اصول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

اصول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
اصول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، هم به استراتژی و هم به خلاقیت، نیاز دارد؛ آنچه این روزها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

با اینکه این موضوع به نظر غافلگیر‌کننده می‌آید اما نمی‌توان از اهمیت آن چشم‌پوشی کرد. اینکه ۹۷ درصد بازاریابان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ۷۸ درصد از مسئولان فروش با استفاده از رسانه‌های جمعی، نسبت‌به رقبای خود فروش بیشتری برای کسب‌و‌کارشان رقم می‌زنند، اهمیت دارد؛ علاوه‌بر‌این، مزایای استفاده از رسانه‌های جمعی چیزی فراتر از افزایش میزان فروش است؛ البته همه کسب‌و‌کارها از مزایای بازاریابی از طریق رسانه‌های جمعی مطلع نیستند؛ به‌طوری‌که ۵۰ درصد از کسب‌و‌کارهای کوچک برای ارتقای خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند و این عدد، رقم قابل‌توجهی است. اینکه ۲۵ درصد از این میزان اصلاً برنامه‌ای برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در آینده هم ندارند، موضوع نگران‌کننده‌تری به نظر می‌رسد. بین کسانی که مزایای رسانه‌های اجتماعی را می‌بینند (از آن استفاده می‌کنند) و کسانی که تازه شروع به کار با آن کرده‌اند، به‌طور مشخص ارتباطی وجود ندارد. بازاریابی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، محصول و هدف شما را راحت‌تر در معرض توجه عموم قرار می‌دهد و با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مرتبط‌ کردن آن با وب‌سایت‌تان، ترافیک شما به شکل چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

 

 

ایجاد شناخت از برند

ایجاد شناخت درباره یک برند، یکی از اهداف مهم بازاریابی در هر کسب‌و‌کاری است، زیرا هر مصرف‌کننده‌ای دوست دارد چیزی را بخرد که می‌شناسد. خوشبختانه «رسانه‌های اجتماعی»، برند‌سازی را راحت‌تر و مؤثرتر کرده‌اند. «رسانه‌های اجتماعی» نسبت‌به «رسانه‌های سنتی» برتری دارند چون می‌توانند برند شما را سریع و راحت به مردم ارائه دهند. علاوه‌بر‌این، باعث می‌شوند مخاطبان، حتی زمانی که به فکر محصول شما نیستند، آن را ببینند. به پروفایل و عکس توجه کنید؛ یک راه عالی برای ایجاد شناخت از برند، قراردادن لوگو به‌‌صورت استراتژیک است. مطمئن شوید این تکرارها زیاد نیست و باعث حواس‌پرتی نمی‌شود. به صفحه توییتر «نایک» نگاهی بیندازید. «نایک توییتر خود را مرتب و تمیز نگه می‌دارد. آنها برند خود را هم در تصویر پروفایل، هم در عکس رویه صفحه (بدون اینکه غالب شود) قرار می‌دهند. تصویر رویه، چون لوگوی نایک را با دویدن مرتبط می‌کند، تأثیرگذارتر است. استراتژی قوی بازاریابی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، مکالمه درمورد برند، محصول و الگوهای شما را ایجاد می‌کند. مخاطبان خود را زمانی که در شبکه‌های اجتماعی نظر می‌دهند، درگیر کنید. مطمئن شوید آنها حس نمی‌کنند با یک ربات صحبت می‌کنند تا حس بهتری به شرکت شما داشته باشند. حس ارزشمندی به آنها بدهید و بر تولید محتوایی که به مکالمه منجر می‌شود، تمرکز کنید.

 

 

«شنیدن اجتماعی»، عمل پایش گفت‌وگوهای اجتماعی حول موضوع‌هایی خاص است. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی برای مخاطبان شما مهم است و روندهایی را که گروه هدف شما دنبال می‌کنند، شناسایی کنید. درمورد اینکه آنها دقیقاً با چه چیزی سروکار دارند، می‌آموزید و این می‌تواند به شما برای تولید محتوایی که مدنظر آنهاست، کمک کند. همچنین می‌توانید زبان و مدل صدایی را که مخاطبان از آن استفاده می‌کنند، بشناسید.

 به «برگر کینگ» در توییتر نگاهی بیندازید. آنها برای اینکه خود را به مخاطبان جوان‌شان در توییتر نشان دهند، از همان کلمات عامیانه مخاطبان‌شان (به حالت خنده‌دار) استفاده می‌کنند. اگر درمورد سبک مخاطبان‌تان مطمئن نیستید، شنیدن رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند. هر روز مقداری به رسانه‌های اجتماعی گوش دهید و آن را به برنامه روزانه تبدیل کنید و ببینید مردم درمورد صنعت شما چه می‌گویند. اگر می‌خواهید گوش‌دادن به رسانه‌های اجتماعی را گسترده‌تر کنید، دقت نظر بیشتری درباره اسم‌ها داشته باشید. استفاده از رسانه‌های اجتماعی راه بسیار خوبی برای به‌ اشتراک‌گذاری مأموریت برند و همچنین به‌اشتراک ‌گذاشتن داستان‌هاست. داستان‌های مؤثر می‌توانند تأثیر زیادی بر تصویر برندتان داشته باشند. می‌توانند ساده یا گسترده باشند و این مسئله به این بستگی دارد که فکر می‌کنید کدام مؤثرتر است. تحقیق درباره مخاطبان شبیه «شنیدن اجتماعی» است. تحقیقات کلی، کلماتی کلیدی را که مخاطبان شما بیشتر استفاده می‌کنند، بررسی می‌کند اما تمرکزش بیشتر بر محصول خاص شماست. می‌توانید از «رسانه‌های اجتماعی» برای جمع‌آوری این اطلاعات استفاده کنید. هم «فیس‌بوک» و هم «توییتر» به شما اجازه می‌دهند به درک عمیق درمورد پست‌های‌تان دست پیدا کنید.

 

سطح انتظارات

مشتریان از برندها انتظار دارند درخواست‌های آن‌ها را از طریق «رسانه‌های جمعی» اداره کنند. سرمایه‌گذاری قوی در خدمات مشتریان ارتباط زیادی بین برند و مشتریان‌تان ایجاد می‌کند و با استفاده از «رسانه‌های اجتماعی»، خدمات مشتریان مانند قبل پرتقاضا می‌ماند. «رسانه‌های اجتماعی» امکان تعامل سریع با مشتریان و گرفتن بازخورد از آنها را می‌دهد. کسب‌و‌کارها می‌توانند سریع به مشتریان‌شان پاسخ دهند. نزدیک به نیمی از مشتریان ایالات‌متحده از «رسانه‌های اجتماعی» برای پرسش درمورد محصولات و خدمات مدنظرشان استفاده می‌کنند؛ بنابراین داشتن خدمات مشتریان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌صورت استراتژیک مهم است. اگر فرض کنیم شما تیم‌های خدمات مشتریان و رسانه‌های جمعی را جدا کرده‌اید، بنابراین حفظ ارتباط قوی بین این دو، اهمیت دارد. از این طریق، تیم‌های شما زمانی که خدمات مشتریان با استفاده از رسانه‌های جمعی ارائه می‌شود، به هم نمی‌ریزند. مشتریان برندهایی را که به آنها علاقه دارند، دنبال می‌کنند و با آنها به تعامل می‌پردازند اما چه چیزی جذاب‌تر از اینکه مشتریان کسب‌و‌کار شما به برندتان وفادار هم باشند؟ رابطه همبستگی مستقیم و واضحی وجود دارد؛ اگر مشتریان، شما را دنبال می‌کنند، تمایل بیشتری دارند برندتان را به سایرین ترجیح دهند. علاوه‌براین اگر آنها مشتریان وفاداری باشند، ترافیک‌تان را افزایش می‌دهند. بازاریابی به‌وسیله «رسانه‌های اجتماعی» می‌تواند مشتریان را مستقیماً به سایت شما بفرستد. کل ترافیک لزوماً از طریق موتورهای جست‌وجو به دست نمی‌آید. کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، جریان‌های متنوعی از ترافیک ورودی را ایجاد می‌کنند. ازآنجاکه شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای ترافیک سایت خیلی قوی هستند، نه‌تنها باید به آنچه پست می‌کنید بیندیشید، بلکه موظف‌اید به تکرار دفعات پست هم توجه کنید.

منبع: college.tapsell

تگها : خرده فروشی , فروش , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , فروش آنلاین , فیس بوک , اینستاگرام , توییتر , بازاریابی , شبکه های اجتماعی , فضای مجازی , خلاقیت , مشتری , رسانه های اجتماعی , فیلترینگ , بازاریابی در فضای مجازی , لینکدین

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان