ارز دلالان از کجا تامین می شود؟

ارز دلالان از کجا تامین می شود؟
ارز دلالان از کجا تامین می شود؟
ارز دلالان از کجا تامین می شود؟
هر روز به تعداد دلال‌هایی که در حوالی میدان فردوسی قدم می‌زنند اضافه می‌شود. اما سؤال اینجاست که این دلال‌ها، ارز را از کجا می‌آورند؟ برای دریافت پاسخ این سؤال سری به میدان فردوسی زده‌ایم.
 
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از بنکر (Banker)، پیاده‌روی اطراف میدان فردوسی چنان شلوغ و پرازدحام است که مسافران مترو با زحمت خودشان را به ایستگاه می‌رسانند. یک دلیل این همهمه غریب، تکه‌کاغذهایی است که روی شیشه همه صرافی‌های این راسته چسبانده شده و مضمون همه آن‌ها این است که «به دستور بانک مرکزی، از فروش دلار معذوریم».
21 فروردین‌ماه امسال بانک مرکزی با ابلاغیه‌ای، خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد اما این تصمیم پرحرف و حدیث نه‌تنها جلوی اوج گرفتن قیمت دلار را نگرفت، بلکه ورود دلال‌ها به بازار آشفته و پرمخاطره ارز را هموار کرد و خرید و فروش ارز را از صرافی‌ها که مجوز بانک مرکزی دارند به پیاده‌روی خیابان فردوسی منتقل کرد و باعث شد خیلی از دلال‌ها این روزها از این آب گل‌آلود ماهی درشتی صید کنند.
طی چند ماهی که از التهاب بازار ارز سپری شده، بانک مرکزی طرح‌های مختلفی برای کنترل وضع موجود اجرا کرده، اما هیچکدام از آن‌ها نسخه شفابخشی برای بازار پرالتهاب ارز نبوده و هر روز به تعداد دلال‌هایی که در حوالی میدان فردوسی قدم می‌زنند اضافه می‌شود. اما سؤال اینجاست که این دلال‌ها، ارز را از کجا می‌آورند؟ ما به دنبال پاسخ این سؤال سری به میدان فردوسی زده‌ایم.
افزایش عبور و مرور در ضلع شرقی میدان فردوسی اولین نکته‌ای است که توجه هر رهگذری را جلب می‌کند و عده‌ای با تعجب به گروه‌های چند نفره‌ای که در پیاده‌رو جمع شده‌اند و هرکدام یک ماشین حساب و دستگاه کارتخوان در دست دارند نگاه می‌کنند. اینجا از کمبود دلار خبری نیست؛ هرچقدر بخواهید می‌فروشند و هرچقدر داشته باشید می‌خرند.
به نوشته فارس،در میان فروشندگان دلار و یورو افرادی به چشم می‌خورند که تیپ و ظاهر متفاوتی دارند و در اولین دیالوگی که بین آن‌ها و مشتری برقرار می‌شود تازه کار بودنشان آشکار می‌شود. خیلی از فروشندگان دلار و یورو همان کسانی هستند که از چند ماه قبل دلار را به قیمت نسبتاً ارزانی خریده‌اند و حالا می‌خواهند به قیمت دو برابر و حتی بیشتر بفروشند اما با قواعد خرید و فروش ارز بیگانه‌اند و بعضاً به مشتریانی که قصد خرید دارند می‌گویند: «چند می‌خری؟!»
بین برخی از فروشندگان افرادی هم هستند که سرمایه اولیه‌شان طی 6 ماه اخیر سه برابر شده و به این آسانی حوالی میدان فردوسی را ترک نمی‌کنند.
تا چند ماه قبل و قبل از آشفتگی بازار ارز، نوسان هر دلار بین 20 تا 30 تومان بود، اما حالا برخی فروشندگان به حدی از افزایش تدریجی قیمت دلار منتفع شده‌اند که تخفیف قابل توجهی به مشتریان می‌دهند. فرهاد، یکی از دلال‌های قدیمی راسته میدان فردوسی می‌گوید: «تا حدود یکسال قبل تعداد فروشندگان ارز که در این محدوده کاسبی می‌کردند به زحمت به 20 نفر می‌رسید، اما این روزها به بیش از 200 نفر رسیده و بسیاری از مردم عادی به جمع ما اضافه شده‌اند. برخی از آن‌ها تخفیف‌های عجیب و غریبی به مشتری می‌دهند و باعث هرج و مرج در بازار شده‌اند!»

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان