استفاده بهینه از محل ساخت، اصلی‌ترین پارامتر در معماری مدرن

استفاده بهینه از محل ساخت، اصلی‌ترین پارامتر در معماری مدرن
استفاده بهینه از محل ساخت، اصلی‌ترین پارامتر در معماری مدرن

استفاده بهینه از محل ساخت، اصلی‌ترین پارامتر در معماری مدرن

معماری و سبکی که یک معمار در ارائه پروژه‌هایش در نظر می‌گیرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نمای خاص و شکیل برای انتخاب در اذهان عمومی که حتی سررشته‌ای هم از معماری ندارند، حرف اول را می‌زند. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه جذابیت بصری عملکرد شایان توجهی دارد، گروه مهندسی معماری و طراحی داخلی «برکه‌حسینی» است که در ادامه با روند فعالیت آن بیشتر آشنا خواهید شد.

-خانم حسینی لطفا رزومه‌ای از خودتان را برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی ارائه داده و در خصوص نوع فعالیت خود و پروژه‌هایی که طراحی و اجرای آنها را بر عهده داشتید، توضیح دهید.
گروه مهندسی معماری و طراحی داخلی برکه‌حسینی از سال 1390 فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد و کلیه خدمات معماری اعم از طراحی پلان، نما، داخلی و نظارت و اجرای پروژه‌های ساختمانی (اداری، تجاری و ویلا) از پی‌ریزی تا چیدمان را به صورت حرفه‌ای ارائه می‌دهد. بنده پروژه‌های بسیاری در دست داشته‌ام و عمده کارگروه ما طراحی و اجرای ویلا است. معماری را از لحاظ استفاده از فرم‌ها، تکنیک‌ها، مواد، دوره زمانی، منطقه و سایر عوامل تاثیر‌گذار دسته‌بندی می‌کنند.

-آیا شما از سبک خاصی در معماری پیروی می‌کنید؟ چه عاملی طراحی شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟
سبک معماری از مطالعه روی روند تکامل تاریخ نشأت می‌گیرد و با آن پایدار می‌شود، سبکی از معماری که خود من پیرو آن هستم معماری مدرن و پایدار است که روند زمانی ما با این معماری همگون است. آنچه به‌عنوان امضا در نظر می‌گیرم استفاده از المان‌های انتزاعی در یک قسمت پروژه است.

-ما در ایران سبک معماری ایرانی – اسلامی را منحصربه‌فرد و متعلق به کشور و هویت خود داریم. چرا معماران و طراحان ایرانی به‌خصوص در سال‌های اخیر از این سبک الگوبرداری نمی‎کنند و سعی نمی‌کنند در قالب معماری ایرانی طراحی‌های به‌روزی انجام دهند؟
معماران ایرانی پست‌مدرن را ترجیح می‌دهند و اگر بخواهند سبک‌های قدیم را پیش بگیرند یا کپی برابر اصل است یا فیوژن (ترکیبی). حتی معماری ایرانی دوره معاصر نیز در حال تخریب است و کم‌کم جای خود را به معماری غربی و کلاسیک بی‌هویت می‌دهد. واژه هویت حداقل برای ایران کاملا گنگ شده است و بازگشت معماری ایرانی قطعا باید با تجدید مکتب در نهادهایی چون دانشگاه و مراکز مرتبط با جامعه حرفه‌ای معماری صورت گیرد.

-یکی از مهم‌ترین چالش‌های طراحی و معماری در ایران کلیشه‌ای شدن آنها و همینطور کپی‌برداری معماران از یکدیگر است. دیدگاه‌تان را در این مورد چیست؟
 عدم شناخت بافت شهری، عدم شناخت کافی معماری پایدار، عدم شناخت هویت فرهنگی و معماری مدرن اسبق سرزمین پارسی، نشناختن و نسنجیدن هندسه متقارن و نامتقارن، تن دادن کامل به توقعات توجیه نشده کارفرما، نداشتن منطق خط در معماری یا تلفیقی بر حسب تجملات و عدم مدیریت زمان و برنامه زمان‌بندی در شکل‌گیری طرح، سبب کپی‌برداری می‌شود و طبعا اگر همه عوامل شناسایی شده بالا اصلاح شوند، از این چالش برون خواهیم رفت.


-از نظر شم مهم‌ترین ضعف مراکزخرید ایران چیست که این مراکز نمی‌توانند به اندازه مراکزخرید خارجی موفق باشند؟
از نظر لوکیشن و جغرافیا و عدم دید، کاربری نامناسب برای ساخت‌و‌ساز یک مجتمع تجاری، عدم وجود مدیریت برندها و نداشتن اولویت‌بندی در مارکت مربوطه، عدم تامین تعداد پارکینگ به میزان لازم برای شهروندان، همچنین بعضا سیرکولاسیون نامتقارن در نشانی‌ها و جهت‌یابی برای مخاطب و کمبود مسیر مکث و ریتم در نمایش فروشگاه‌ها و مسیر‌های دسترسی که به نحو احسن تفکیک نمی‌شوند.

- به‌عنوان یک معمار در طراحی‌هایتان خصوصا طراحی ویلاهایی که در دست داشتید به چه پارامترهایی توجه می‌کنید؟ پیرامون این تجربه اساسی‌تان نیز توضیحاتی ارائه دهید.
اولین و مهم‌ترین پارامتر موردنظر در طراحی‌های مدرن و به‌روز استفاده درست و بهینه از زمین و کاربری آن است و در مراحل بعدی رسیدن به نوعی تعادل میان خواسته‌های کارفرما و اصول طراحی، هدف اصلی طراحی است. پس از دستیابی به این مهم به جنبه‌های زیبایی‌شناسایی و معماری می‌پردازیم.

-نقش معماری در رونق کسب و کارهای امروزی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
در مقیاس ملی و در شرایط فعلی ایران متاسفانه نقش معماری در رونق کسب و کار بسیار محدود بوده و تنها در طراحی‌های لوکس که بازار هدف، دهک‌های بالای اقتصادی است، نقش دارد. معماری و طراحی نقش حائز اهمیتی در قیمت‌گذاری‌ها و در نهایت سطح‌بندی کلاس‌های مختلف املاک دارد و بسیار تعیین‌کننده است.

-استفاده از دانش روز دنیا و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در امر ساخت در ایران به چه زیرساخت‌هایی نیاز دارد؟
برای استفاده از امکانات روز دنیا مهم‌ترین زیرساخت مورد نیاز تجارت آزاد و حضور واقعی و حساب‌شده بخش خصوصی است.

-پتانسیل معماران ایرانی جهت حضور در عرصه‌های بین‌المللی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 پتانسیل اثرگذاری معماران ایرانی با توجه به فرهنگ غنی و گسترده‌ ایران بسیار بالاست، اما برای عملی کردن این شرایط نظام آموزشی نیاز به کار متمرکز، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده دارد تا بتوان معمارانی در سطح جهانی تربیت کرد. البته تمام موارد ذکر شده تحت‌الشعاع شرایط سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان