اقتصاد رو به زوال بزرگان و یک راه‌حل طلایی

اقتصاد رو به زوال بزرگان و یک راه‌حل طلایی
اقتصاد رو به زوال بزرگان و یک راه‌حل طلایی

 

 

این روزها اقتصاد و دنیای خرده‌‌فروشی تحت‌تاثیر عواملی مانند شیوع ویروس کرونا و شورش‌های داخلی در آمریکا روزهای بدی را سپری می‌کند اما راه برون‌رفت از این بحران چیست؟ شورش در آمریکا چه پیامدی برای خرده‌فروشی دارد؟ ابتدا سوال دوم را بررسی می‌کنیم.

تولید اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی 6/4درصد کاهش می‌یابد در حالی که این رقم برای منطقه یورو ۵/۵‌درصد است. دلیل اصلی این کاهش تولید، تعطیلی بیش از دو ماهه اقتصاد است که باعث بیکاری ۲۲میلیون نفر شده است.

همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را با مشکلاتی مواجه کرده است. شرایط اقتصادی آمریکا بدتر از منطقه یورو و حتی چین است. موسسه‌ مالی بارکلیز پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی منتشر کرد و بر این اساس کشور پهناور آمریکای  شمالی بیشترین کاهش را داشت. طبق این گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا پایین‌تر از تمام منطقه یورو خواهد بود.

تولید اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی 4/6‌درصد کاهش می‌یابد، در حالی که این رقم برای منطقه یورو 5/5‌درصد است. تقاضای مصرف‌کنندگان بسیار کاهش یافته است. فروش 8/7درصد پایین آمده و کسب‌و‌کارهای غیرضروری مثل خودرو، مبلمان، پوشاک، اماکن تفریحی، کافه‌ها و رستوران‌ها بیشترین ضربه را خورده‌اند. با آغاز تعطیلی در بسیاری از مناطق دیگر کشور، این ارقام در ماه‌های آوریل و می از این هم بدتر خواهد بود.

از نظر تولید، تولید صنعتی در ماه مارس بیش از حد انتظار کاهش داشت و نشان داد ضعف اقتصادی فقط در صنعت سفر و گردشگری به وجود نیامده است. تولید صنعتی 5/4‌درصد به‌صورت ماهانه کاهش داشت که بیشترین سقوط از سال‌های 1945 و 1946 است؛ یعنی زمانی که آمریکا ساختار تولید خود را برای ساخت تجهیزات نظامی تغییر می‌داد.

 

 

دنیای ویران

فقط ایتالیا در اروپا کاهش بیشتری را در تولید ناخالص داخلی خود نسبت به آمریکا تجربه کرد (8/5درصد). ایتالیا بیشترین ضربه را خورده است و پس از آن پرو و مالزی قرار دارند. آمریکا در رتبه چهارم است. تنها دلیل عملکرد بهتر اقتصاد اروپا نسبت به آمریکا، برداشته شدن زودتر قرنطینه‌هاست. آخرین اطلاعات در مورد شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد بیشتر اروپای غربی اوج ابتلا به این ویروس را پشت سر گذاشته و به ثبات رسیده‌اند. اقدامات سختگیرانه قرنطینه‌ها که برای ثابت کردن منحنی رشد ویروس کرونا اتخاذ شد، موثر بود. ارقام بیکاری در انگلیس در ماه مارس مهم‌ترین اطلاعات این هفته بود. به گفته بارکلیز، 400هزار شغل از بین رفته و حدود دومیلیون نفر طی سه هفته گذشته بیکار شده‌اند.

 اقتصاد چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی 6/8درصد کوچک‌تر شده است. سقوط اقتصادی چین در سه ماهه اول بیشتر از حد انتظار بود اما اطلاعات اقتصادی در ماه مارس نشان می‌دهد شرایط اقتصادی این کشور رو به بهبود است. دولت آمریکا هفته گذشته راهکارهای خود را برای بازگشایی اقتصاد اعلام کرد و تصمیم آن را بر عهده ایالت‌ها گذاشت.

 

 

خرید مجازی، راهی برای برون‌رفت از بحران

 در این بین، هرچقدر اقتصاد آنلاین مرسوم این روزها، پربارتر باشد، شدت سقوط اقتصادی کشورها کاهش بیشتری خواهد داشت. شاید صحبت درباره خرید مجازی بدون در نظر گرفتن نقش واقعیت افزوده، اشتباه باشد؛ درحالی که تجربه خرید با کمک واقعیت مجازی مشتریان را به دنیاهای جدیدی می‌برد،‌ واقعیت افزوده می‌تواند نقش مهم و اساسی در بهبود دنیایی داشته باشد که در حال حاضر خریداران در آن زندگی می‌کنند. تکنولوژی واقعیت افزوده به کمک دوربین‌های موبایل‌های هوشمند و شیوه راحت عکاسی با آنها، این امکان را برای خریداران فراهم می‌آورد که محصولات جدید را پیدا کرده و اطلاعات بیشتری درباره آن دسته از این محصولات که با سلیقه و نیازهای آنها هماهنگی بیشتری دارند، به‌دست بیاورند. معمولا وقتی مشتریان به یک فروشگاه می‌روند با انتخاب‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند که اطلاعات کافی درباره آنها نداشته و به این ترتیب فرآیند تصمیم‌گیری و خرید سخت می‌شود.

برندهای مختلف در حال حاضر این موضوع را تشخیص داده و درحال به‌کارگیری تکنولوژی‌های واقعیت افزوده هستند تا بتوانند از سردرگمی مشتریان جلوگیری کرده و آنها را به خرید بهتر و آگاهانه‌تر ترغیب کنند. به‌عنوان مثال North Face یکی از اولین فروشگاه‌های خرده‌فروشی است که یک دستیار واقعیت افزوده را در هنگام خرید در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. این شرکت در سال گذشته میلادی این دستیارهای واقعیت افزوده را در یکی از فروشگاه‌هایش در کره جنوبی به‌کار گرفت تا به مشتریانش در انتخاب محصولات متناسب با فصل مانند پوشاک ورزشی زمستانی کمک کند و سپس یک هدست Oculus Rift را در اختیار آنها گذاشت تا به این ترتیب پوشیدن این پوشاک را در یک مکان برفی و سرد و البته در کنار سگ‌های هاسکی تجربه کنند. این فروشگاه‌ها و همچنین برندهای معتبر دیگری که این روزها از ترکیب تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی برای ارائه تجربه خرید مدرن و بهتر به مشتریان‌شان بهره می‌گیرند، نه‌تنها می‌توانند استراتژی فروش و وفاداری مشتریان‌شان را بهبود دهند، بلکه درآمد و سود خودشان را هم تا حد چشمگیری افزایش می‌دهند.

منبع: REUTERS

 

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان