پتروشیمی ۱۴ درصد و در بخش کالایی به میزان ۲ درصد رشد داشت. وی با بیان اینکه با توجه به آمار ۱۱ ماهه تجارت خارجی، آنچه آمریکا در مورد تجارت خارجی ما پیش‌بینی می‌کرد، محقق نشد، گفت: اگرچه در ارتباطات تجاری با برخی از کشورهای دور دست به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شدیم اما ارتباطات تجاری با همسایگان این مساله را جبران کرد و در مجموع چالش بزرگی را پشت‌سر گذاشتیم. سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: آمریکا تمام اقداماتی را که می‌خواست در تحریم‌ها علیه تجارت خارجی ایران اعمال کند در سال ۹۷ انجام داد و اقدام جدید دیگری ندارد تا در این حوزه علیه ایران در سال ۹۸ به اجرا در آورد. مودودی با اشاره به تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا گفت: تحریم‌های نفتی علیه ایران موضوع جدیدی نیست؛ ضمن اینکه خود آمریکا هم باید هزینه این تحریم‌ها را بابت افزایش قیمت نفت بپردازد. وی با بیان اینکه در سال ۹۸ ما سراسیمگی‌ها و نوسانات شدید ارزی را که باعث اتخاذ برخی تصمیمات عجولانه شد پشت‌سر گذاشته‌ایم و تا حدودی به ثبات در سیاست‌گذاری‌ها رسیده‌ایم و با مدیریت منابع ارزی و مدیریت و تسهیل فضای تجاری سال ۹۸ سال آرام‌تری نسبت به سال ۹۷ خواهد بود و بنا بر این  به نظر می‌رسد در سال ۹۸ شاهد شوک‌های سال ۹۷ نباشیم.

وی با بیان اینکه سال ۹۸، سال توسعه و سال ترویج تجارت است، گفت: به‌رغم اینکه رسانه‌های خارجی علیه ایران صحبت می‌کنند و فضا به‌گونه‌ای است که سعی می‌کنند ایران را ضعیف نشان دهند، اما ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در صورت تحقق آنچه در بودجه آمده، تجارت خارجی کشورمان را توسعه دهیم. وی افزود: براساس برنامه ششم هر سال صادرات کشور باید به میزان ۷/ ۲۱ درصد رشد کند و طبق برنامه دولت دوازدهم صادرات باید ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یابد؛ اما شرایط تحریم ممکن است برخی از معادلات را تغییر دهد. مودودی ادامه داد: مشکل اصلی ما در توسعه صادرات زیرساخت‌هاست که با توجه به این موضوع یکی از برنامه‌های ما برای سال آینده ایجاد تعرفه‌های ترجیحی در کشورهای همسایه است که اگر بتوانیم در این زمینه با کشورهای همسایه به توافق برسیم، می‌توان امیدوار بود تا حجم صادرات به این کشورها را افزایش داد. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای توسعه تجارت در سال ۹۸ ما یک تغییر جهت جغرافیایی خواهیم داشت؛ به این معنی که از صادرات به کشورهای دوردست به صادرات به کشورهای همسایه معطوف شویم. این تغییر گرانیگاه، اگرچه ممکن است باعث شود که آمار صادرات ما به کشورهای دورتر کاهش یابد اما با توسعه صادرات به کشورهای همسایه کاهش صادرات به آن کشورها را جبران خواهیم کرد.

 

منبع:تسنیم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان