انتخابات داغ اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

انتخابات داغ اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای
انتخابات داغ اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فردا یکشنبه 29 تیرماه با مشارکت ۱۰۵ عضو این اتحادیه برگزار می‌شود. در این انتخابات پنج عضو هیات‌مدیره برای یک دوره چهار ساله برگزیده می‌شوند. این انتخابات قرار بود مطابق اساسنامه، فروردین‌ماه امسال برگزار شود ولی با توجه به شرایط کرونا، به تاخیر افتاد. تاخیری که عده‌ای آن را با توجه به شرایط خاص بهداشتی کشور، طبیعی دانسته و عده‌ای دیگر معتقدند لازم نبود این قدر طولانی شود.

انتخابات دوره جدید اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایطی برگزار می‌شود که رقبای هیات‌مدیره فعلی این اتحادیه، تیم مستقر را به برخی تخلف‌های صنفی متهم کرده و با استناد به همین موضوع خواستار رد صلاحیت چهار عضو هیات‌مدیره بوده‌اند که البته در پیگیری این خواسته موفق نبودند و رقابت انتخاباتی، تعیین‌کننده خواهد بود

گفته می‌شود نشست‌های هیات‌مدیره قبلی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در طول دو سال گذشته، تنها با حضور چهار عضو برگزار شده است. 

در انتخابات روز یکشنبه دو لیست اصلی و چند کاندیدای مستقل برای عضویت در هیات‌مدیره جدید با یکدیگر رقابت خواهند کرد. یکی از لیست‌ها شامل اعضای پیشین هیات‌مدیره است که با شعار نوین‌سازی نظام صنفی، وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شده است.

اما لیست دیگر شامل جمعی از تحول‌خواهان در این صنف است. راهبری این لیست را جمعی از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، وی‌وان، شبکه بادران و شیرین عسل برعهده دارند.

رفع موانع و تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار از برنامه‌های لیست زنجیره تحول است. ضمن اینکه ایجاد مدرسه کسب و کار از مهم‌ترین برنامه‌های این لیست به‌شمار می‌آید.

یکی دیگر از ایده‌های لیست زنجیره تحول، تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۶ قانون نظام صنفی است. براین مبنا اعضای لیست زنجیره تحول می‌گویند؛ با تدوین آیین‌نامه یادشده درهای پذیرش در اتحادیه را به روی اعضای جدید خواهند گشود؛ موضوعی که به گفته آنها در دوره پیشین در اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دستخوش برخورد سلیقه‌ای بوده است.

بسیاری از ناظران آگاه، با توجه به رویدادهای پیش‌آمده در دوره گذشته، پیش‌بینی می‌کنند این دوره شاهد یکی از داغ‌ترین انتخابات صنفی در میان اتحادیه‌های رسمی و فعال در ایران خواهیم بود.

  چرا تحول؟

جواد ترابی بازرس سابق اتحادیه  گفت: تیم مدیریتی فعلی در اتحادیه که با عنوان اتحاد کارآمد در انتخابات حضور خواهند یافت، عمدتا از صنف سوپرمارکت هستند و فقط شرکت وین مارکت دارای فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای است. این طیف ابراهیم طلایی رئیس اتحادیه تعاونی‌های مصرف محلی را هم برای بازرسی اتحادیه، کاندیدا کرده‌اند

ائتلاف زنجیره تحول که من از آن پشتیبانی می‌کنم، به دنبال تغییر و بهبود با مشارکت همه اعضاست. کاندیداهای ما، رسول محمدی مدیرعامل رفاه، سیده شهره موسوی مدیرعامل بادران گستران، مجتبی نبی‌زاده شبکلاهی مدیرعامل شرکت ویان گستر پارسیان، فرزین کاویانی‌نیا مدیرعامل شرکت پخش سراسری شیرین عسل و محسن لزومیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی و مالک رستوران‌های زنجیره‌ای مورکو هستند. هر چند علاقه‌مند بودیم از صنف پوشاک و نساجی نیز در فهرست کاندیداهای مورد حمایت ما باشند که افراد مورد نظر ثبت‌نام نکردند.

وی افزود: در دو سال و نیم نخست فعالیت دور اول اتحادیه به‌عنوان بازرس حضور داشتم، مسوولیت واحد عضویت و صدور پروانه کسب را نیز بر عهده داشتم و پس از خروج از اتحادیه، به مجموعه رفاه پیوستم. در زمانی که در اتحادیه حضور داشتم، متوجه برخی کاستی‌ها شدم که اندیشه تغییر هیات مدیره را تقویت کرد

ترابی ادامه داد: مهم‌ترین تحولات مورد نظر ما بهبود محیط کسب و کار، افزایش شبکه عضویت و مشارکت موثر اعضا در فرآیندهای کاری اتحادیه و فعال شدن کمیسیون‌ها و ایجاد مدرسه کسب وکار به اتکای تجربه‌های موفق اعضای اتحادیه مانند فروشگاه رفاه و بادران است

او گفت: مطابق بند ط ماده 30 قانون نظام صنفی لازم بود کمیسیون‌های اتحادیه فعال شوند که چهار سال از این کار غفلت شد. این در حالی است که کمیسیون‌های پنج گانه در اکثر 8هزار اتحادیه کشوری و شهری فعال هستند و  برخی کمیسیون‌ها مانند کمیسیون حل اختلاف، تضمین‌کننده بی‌طرفی اتحادیه در رسیدگی به اختلاف اعضای عادی و اعضای هیات رئیسه خواهد بود.

ترابی همچنین عدم توجه مسوولان اتحادیه به قانون تجارت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بر اساس قانون، اعضای هیات مدیره باید عدد فرد مثلا 5، 7 یا 9 نفر باشد. اما اتحادیه در دو سال اخیر با چهار عضو هیات مدیره به کار خود ادامه می‌داد که منشأ مشکلات زیادی شد. مثلا در اکثر جلسات دو تن از آقایان در یک طرف و دو نفر دیگر در یک طرف قرار می‌گرفتند که تصمیم‌گیری را مشکل می‌کرد و کار اتحادیه قفل می‌شد. این در حالی است که انتظار می‌رفت بعد از تغییر مدیرعامل فروشگاه رفاه که موجب از دست رفتن کرسی وی در هیات رئیسه اتحادیه می‌شد، عضو علی‌البدل به هیات رئیسه دعوت شود و برای او به‌عنوان عضو جدید هیات مدیره، اعتبارنامه صادر شود که متاسفانه نشد

وی موضوع ابهام در مسائل مالی اتحادیه را نیز مورد انتقاد قرار داده و گفت: بازرس ویژه محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت در گزارش هفت‌بندی، نکاتی را مطرح کرده بود که بعدها با لابی‌های صورت گرفته، 6 بند آن توسط هیات مقررات‌زدایی لغو شد. اما بند تایید شده، بر مسائل مالی تاکید کرد و اینکه چرا رقم دریافتی یک میلیون تومان بابت تایید شعبه جدید هر عضو از برخی دریافت و از برخی دیگر دریافت نشده است

 

منبع:دنیای اقتصاد

 

تگها : فروشگاه زنجیره ای , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان