انواع تبلیغات هدفمند در بازار تبلیغات آنلاین و کاربرد آن‌ها

انواع تبلیغات هدفمند در بازار تبلیغات آنلاین و کاربرد آن‌ها
انواع تبلیغات هدفمند در بازار تبلیغات آنلاین و کاربرد آن‌ها

رساندن پیام شما به دست مخاطبی که خریدار آن است

 

تصور کنید تعدادی تراکت را در اختیار یک فرد قرار داده‌اید تا در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران در میان عابران پیاده پخش کند و این فرد به عینکی مجهز است که می‌تواند از میان عابران، آن‌هایی که واقعاً به محصول تبلیغ شده شما روی تراکت نیاز دارند، را تشخیص بدهد. شاید تبلیغات در حالت آفلاین سال‌ها با اختراع چنین عینکی فاصله داشته باشد، اما تبلیغات در بخش آنلاین همین امروز می‌تواند چنین عینکی را در اختیار شما قرار دهد؛ عینکی که در دنیای تبلیغات به آن «تبلیغات هدفمند» گفته می‌شود. نتیجه‌ای که تبلیغات هدفمند در مقابل تبلیغات عادی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد، بسیار به هدف غایی تبلیغات، یعنی «تبلیغ درست، برای فرد درست، در زمان درست و در محل درست» نزدیک است.

یکی از پیش‌نیازهای انجام تبلیغات هدفمند، بخش‌بندی مشتریان یا همان سگمنتیشن(بخش‌بندی) است. هر سگمنت در واقع گروهی از مشتریان بوده که مجموعه‌ای از رفتارها، نیازها و علایق مشابه دارند. هدف از بخش‌بندی مشتریان این است که محصول، کالا یا خدمت ارائه شده توسط شما به‌ جای نمایش و به افراد غیرمرتبط، تنها برای کسانی نمایش داده شود که به آن علاقه یا نیاز دارند. کسب‌وکارها می‌توانند با بخش‌بندی مشتریان خود و پس از آن به کمک ابزارهای نوین در حوزه تبلیغات آنلاین از یک سو هزینه تبلیغات خود را کاهش داده و از سوی دیگر بازدهی آن را افزایش دهند.

تبلیغات هدفمند، نخستین‌بار از سوی پلتفرم یکتانت به بازار تبلیغات آنلاین ایران عرضه شد. با وجود ورود کوتاه‌مدت این نوع از تبلیغات به بازار تبلیغات ایران، اما در سال 1399، 47 درصد از کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده در یکتانت به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران از نوع کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند بوده است و این موضوع نشان‌دهنده استقبال روبه ‌رشد کسب‌وکارها نسبت به این نوع از تبلیغات است. تبلیغات کلیدواژه‌ای، موضوعی و رفتار محور سه نوع تبلیغات هدفمند بوده که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 

تبلیغ بر اساس کلیدواژه‌های هر مطلب

همان‌طور که از اسم این مدل از تبلیغات هدفمند مشخص است، (تبلیغات کلیدواژه‌ای) نوعی از تبلیغات بوده که در آن، تبلیغات شما تنها در صفحاتی نمایش داده می‌شود که کلیدواژهٔ مد‌نظر تبلیغ‌کننده در آن‌ها وجود دارد. هر مطلب یا مقاله اینترنتی منتشر شده حاوی یک سری کلمه کلیدی انتخاب شده در عنوان مقاله یا متا دیسکریپشن صفحه است. تصور کنید شما یک کسب‌وکار فعال در زمینه فروش خمیردندان و مسواک هستید؛ به کمک این مدل از تبلیغات، می‌توانید تبلیغ کالای خود را صرفاً در صفحاتی نمایش دهید که در آن کلیدواژه‌هایی همچون بهداشت دهان و دندان، سلامت دندان، پوسیدگی دندان و... وجود داشته باشد.

به کمک تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای، بازدیدکنندگان هر صفحه اینترنتی، تنها تبلیغاتی را مشاهده می‌کنند که با مطلبی که در حال مطالعه آن هستند، مرتبط است. این موضوع سبب می‌شود که شانس تبدیل شدن آن بازدیدکننده به مشتری محصول شما بالا برود.

 

 

تبلیغ بر اساس موضوع مطالب

تبلیغات هدفمند فقط به تبلیغات کلیدواژه‌ای محدود نمی‌شود و نوع دیگری از آن وجود دارد که با کمک تکنولوژی‌های نوین هوش مصنوعی و به‌خصوص الگوریتم‌های متن‌کاوی، به دسته‌بندی موضوعات منتشر شده در سراسر وب پرداخته و با تشخیص موضوع صفحات وب، تبلیغ کسب‌وکار شما را تنها در صفحاتی که شما موضوع آن را انتخاب کرده‌اید به نمایش در می‌آید. از مزایای تبلیغ هدفمند موضوعی این‌که، کاربر در حین مطالعه صفحه به ‌احتمال بسیار بالایی به موضوع مربوط به آن علاقه داشته و نمایش تبلیغ متناسب با آن امکان جلب توجه او را تا میزان زیادی بالا می‌برد.

فرض کنید شما یک کسب‌وکار فعال در زمینه فروش تلفن همراه و لوازم جانبی آن دارید؛ با کمک تبلیغات هدفمند موضوعی، تصمیم می‌گیرید که تبلیغ فروشگاه خود را صرفاً در صفحاتی نمایش دهید که موضوع آن مربوط به تکنولوژی، سرگرمی، بازی و محصولات جدید فناوری باشد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تبلیغات موضوعی یکتانت این است که می‌تواند آیتم‌های تبلیغاتی کسب‌وکار را دقیقاً در همان لحظه‌ای که کاربر به دنبال یافتن راه‌حلی برای مشکلش است، در اختیار او قرار دهد و شانس انتخاب تبلیغ را در ذهن کاربر بالا ببرد.

 

 

تشخیص رفتار کاربر و تبلیغ بر اساس آن

پیشرفته‌ترین نوع تبلیغات هدفمند در ایران که یکتانت برای نخستین‌بار در ایران آن را ارائه داده، تبلیغات هدفمند رفتارمحور است. در این مدل می‌توانید بر اساس بخش‌بندی‌های جزئی‌تر و پیشرفته‌تری از مخاطب، هدف خود همچون جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی، علا‌ق و... و ترکیب این موارد با یکدیگر، بازار هدف دقیق‌تری را برای محصول یا خدمات خود مشخص کنید.

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه کفش ورزشی مردانه هستید. نمایش تبلیغات شما برای خانم‌ها و کسانی که علاقه‌ای به ورزش ندارند به احتمال زیاد آورده خوبی نخواهد داشت. به کمک تبلیغات هدفمند رفتارمحور می‌توانید انتخاب کنید که تبلیغ شما صرفاً برای مردان و همچنین صرفاً برای علاقه‌مندان به ورزش به نمایش در بیاید.

دسته‌هایی که در تبلیغات رفتارمحور یکتانت قابل استفاده هستند عبارتند از: دسته‌بندی مردها و زن‌ها، دسته‌ فعالان اقتصادی، علاقه‌مندان به تکنولوژی، علاقه‌مندان به مد و زیبایی، خانم‌های خانه‌دار، فیتنس و کاهش وزن، مادران، کودکان خردسال، دانش‌آموزان، کنکوری‌ها، افراد مذهبی، مهاجرت، برنامه‌نویسان، گردشگران و... اشاره کرد و این دسته‌بندی‌ها به مرور به‌روزرسانی می‌شوند و دقت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

یکی از مزایای پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت نسبت به دیگر پلتفرم‌ها این است که داده‌های مورد استفادهٔ یکتانت برای ایجاد بخش‌بندی مخاطبان، از سوابق بازدید کاربران در بیش از 1300 وب‌سایت ناشر یکتانت به دست می‌آید. به عبارتی دیگر، کاربران با توجه ‌به علاقه یا نیاز مقطعی خود به صفحات ناشران یکتانت سر می‌زنند و یکتانت به کمک تکنولوژی‌های روز، با تحلیل رفتار کاربران، آن‌ها را بخش‌بندی کرده و کاربرانی با رفتار مشابه را در یک سگمنت یا بخش خاص‌ قرار می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت که تبلیغات هدفمند، یکی از جذاب‌ترین انواع تبلیغات برای کسب‌وکارهای حوزه خرده‌فروشی می‌تواند باشد؛ چرا که این محصولات، جامعه هدف مشخصی داشته و نمایش آن به افراد غیرمرتبط به نوعی هدر دادن هزینه تبلیغات محسوب می‌شود، اما با مشخص کردن جامعه هدف و نمایش تبلیغات صرفاً برای این جامعه، از یک سو هزینه تبلیغات کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر، محصولات صرفاً برای افرادی نمایش داده می‌شود که نیازمند آن محصول یا علاقه‌مند به استفاده از آن می‌توانند باشند.

 

منبع: یکتانت

 

 

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , مشتری مداری , تبلیغات , تبلیغات خلاقانه , یکتانت , تبلیغات در وب سایت , تبلیغات آنلاین , تشخیص رفتار مشتری , تبلیغات هدفمند , تبلیغات رفتار محور , پلتفرم تبلغات , کلیدواژه

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان