اقیانوس قرمز کسب و کارتان را پیدا کنید

اقیانوس قرمز کسب و کارتان را پیدا کنید
اقیانوس قرمز کسب و کارتان را پیدا کنید

اقیانوس قرمز کسب و کارتان را پیدا کنید

برندسازی در حوزه استارت‌آپ‌ها نکته مهمی است که در بسیاری از موارد از کنارش به سادگی می‌گذرند. اما اگر به فکرساختن آینده برند خود هستید،مطالعه این مطلب را از دست ندهید.
برند، برندسازی و نحوه عملکرد و استراتژی برای برند شدن در حوزه استارت‌آپ‌ها نکته مهمی است که نباید به سادگی از کنارش رد شد. اگر شما یکی از آنهایی هستید که ایده‌ای در ذهن دارید و تصمیم دارید به برندی معتبر تبدیلش کنید؛ اما با راه و چاه این مسیر آشنایی ندارید گفتگوی تجارت‌‍نیوز با مدرس و مشاور حوزه برند را از دست ندهید.

امیرهوشنگ کمالی‌فرد صحبت‌هایش را با ارائه این موضوع که بحث برند چه زمانی وارد ایران شد آغاز می‌کند ومی‌گوید: بحث برندینگ به طور علمی در ایران حدود ۱۷ سال پیش توسط دکتر شفیعی مطرح شد و ایشان حدود سه سال و نیم پیش آکادمی برند ایران را تاسیس کردند؛ تا خیلی‌ها به شکل تخصصی وارد این حوزه شوند و MBA برند را بگیرند. برخی هنوز تصور می‌کنند که ساخت یک برند صرفا طراحی نشان تجاری یا یک لوگو است .در حالی که طراحی فقط بخش کوچکی از این ماجراست.

اقیانوس قرمز را انتخاب کنید!
برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق باید یک نیازی را در مشتریان که پاسخ داده نشده را شناسایی کنیم و برای آن خدمت کنیم یا محصول تولید یا نیاز جدیدی را خلق کنیم. اما اینکه چرا در برندسازی استارت‌آپ‌ها کمتر موفق می‌شوند، دلایل متعددی دارد. یکی از آنها این است که خیلی از افراد تصور می‌کنند که با مطالعه کتاب مدیریت به روش استیو جابز تبدیل به یک مدیر یا کارآفرین همانند استیو جایز شده‌اند یا با مطالعه کتاب اقیانوس آبی؛ تمام دانش استراتژی را کسب کردند و نمونه‌هایی از این شکل. اقیانوس آبی یعنی جایی که رقیبی نیست و ما راحت در حال کسب درآمد هستیم و اقیانوس قرمز جایی است که رقبا زیادند و در حال رقابت سخت با هم هستند. اصولا ما ایرانی‌ها ترجیح می‌دهیم وارد میدانی شویم که پای رقبای کم‌تری در میان باشد؛ بدون رقابت با هیچ کسی پیش بتازیم و موفقیت را به دست بیاوریم.

وی اضافه می‌کند: اما واقعیت اینجاست که اکثرا در اقیانوس قرمز و دررقابت تنگاتنگ با رقبا هستیم. بنابر تمام این دلایل از همان ابتدا لازم است که شما به عنوان یک استارت‌آپ، تمام تاکتیک های لازم ادامه راه را بچینید؛ نیاز مشتری و جامعه را بسنجید و بدانید قرار است در کدام لایه از بازار و اجتماع باشید. سن و نوع جنسیت مشتری‌هایتان را بشناسید و پس از بررسی تمام این نکات کلیدی وارد میدان رقابت شوید.

انتخاب نام، نکته کلیدی برند
مدرس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به این نکته که انتخاب اسم برند نکته مهم و کلیدی‌ای است که باید حتما در اولویت به آن پرداخته شود می‌گوید: در جامعه ما دانش برند و برندسازی خیلی کم یافت می‌شود و برای همین مدیرعامل یا مدیر مارکتینگ یا مدیر برند یک مجموعه وقتی باور و دانش درستی از آن ندارند، قطعا نمی‌توانند حمایت درستی از برند خود داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: شاید اسم انتخابی یکی از همان موارد باشد که باید بیشتر روی آن حساسیت نشان داد. باید دقت کنید که اسم انتخابی قبلا توسط شرکت دیگری انتخاب نشده باشد، این نام در کشورهای دیگر با چه معنی و مفهومی شناخته می‌شود و بعد از کسب تمام این اطلاعات نسبت به انتخاب قطعی اسم اقدام کنید.

هویتی که لوگو به محصول می‌دهد
مدرس دیجیتال برندنیگ با تکیه کردن بر این موضوع که رنگ سازمانی و لوگو بخش مهمی از قدم‌های برند‌سازی را تشکیل می‌دهند می‌گوید: موضوعات بصری مانند طراحی لوگو بسیار حائز اهمیت است. اینکه از چه رنگ یا ترکیب رنگی برای لوگو استفاده شود و حتی در مواردی استفاده از یک رنگ خاص در لوگو خودش نوعی علم است. در این خصوص روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند تا اندازه زیادی در انتخاب رنگ به ما کمک کند ولی کافی نیست و باید به شکلی کاملا تخصصی رنگ انتخاب و گزینش شود. استفاده از المان و نشانه‌هایی که به ارتباط‌‌گیری بهتر مخاطبان و مشتریان می‌انجامد بحث مهمی است. لوگو با تمام این المان‌ها، رنگ‌ها و …است که به شرکت و حتی محصول شما هویت می‌دهد.کمالی‌فرد تصریح می‌کند: این مسایل شاید تا زمانی که استارت‌آپ رشد نکرده و در مراحل اولیه است زیاد به چشم نیاید و مهم نباشد. اما زمانی که بزرگ‌تر شود و به قول معروف سری در میان سرها در بیاورد، می‌فهمید چقدر حایز اهمیت هستند. با توجه به این اصل بسیار مهم است که راه و مسیر درستی انتخاب کنیم و ستون‌های اولیه برند خود را محکم و استوارپایه ریزی کنیم. ضمن اینکه ثبت شرکت نکته مهم و با‌ارزشی است که همان اول باید نسبت به انجامش اقدامات لازم انجام شود.

جوهره اصلی برندتان را بسازید
عضو هیات علمی آکادمی برند ایران ادامه می‌دهد: جوهره برند نکته مهم دیگر است، چرا که ما باید بدانیم چه حسی در مخاطب و مشتریان ما با شنیدن نام برند ایجاد می‌شود. آیا حسی خوشایند در مردم به‌وجود می‌آید یا حسی نامطلوب؟ باید تلاش کنید همان حس خوبی را که دوست دارید مخاطبان ما با شنیدن نام برند ما احساس نمایند را با ساختن یک برند خوب در آنها ایجاد کنیم

نقش تبلیغات در برندسازی
وی در ادامه گفتگو در پاسخ به این سوال که بازاریابی و کمپین‌های بازاریابی چقدر می‌توانند در راه برندشدن موثر باشند؟ عنوان می‌کند: برند خوب در ضمیر ناخودآگاه مخاطب باید جایگاه خود را ایجاد کند، وقتی شما نام یک بانک را می‌شنوید در ضمیر ناخودآگاه شما تداعیاتی از آن برند شکل می‌گیرد. زمانی که به طور غیر‌مستقیم و دقیقا مثل یک فرهنگ برندتان را در قلب جامعه نفوذ دهید و در ضمیر ناخودآگاه مردم بنشیند؛ آن زمان است که شما تبدیل به برند موفقی شده‌اید.

مراقب برندتان باشید
کمالی به عنوان صحبت پایانی به اهمیت نگهداری از برند اشاره می‌کند و می‌گوید: برند دقیقا مثل یک موجود زنده است! شکل‌گیری و بزرگ شدنش زمان می‌برد و اگر مراقبش نباشیم از بین می‌رود. نوع استراتژی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و حتی هم جواری با برندهای دیگر نکات مهمی هستند که باید با دقت مورد توجه قرار بگیرند تا در مسیر بزرگ شدن و برند شدن به استارت‌آپ شما کمک کند و نتیجه دلخواه را در اختیارتان قرار دهد. البته موضوع برند و برندسازی بسیار گسترده است و در این گفتمان کوتاه نمی‌توان به تمام موارد اشاره کرد. امیدوارم که همه استارت‌آپ‌ها در کسب و کارشان سربلند باشند تا بتوانیم برندهای موفقی در سطح ملی و جهانی به‌وجود آوریم تا اقتدار ملی و ایرانی را به جهانیان نشان دهیم.

 

منبع: تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان