استارت‌آپ‌هایی که صنعت خرده‌فروشی را متحول کرده‌اند

استارت‌آپ‌هایی که صنعت خرده‌فروشی را متحول کرده‌اند
استارت‌آپ‌هایی که صنعت خرده‌فروشی را متحول کرده‌اند

 

در دنیای خرده‌فروشی، وجود استارت‌آپ‌ها و نوآوری‌های‌شان، کمک بزرگی بوده و خواهد بود.

به این منظور می‌توان فهرست بلندبالایی از کمک استارت‌آپ‌ها به خرده‌فروشان تهیه کرد اما چند نمونه، خاص‌تر از بقیه هستند؛‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌طور مثال، استارت‌آپ «زیپین» مستقر در سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیا، با تأسیس فروشگاه‌های کاملاً ماشینی، صف‌ها و صندوق‌ها را حذف می‌کند. برای اطمینان از اینکه محصولات مناسب در مکان و زمان مناسب در قفسه‌ها قرار دارند، این شرکت از یک نرم‌افزار بی‌نظیر ردیابی و تجزیه و تحلیل موجودی مجهز به هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

این شیوه‌ها برای مدیریت و کنترل موجودی کالا به راه‌حل‌های جدیدی نیاز دارند. در همین راستا، چندین استارت‌آپ به یکباره راه‌حل‌های ساختارشکنانه و تحول‌آفرین خود را برای فعالان صنعت خرده‌فروشی ارائه می‌کنند.

برای مثال، استارت‌آپ «پنسا سیستمز» مستقر در شهر «آستین» واقع در ایالت تگزاس، یک پهپاد ساخته که با استفاده از چند دوربین مختلف به‌طور زنده به بررسی و کنترل موجودی قفسه‌ها می‌پردازد.

 

 

 نمونه‌های خاص

استارت‌آپ «بولتن» در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. این استارت‌آپ به صدها برند کمک کرد تا اولین فضای خرده‌فروشی فیزیکی خود را بسازند. تجربه کاربری بولتن چیزی است که برندهای کوچک برای یک شروع بزرگ به آن احتیاج داشتند. یکی دیگر از فعالیت‌های بولتن، کمک به برندها برای ساختن نامی ماندگار در بازار خرده‌فروشی است. بولتن در ادامه راه پنج فروشگاه در نیویورک افتتاح کرد. ویژگی منحصربه‌فرد این فروشگاه‌ها وفادارسازی بود. مشتریان برندهایی را در فروشگاه‌های بولتن خریداری می‌کردند که در هیچ‌جا پیدا نمی‌شد. همین موضوع باعث شد بولتن مزیت رقابتی دیگری هم پیدا کند. این استارت‌آپ به درگاهی برای معرفی برندهای ناشناس تبدیل شد. اما در سوی دیگر ماجرا، فروشگاه‌های بزرگ با تجربه کاربری خرید مشتری از این برندها، به نام آنها اعتماد می‌کردند و این برند را در زنجیره خرید عمده خود قرار می‌دادند. حتی گاهی شاید سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی یکی از برندها تمایل پیدا می‌کردند. هدف اصلی بولتن کمک به کسب‌و‌کارهای کوچک پرظرفیت در صنعت خرده‌فروشی است. این استارت‌آپ درحال‌حاضر به هوشمندسازی برخی از مراحل کاری خود می‌اندیشد. بولتن قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی و دانش داده، وارد پروسه جدیدتری از ارزیابی بازار صنعت خرده‌فروشی برای استارت‌آپ‌های نوپا شود.

استارت‌آپ «بارو» دیگر یاری‌رسان صنعت خرده‌فروشی است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. یکی از اهداف اصلی «بارو»، کاهش هزینه‌های لجستیک در صنعت خرده‌فروشی بود. این استارت‌آپ در حوزه مبلمان و صنایع‌دستی فعالیت عمده‌ای دارد. هدف اصلی از راه‌اندازی استارت‌آپ «بارو» کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل تا بیش از ۷۰ درصد بود. این استارت‌آپ شروع کار بسیار جالبی داشت و همه‌چیز با ۳۳۰ هزار دلار شروع شد. بنیانگذاران «بارو» از تمام اعضای خانواده خودشان پول قرض کردند. شروع کار با حمل‌و‌نقل یک کاناپه باکیفیت رقم خورد. به جای اینکه کاناپه از کارخانه به انبار و از انبار به فروشگاه خرده‌فروشی منتقل شود، از همان ابتدا از کارخانه به دست مشتری می‌رسید. حذف کردن هزینه لجستیک ازسوی این استارت‌آپ با بسته‌بندی کیفیت بالا باعث شد هزینه‌های حمل‌ونقل چه برای فروشگاه و چه برای مصرف‌کننده بسیار کاهش یابد. ابتکارعمل «بارو» در نوع بسته‌بندی کالا مطابق با معیارهای مدرن و استاندارد است. این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان یکی از 10 برند برتر خلاق در زمینه صنعت خرده‌فروشی انتخاب شد. بارو موفق به حذف بخشی از فرآیند لجستیک در صنعت خرده‌فروشی شده بود. همچنین مجله «تایم» از آن به‌عنوان یکی از ۵۰ اختراع برتر در زمینه لجستیک نام برد.

 

 

 استارت‌آپ «فارم استد» که درواقع نوعی فروشگاه زنجیره‌ای محسوب می‌شود، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی شکل گرفت. هدف اصلی این استارت‌آپ ممانعت از هدر رفتن موادغذایی بود. بنیانگذاران این استارت‌آپ که هر دو در یاهو کار می‌کردند، سال ۲۰۱۶ برند خودشان را راه‌اندازی کردند. آنها با شرکت‌های موادغذایی، وارد پروسه همکاری شدند. «فارم استد» با صرفه‌جویی مالی در پروسه تولید تا انتقال مواد، موفق شد موادغذایی را با کیفیت بالا و به‌صورت رایگان در اختیار سوپرمارکت‌های محلی قرار دهد. این شرکت حالا دارای انبارهای بسیار بزرگی است. تمامی فعالیت‌های «فارم استد» با استفاده از ساختار مبتنی‌بر هوش مصنوعی انجام می‌شود.

«فارم استد» حالا جغرافیای کاری خود را گسترده‌تر کرده است. این استارت‌آپ با استفاده از تکنولوژی ارزیابی و تحلیل داده‌ها از طریق هوش مصنوعی حتی قادر به ارسال محصولات صنعت خرده‌فروشی به بیابان‌های دوردست است. ارسال سفارش‌های لحظه آخری از دیگر خدمات این استارت‌آپ محسوب می‌شوند. شعار «فارم استد» این است: «دیگر نگران کیفیت گوشت، لبنیات و محصولات خود در فرآیند انتقال نباشید.»

 

 

توجه به نیاز و تفکر مشتری یکی از اصول اساسی است که باعث موفقیت استارت‌آپ «اسنو» شده است. «اسنو» یکی از استارت‌آپ‌های حوزه صنعت خرده‌فروشی در زمینه کالاهای لوکس خانگی به حساب می‌آید. مزیت رقابتی «اسنو» علاوه‌بر شناسایی نیاز مشتریان در زمینه کالاهای لوکس در حوزه صنعت خرده‌فروشی، اهمیت به تفکر آنها در دنیای مدرن است.

«اسنو» تمامی بسته‌بندی‌های خود را از مواد صددرصد قابل بازیافت تهیه می‌کند. این برند در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و حالا دو فروشگاه بزرگ در شهر نیویورک دارد؛ فروشگاه‌هایی که کالاهای لوکس خانگی از سرویس خواب و حمام گرفته تا سرویس آشپزخانه را به فروش می‌رسانند.

یک نمونه موفق

استارت‌آپ «نیبرهود گودز» در سال ۲۰۱۷ پا به عرصه وجود داشت. این استارت‌آپ با تزریق طرز تفکر رشد فروشگاه‌های بزرگ سنتی به روش مدرن و ضمن حفظ مدل قدیمی فروشگاه‌های بزرگ، تأسیس شد. ویژگی اصلی این استارت‌آپ ارائه محصولات متنوع مطابق با زیست‌بوم مصرف‌کنندگان هر منطقه است. در فروشگاه‌های مختلف «نیبرهود گودز»، کالاهای محلی مطابق با نیاز آن منطقه به فروش می‌رسند اما فروشگاه هدف دیگری هم داشت؛ بنیانگذاران این برند در تلاش بودند با افزایش شعب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌را هم بزرگ‌تر کنند. آنها می‌خواستند یک محیط گرم و صمیمی فراهم کنند؛ محیطی که در آن رستوران و کافه هم وجود داشته باشد. حالا فروشگاه‌های «نیبرهود گودز» علاوه‌بر اینکه در هر منطقه همه‌نوع کالا مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان آن منطقه به فروش می‌رسانند، فضایی برای گپ‌وگفت را فراهم کرده‌اند.

 

 

 شما می‌توانید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نیبرهود گودز» داخل رستوران نشسته، بعد از خرید استراحت کنید و غذا بخورید. بیش از ۴۰ برند تجاری در فروشگاه‌های «نیبرهود گودز» وجود دارند. این برند جزو معدود استارت‌آپ‌هایی است که مفهوم واژه انعطاف‌پذیری را در صنعت خرده‌فروشی جا انداخت.

منبع: FORBES.COM

تگها : فروشگاه زنجیره ای , خرده فروشی , فروشگاه , ماهنامه تجارت طلایی , استارت آپ , تکنولوژی , موفقیت , توسعه شعب , مدیریت , کالاهای لوکس , رقابت , مشتری , نوآوری , زیپین , پنسا سیستمز , بولتن , بارو , فارم استد , اسنو , مدرن , نیبرهود گودز , انعطاف پذیری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان