امپراطوری «امپوریا» در سرزمین یخی

امپراطوری «امپوریا» در سرزمین یخی
امپراطوری «امپوریا» در سرزمین یخی

آشنایی با مرکز خرید جذاب اسکاندیناوی

«امپوریا» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اسکاندیناوی همچون نگینی در استکهلم، پایتخت سوئد می‌درخشد. این مرکز خرید در نزدیکی مالمو آرنا و ایستگاه راه‌آهن «هیلی» واقع شده است. «امپوریا» در 25 اکتبر 2012 افتتاح شد و کل هزینه ساخت حدود 2 میلیارد کرون سوئد بود. معمار پروژه«امپوریا گرت وینگارد» نام دارد و برند «اشتورم» مالک این مجموعه است. ساختمان با طراحی ایجاد شده توسط آژانس طراحی «راجا» شکل گرفت. از مزایای منحصربه‌فرد، می‌توان به نمای شیشه‌ای خمیده و رنگ‌های جسورانه‌ای اشاره کرد که مشتریان را از راه دور جذب می‌کند. یکی دیگر از مزایای این طرح، هدایت نور به ورودی‌هاست. ایجاد فضای سبز و پرورش گل در پشت‌بام و ایجاد پاخور هم از دیگرخلاقیت‌های سازنده محسوب می‌شود.

 

 

مشخصات کلی

تقریباً 200 مغازه با مساحت 93 هزار مترمربع در «امپوریا» واقع شده‌اند. این مرکز خرید سه طبقه در بالاترین نقطه‌اش به یک تراس به مساحت 27 هزار مترمربع ( معادل تقریباً چهار زمین فوتبال) ختم می‌شود. در مجموع، «امپوریا» حدود سه هزار کارمند و فروشنده و روزانه حدود 25 هزار نفر بازدیدکننده دارد.

پس از تکمیل تمام ساختمان‌های مجموعه، ورودی کهربایی رنگ تنها بخش مرکز خریدی خواهد بود که از خیابان‌های جدید اطراف قابل مشاهده است.

معماران می‌گویند، ایده اصلی و برنده طراحی این مرکز خرید مبتنی بر شکلی شبیه تاج گلی محصور در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بود.

شیشه‌های طلایی منحنی روی یک ساختار شبکه‌ای کشیده شده که به سمت بالا و عقب متمایل می‌شود تا نور روز به حیاط ورودی نفوذ کند. از اینجا، خریداران به سمت سه طبقه خرده‌فروشی هدایت می‌شوند که حول یک طرح دایره‌ای شکل چیده شده‌ است. سقف سازه، پارک بزرگی را در خود جای می‌دهد که منظره‌ای چندشاخه از چمن‌ها، تراس‌ها و آلاچیق‌هاست. در آینده سقف با فودکورت در فضای باز و یک مرکز آب‌گرم توسعه خواهد یافت. مانند شهربازی‌ها، مراکز خرید هم باید جاذبه‌های جدیدی را در فواصل زمانی معین ارائه کنند. نورهایی به رنگ آبی، سبز و قرمز به خریداران کمک ‌می‌کند تا در ساختمان حرکت کنند؛ در حالی که پارکینگ مجاور را می‌توان با مجموعه‌ای از پنل‌های رنگی شناسایی کرد. پروژه‌های گذشته سازندگان و معماران این مرکز خرید، یک دریاچه مصنوعی و یک هتل بلند در استکهلم است.

 

 

دیگر موارد ساخته شده توسط طراح این پروژه، شامل یک میدان گاوبازی در بارسلون و یک ساختمان بتنی مواج در هنگ‌کنگ است. «امپوریا» قبل از هر چیز یک پروژه شهری است که در آن دفاتر، مسکن و خرده‌فروشی در یک توسعه ترکیبی در سمت جنوبی مالمو گردهم می‌آیند.

ایده‌پردازی برای جذاب شدن این مرکز خرید به حدی قوی است که می‌تواند بازدیدکنندگان را از میدان ایستگاه به داخل و خرید کردن جذب کند. شکلی شبیه معبد پانتئون با مجسمه‌های برنزی ایجاد شده است. ورودی مورب از میدان ایستگاه «هایلی» به عمق بلوک‌ها منتهی می‌شود. در داخل، خرده فروشی حول یک شکل سه طبقه سازماندهی شده است. فروشگاه‌ها دور هم در اطراف نماهایی با رنگ‌های جذاب دسته‌بندی شده‌اند که هر کدام مفهوم متفاوتی دارند. در ضلع شمالی مجموعه، یک پارکینگ برای 2 هزار و 500 خودرو با دسترسی مستقیم وجود دارد. درضلع شرقی هم یک پارکینگ کوچک برای 500 خودرو و درست خارج از هایپرمارکت به چشم می‌خورد. پارک روی پشت‌بام، چمن‌های کشت شده دارد و پوشش گیاهی آن از چمن و درختان است. پاسیوهای رو به آفتاب و بادگیر هم از داخل و هم از بیرون ساختمان، قابل دسترسی هستند. تپه‌هایی که از باد محافظت می‌کنند در واقع اتاق‌های مکانیکی را پنهان می‌کنند. قرار است «امپوریا» به سمت غرب استکهلم گسترش یابد. ساختمان‌های مسکونی مستقل روبه‌روی بلوار «دن» هنوز ساخته نشده‌اند. «امپوریا» همچنین یک مرکز همایش مجلل دارد؛ از سقف، کف و ویترین فروشگاه گرفته تا تابلوهای راهنما، پوشش گیاهی و منطبق با اصول درست زیست محیطی وجود دارد. شعار این مجموعه «متوسط نبودن» است. در طراحی گرافیکی مجموعه، تغییر تدریجی از سفید به رنگ الماس آن هم در هفت مرحله به چشم می‌خورد. ورودی‌های متفاوت و نرده‌هایی با روکش چرمی، نشان می‌دهد در «امپوریا» تا چه اندازه به جزئیات توجه شده است.

به‌طور کلی در این مجموعه، هنری وجود دارد که کم‌تر در یک محیط تجاری دیده می‌شود؛ یک دستگاه نورپردازی با 99 ستون توسط معمارانی به نام پتری نیسونن و تومی گرونلوند ایجاد شده و مجسمه‌های برنزی اثر «فن لیشوت» و یک قطعه هنری شیشه‌ای 81 در 4 اثر سیلیا رانتانن، محدوده ورودی را زینت می‌دهند. یک نقاشی جذاب هم مکمل این زیبایی است. علاوه‌بر ورودی جذاب داخل پارکینگ که در بردارنده یک نقاشی متحرک زیباست، در قسمت داخلی، مجموعه‌ای از عکس‌های «سیگنه ماریا آندرسن» خودنمایی می‌کند.

 

منبع: Dezeen.com

 

 

تگها : مراکز خرید , مرکز خرید , خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , اسکاندیناوی , معماری برتر , مراکز خرید بزرگ دنیا , بهترین مراکز خرید دنیا , مراکز خرید معروف دنیا , معماری مراکز خرید , مراکز خرید اسکاندیناوی , امپوریا , فضای سبز در مراکز خرید

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان