از خانه‌ای کوچک تا کارخانه‌ای بزرگ با نرم افزارهای حسابداری پارمیس

از خانه‌ای کوچک تا کارخانه‌ای بزرگ با نرم افزارهای حسابداری پارمیس
از خانه‌ای کوچک تا کارخانه‌ای بزرگ با نرم افزارهای حسابداری پارمیس

شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، با بیش از دو دهه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و تولید نرم افزارهای مالی و مدیریتی، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در این حوزه مشغول به فعالیت است.

پارمیس با  رسالتی بزرگ، کمک به رشد اقتصاد کشور، پا به عرصه گذاشت و دریافت که برای دستیابی به این هدف می‌بایست محصولاتی را تولید کند که قادر به خدمت‌رسانی به کسب و کارهای مختلف در لایه‌های کوچک و بزرگ اقتصاد باشد. در این شماره با مظاهر مرجانی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس گفت‌وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

لطفا بیوگرافی کوتاهی از خودتان و از سوابق فعالیتتان در این حوزه برای مخاطبان ما ارائه دهید؟

مظاهر مرجانی هستم. در سال1358 در روستای زرنجان از توابع شهرستان گلپایگان در یک خانواده کشاورز به دنیا آمدم. فارغ‌التحصیل رشته مهندسی نرم‌افزار در مقطع کارشناسی و MBA در مقطع کارشناسی‌ارشد هستم. 22سال است که با شرکت فناوری اطلاعات پارمیس در زمینه تولید نرم‌افزارهای مالی و مدیریتی فعالیت می‌کنم.

دلیل شکل‌گیری شرکت پارمیس چه بود و به‌دنبال چه وجه تمایزی میان دیگر شرکت‌های نرم‌افزاری است؟

از همان زمان که دغدغه‌های کسب‌وکارها را می‌دیدم در ذهنم به تولید یک نرم‌افزار که بتواند پاسخگوی این دغدغه‌ها باشد، فکر می‌کردم. این برای من به یک ارزش تبدیل شده بود و در تمام طول دانشگاه همزمان دوره‌های برنامه‌نویسی و حسابداری را شرکت می‌کردم. درنهایت توانستم در سال1380 نرم‌افزار را روانه بازار کنم. بعد از گذشت سه سال، رشد و محبوبیت این نرم‌افزار به‌طوری رقم خورد که دیگر به‌تنهایی قادر به بهبود و پشتیبانی از آن نبودم؛ بنابراین تصمیم به تاسیس شرکت پارمیس گرفتم.

این شرکت تا به امروز به ارزش اولیه شکل‌گیری خود پایبند بوده و در هر لحظه با شنیدن دغدغه‌های مشتریان و نیازسنجی از آنها توانسته روند روبه‌رشدی برای کسب‌وکارها رقم بزند. علاوه‌برآن، پارمیس همیشه در تلاش بوده زودتر از بقیه دغدغه‌هایی را که افراد با آنها در آینده مواجه می‌شوند شناسایی کند و درصدد رفع آن باشد؛ در واقع معتقدم این پایبندی به ارزش‌ها، وجه تمایز پارمیس با رقباست.

پارمیس برای چه حوزه‌هایی نرم‌افزار تولید می‌کند؟

اولین نسخه عرضه‌شده‌ نرم‌افزار پارمیس، نسخه اصناف بود که برای مشاغل فروشگاهی و عمده‌فروشی طراحی شده بود. کم‌کم حوزه شرکتی و سپس حوزه تولیدی را تحت پوشش قرار دادیم. درحال‌حاضر علاوه بر رفع نیاز مدیریت انواع مشاغل، با طراحی نرم‌افزارهای مختلف توانسته‌ایم نیازهای مالیاتی یا ارتباط با مشتریان از طریق باشگاه مشتریان و بسیاری دیگر را نیز رفع کنیم.

شما در سنوات اخیر جزو شرکت‌های نرم‌افزاری پیشرو در توسعه سهم بازار بودید، باتوجه‌به اینکه در کشور ما تعداد شرکت‌های نرم‌افزاری کم نیستند، این رشد سریع چگونه شکل گرفته است؟

همانطور که قبل‌تر اشاره کردم شنیدن دغدغه‌ مشتریان، می‌تواند از دلایل این پیشرفت باشد؛ البته علاوه‌بر این، یکی از مهم‌ترین دلایل رشد پارمیس، سرمایه‌های انسانی آن است. درحال‌حاضر بیش ‌از 50نفر در واحدهای مختلف مشغول هستند. افرادی که در زمینه شغلی خود متخصص و با تعهد به ارزش‌های پارمیس در تلاش برای پیشرفت هرچه بیشتر نرم‌افزارها هستند. از دیگر دلایل می‌توانم به تحلیل بی‌وقفه رقبای خارجی و مسائل مهم روز در حسابداری نیز اشاره کنیم.

 

 

از فعالیت نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و تاثیر آن برایمان بگویید.

نزدیک به 18سال پیش این سازمان تاسیس شد و توانست ساماندهی خوبی در زمینه‌ برطرف کردن معضلات فعالان صنف رایانه‌ای انجام دهد.

بنده و همراهانمان توانستیم در هفتمین دوره انتخابات این صنف به‌عنوان هیئت‌مدیره منتخب شویم و امیدوارم با همراهی اعضای صنف و هیئت‌مدیره بتوانیم اتفاقات مثبتی در ایران رقم بزنیم.

چطور به حوزه خرده‌فروشی وارد شدید؟

در ابتدا حضور پارمیس بیشتر در اصناف بود اما با توجه به درخواست‌های کاربران و حضور کاربران جدید وارد حوزه خرده‌فروشی شدیم.

آیا در حوزه خرده‌فروشی، نرم‌افزار تخصصی نداشتیم که پارمیس به این حوزه نیز وارد شد؟

در آن زمان نرم‌افزارهای تخصصی حوزه خرده‌فروشی وجود داشت اما همانطور که گفتم، دلیل ما برای عرضه راهکارهای خرده‌فروشی، نیازهای فعالان این حوزه بود. بسیاری از مشتریان ما علاوه‌بر فعالیت در بازرگانی، عمده‌فروشی در زمینه خرده‌فروشی هم فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل نرم‌افزارهای تخصصی که هم خرده‌فروشی و هم حوزه‌های دیگر را پوشش دهد وجود نداشت اما پارمیس با توجه به اینکه طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها را تولید می‌کرد توانست پاسخگوی نیاز آنها باشد.

به‌عنوان یک شرکت نرم‌افزاری، آیا شما و همکارانتان توانسته‌اید به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟

در واقع اگر یک شرکت توانسته بود تمامی نیازهای جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد، شرکت‌های متعدد دیگر شکل نمی‌گرفتند اما با توجه به پیشرفت سریع حوزه تکنولوژی و تغییرات زیاد در حوزه خرده‌فروشی شرکت‌ها توانسته‌اند اعتماد کامل مردم را جلب و نیاز آنها را برطرف کنند.

به نظر شما ازلحاظ نرم‌افزاری شرکت‌های ما به این بلوغ رفتاری و عملکردی رسیده‌اند که بتوان عنوان کرد بازار ما به نرم‌افزارهای خارجی نیازی ندارد؟

می‌توان با اطمینان عنوان کرد که تولیدات داخلی، نرم‌افزارهای کاملی هستند و توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربران خود را دارند. در ایران ما می‌بینیم که صاحبان کسب‌وکارها حتی با وجود نرم‌افزارهای رایگان خارجی به سراغ آنها نمی‌روند. دلیل این می‌تواند عملکرد خوب نرم‌افزارهای داخلی تولیدشده در زمینه‌های مختلف و همچنین نیاز مدیران به پشتیبانی‌های دائمی باشد.

من معتقدم با وجود افراد باسابقه و جوانان خوش‌ذوق و مستعد، در زمینه نرم‌افزار، ایران توانسته به رتبه‌ خوبی دست پیدا کند و آینده درخشانی داشته باشد.

به نظر می‌رسد امروز، تمام شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی به نحوی دیتا و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند ولی گرفتن خروجی‌های مناسب و استخراج گزارش‌های تحلیلی که در تصمیم به آنها کمک کند همچنان نقطه ضعف محسوب می‌شود. آیا نرم‌افزار شما توان پاسخگویی به این نیاز را دارد؟

در واقع یک بخش عمده‌ای از کار نرم‌افزارها و به‌طور خاصه نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، ثبت رویدادها و اطلاعات است، یک بخش دیگر نیز گزارش‌گیری است که شما به‌طور‌مثال از انبار، بانک‌ها یا دارایی‌های شرکت گزارش‌گیری می‌کنید؛ اما امروزه یکی از نیازهای بسیار مهم در هر صنف، گزارش‌های تحلیلی و آماری است که پارمیس توانسته با طراحی داشبوردهای مدیریتی در زمینه‌های مختلف این دغدغه را برای مدیران رفع کند. با استفاده از این داشبوردها صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند گزارش‌های لحظه‌ای را دریافت کرده یا آمار و ارقام ارائه‌شده توسط نرم‌افزار را با یک بازه زمانی مشخص دیگر مقایسه کنند. همچنین این گزارش‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به مدیران کمک می‌کند بتوانند تصمیمات کلیدی و اثربخش را در زمان کوتاه اتخاذ کنند. علاوه‌بر این پارمیس، این داشبوردها را براساس نیاز مدیران شخصی‌سازی می‌کند و امکان استفاده از آن حتی روی تلفن‌های همراه را نیز فراهم کرده است.

از نظر شما نفوذ شبکه‌های اجتماعی و گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین برای کسب‌وکار تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟ و اگر تهدید است راهکار مقابله با آن چیست؟

نمی‌توان به‌طور قطع گفت که فروش آنلاین یک تهدید است یا فرصت؛ بلکه می‌توان گفت تهدید یا فرصت بودن آن به نوع برخورد هر شخص بستگی دارد. همه ما روزهای پاندمی کرونا را به‌ خاطر داریم و می‌دانیم نیاز به خرید آنلاین در آن دوران شدت گرفت، در همان زمان کسب‌وکارهای زیادی به‌ فروش آنلاین روی آوردند و توانستند پیشرفت قابل‌توجهی نیز داشته باشند اما در مقابل کسب‌وکارهای بسیاری نیز به‌خاطر قرنطینه طولانی‌مدت از بین رفتند.

علاوه‌بر‌آن؛ روند تغییرات در نیازهای جامعه به اندازه‌ای سریع است که ممکن است در سال‌های پیش‌ رو و نه چندان دور شاهد شروع یک پدیده دیگر باشیم و طبیعتا ورود به این پدیده می‌تواند یک فرصت و دوری گزیدن از آن یک تهدید باشد. برای راهکار هم می‌توانم محصول فروشگاه آنلاین پارمیس را معرفی کنم که به‌طور خودکار می‌تواند برای شما یک وبسایت متصل با نرم‌افزار حسابداری شما طراحی کند یا اگر از قبل سایت داشته باشید، نرم‌افزار شما را به سایت متصل کند. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم ارزش اصلی پارمیس، رفع دغدغه و پیشرفت کسب‌وکارهاست.

 

 

اگر عملکرد شایان‌توجهی از شرکت پارمیس وجود دارد که تابه‌حال آنطور که باید به آن توجه نشده بفرمایید.

طی این سال‌ها، صادقانه بر آن بودیم که چه از لحاظ تولید و توسعه نرم‌افزار و چه از لحاظ پشتیبانی از آن در خدمت مشتریانمان باشیم اما آنطور که می‌خواستیم سهم بازار را به‌دست نیاوردیم و درحال‌حاضر بیشتر تلاش ما برای دردست‌گرفتن سهم بیشتری از بازار تولید نرم‌افزار است. علاوه‌بر‌آن با توجه به تجربیات قبلی و فروش محصولاتمان به خارج از کشور متوجه شدیم محصول ما توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ورود به بازار خارجی را نیز در دستورکار خود قرار دهیم و برای حضور هرچه بیشتر در آن تلاش کنیم.

شما در توسعه نرم‌افزار علاوه‌بر ترندها، نیازهای روز بازار و نیازهای اختصاصی هر یک از مشتریان آیا فاکتورهای دیگری را برای توسعه محصول در نظر می‌گیرید؟

یکی از این فاکتورها بررسی رقبای خارجی و روند فعالیت آن‌هاست، از آنجا که بازار مقصد بزرگ‌تری را در اختیار دارند به‌طور قطع با نیازهای متنوع‌تری نیز روبه‌رو می‌شوند؛ بررسی مدل رفع این نیازها به ما کمک می‌کند آمادگی مقابله با آن را در صورت وقوع داشته باشیم. به‌علاوه یکی دیگر از راهکارهای ما آینده‌پژوهی است که توسط تیم تحقیق و توسعه‌ پارمیس (R&D) انجام می‌شود. وظیفه‌ این تیم بررسی آینده و تاثیر آن بر نرم‌افزارهای مالی و حسابداری است؛ به‌طور مثال، هوش مصنوعی و اثر آن چه به‌طور مستقیم و چه به‌طور غیرمستقیم روی نرم‌افزارهای حسابداری مسئله‌ای است که در پارمیس به‌صورت جدی بررسی می‌شود.

تا به حال حمایت دولت از شما به‌عنوان تولیدکننده داخلی چه اندازه بوده است؟

قطعا حمایت از طرف دولت بدان شکل که باید باشد نیست، اما ما در طی این 22سال تلاش کرده‌ایم که به حمایت‌های دولتی نیازی نداشته باشیم و خودکفا باشیم.

ما تعریف و بازخوردهای بسیار مثبتی درمورد پشتیبانی شما از نرم‌افزار شنیده‌ایم، آیا این صرفا به درخواست مشتریان شما بوده یا دلیل دیگری دارد؟

برای پاسخ به این سوال باز هم به ارزشی که در ابتدا از آن گفته بودم اشاره می‌کنم؛ درواقع بخشی از این ارزش به‌وسیله تولید یک محصول خوب برآورده می‌شود اما بخش دیگر آن با پشتیبانی همیشگی و کامل از نرم‌افزار برآورده می‌شود. در پارمیس؛ تلاش ما برآن بوده که پشتیبانی از زمان نیازسنجی مشتریان شروع و در تمام طول استفاده از نرم‌افزار ادامه یابد که همین امر تا به امروز باعث رضایت مشتریان از خدمات پشتیبانی پارمیس شده است.

چشم‌انداز 5سال آینده پارمیس را چگونه می‌بینید؟

پارمیس در سال‌های پیش‌رو با تغییر در ساختار خود و تلاش مضاعف سهم خوبی را چه در بازار داخلی و چه در بازارهای جهانی کسب خواهد کرد. محصولات پارمیس در دنیا شناخته خواهند شد؛ همانطور که محصول پارمیس همراه که یک نرم‌افزار شخصی و بسیار کاربردی برای تلفن‌های همراه است، در خارج از کشور طرفداران خود را دارد و بازخورد مثبتی نیز داشته است.

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , نرم افزار , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , فروش آنلاین , باشگاه مشتریان , شبکه های اجتماعی , فروشگاه آنلاین , رقابت , فناوری اطلاعات , شرکت پامیس

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان