اهمیت استراتژی مکان‌یابی فروشگاه در صنعت خرده فروشی

اهمیت استراتژی مکان‌یابی فروشگاه در صنعت خرده فروشی
اهمیت استراتژی مکان‌یابی فروشگاه در صنعت خرده فروشی

مکان‌یابی مناسب و استراتژیک برای فروشگاه‌های خرده‌ فروشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دیگر از آن زمان که فروشگاه‌ها برای انتخاب محل فروش خود به دنبال یک خیابان اصلی و مرکز خرید بزرگ بودند، گذشته است. حالا که بسیاری از خریدها در مسیر فضای مجازی و تجارت الکترونیک قرار گرفته، باید در انتخاب موقعیت مکانی فروشگاه، با نکته‌سنجی بیشتری عمل کرد. چرا که مکان‌یابی نامناسب علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت، منجر به شکست در فروش می‌شود. در این مقاله به بررسی برخی استراتژی‌های مهم مکان‌‌یابی برای فروشگاه‌ها پرداخته شده است.

 

 

خلاقیت در مکان‌یابی

بسیاری از برندهای تجاری‌ای که در خیابان‌های معروف نیویورک فروشگاه داشتند، در حال بستن فروشگاه خود هستند. برخی از آن‌ها مدت‌هاست که دیگر فروشگاه‌های‌شان بسته و شکست خورده‌اند. «کالوین کلاین» و «رالف لورن» برخی از همین فروشگاه‌های بزرگ و مطرح هستند که حالا مجبور به بستن فروشگاه‌های خود شده‌اند. برندهایی مثل «ورساچه» و «گپ» هم حالا در حال تصمیم‌گیری برای خروج از خیابان‌های اصلی و گران در نیویورک هستند. این موضوع تا حد زیادی به‌ تغییر در رفتار خرید مصرف‌کننده مرتبط است. دیده شدن در خیابان اصلی و بزرگ، یکی از راه‌های بازاریابی است ولی دیگر بازدهی قبلی را ندارد. خرده فروشان باید در مکان‌یابی، خلاقیت بیشتری داشته باشند. نحوه انتخاب مکان و موقعیت فروشگاه‌های خرده‌فروشی در سال‌های آینده کاملاً متفاوت خواهد بود. اکثر مراکز عمده خرده فروشی که می‌خواهند رد پای فیزیکی از خود بر جای بگذارند و تنها در بازار آنلاین فعالیت نکنند، حالا باید برای حفظ محیط فیزیکی خود به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتری باشند.

 

فروشگاه‌های «پاپ آپ» خرده فروشی

در گذشته فروشگاه‌های پاپ آپ، مختص فروشگاه خرده فروشی بودند که سرمایه‌گذاران و صاحبان آن‌ها هزینه زیادی برای خرید یک فضای ثابت را نداشتند. در این دوره تصور خلاقی از استراتژی مکان‌یابی وجود نداشت، اما حالا نوع نگاه به این فروشگاه‌ها کمی تغییر کرده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ خرده فروشی ازیک فروشگاه‌ بسیار کوچک استقبال می‌کنند. فروشگاهی که موقعیت مکانی ثابتی ندارد. استفاده از این نوع فروشگاه‌ها در فضاهای مناسب و با روش‌های جدید در جذب مشتری بسیار تاثیرگذار است.

از مدل‌های موفق سرمایه‌گذاری روی فروشگاه‌های سیار پاپ آپ، شرکت تشک «کسپر دریمر» در نیویورک است. مردم می‌توانند با حضور در این فروشگاه‌ها بدون خرید، ۴۵ دقیقه فضای خواب برای خود رزرو کنند؛ فضای خوابی که در داخل فروشگاه‌های سیار و مجهز به تشک‌های این کمپانی طراحی شده است. صاحبان این کمپانی با یک چنین ایده‌ای و با اجرای آن در قالب فروشگاه پاپ آپ موفق به یک بازاریابی جذاب و استراتژیک شده‌اند. حضور در اینگونه فروشگاه‌ها برای مخاطب سرگرم‌کننده، جذاب و جالب توجه است. گرچه شاید بسیاری از افراد دنبال خرید تشک جدید نباشند، اما برند «کسپر دریمر» در ذهن آن‌ها ثبت خواهد شد.

 

 

فضاهای کوچک برای فروشگاه‌های خرده فروشی بزرگ

ممکن است قصد فروش هزاران محصول در فروشگاه خرده فروشی خود را داشته باشید، اما این بدان معنا نیست که باید هزاران مترمربع فضا اشغال کنید. از یکی از استراتژی‌های مهم مکان‌یابی در خرده فروشی استفاده کنید. بهتر است روی فروشگاه‌های کوچک با تعداد زیاد در مکان‌ها و موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری کنید . بهترین موقعیت مکانی برای فروشگاه‌های بزرگ، فضاهای درون شهری است. سعی کنید فضاهای کوچک اما به تعداد زیاد بگیرید. این همان کاری است که کمپانی «تارگت» روی آن سرمایه گذاری کرده است. «تارگت» مفاهیم فروشگاه‌های کوچک برای مشتریان بیشتر را تثبیت کرده است. مدیرعامل شرکت تارگت می‌گوید: بیش از ۱۰۰ فروشگاه کوچک آن‌ها چندین برابر فروشگاه‌های بزرگ فعالیت می‌کنند؛این به معنای کارایی بیشتر با تخصیص هزینه کمتر برای فضای فروشگاه است.

 

مکان‌یابی با تکنیک فروشگاه داخل فروشگاه‌ها

یک فروشگاه در قالبی کوچک در یک فروشگاه بزرگ‌تر، موضوع جدیدی نیست. این کاری‌ است که فروشگاه‌های بزرگ خرده‌فروشی از سال‌ها پیش انجام می‌دادند. مشتریان در فروشگاه‌های بزرگ بیشتر در دسترس هستند. به عنوان مثال بازدید هفتگی مشتریان و مصرف‌کنندگان از «هایپر مارکت‌ها» راهی عالی برای جذب آن‌ها در نیمه راه است. این همان کاری است که کمپانی‌های بزرگی چون مایکروسافت و سامسونگ انجام داده‌اند. آن‌ها با استفاده درست از استراتژی مکان‌‌‌یابی، فروشگاه‌های کوچکی را داخل بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ اجاره کرده‌اند تا بیشتر در معرض دید عموم قرار گیرند.

 

 

فروشگاه‌های خرده فروشی با تجربه و خلاق در زمینه مکان‌یابی

انتخاب فضای مناسب برای فروشگاه خرده فروشی در کنار فروشگاه‌های با تجربه، یکی از استراتژی‌های مهم مکان‌یابی است. این همان کاری است که بسیاری از برندها انجام داده‌اند. آنها در کنار فروشگاه‌های با تجربه‌ای چون «سامسونگ» یک فضای مناسب را اجاره یا خریداری کرده‌اند. تعامل مردم در این فضاها زیاد است و اگر استراتژی‌های بازاریابی شما هوشمندانه باشد، می‌تواند تبلیغاتی همسو با فروشگاه‌های با تجربه داشته باشد. «کینگ کراس» یک مثال عالی برای این نوع انتخاب مکان‌یابی است. فروشگاه کینگ کراس، درست در نزدیکی سامسونگ قرار دارد.

 

فروشگاه خرده فروشی ۲۴/۷، یک استراتژی مکان یابی تلفیقی

مجله افق کورش در این گزارش می نویسد:فروشگاه خرده فروشی ۲۴/۷ از جمله فروشگاه‌هایی است که در حال حاضر با مفهوم فروشگاه شبانه‌روزی جا افتاده است. اگر چه ممکن است فروشگاه شما تعطیل باشد، اما این به معنای آن نیست که شما خلق ارزش نکنید. فروشگاه خرده فروشی لوازم آرایشی و بهداشتی «لاش» در ژاپن بیش از ۴۰ شعبه در نقاط مختلف دنیا دارد. «لاش» با تکنیک هوشمندانه تلفیقی بازاریابی و مکان‌یابی خلاق، فروشگاه‌های خود را بر بستر آنلاین و آفلاین با یک بازاریابی جذاب به‌تصویر کشیده است. این برند مدام در تبلیغات خود از فعالیت ۲۴ ساعته صحبت می‌کند. اینکه کمپانی شبانه روزی باز است، اما در حقیقت کارکنان «لاش» ۷ ساعت بیشتر کار نمی‌کنند. این در حالی است که در مابقی ساعات، مصرف کنندگان این امکان را دارند تا از اپلیکیشن آنلاین فروشگاه لاش، استفاده کرده و محصولات خاص خود را بر اساس شرایط محل زندگی خود سفارش دهند.

 

تگها : سامسونگ , مایکروسافت , استراتژی مکان یابی , فروشگاه‌های خرده فروشی , فروشگاه‌های پاپ آپ , مکان‌یابی مناسب و استراتژیک , رالف لورن , کسپر دریمر , مجله افق کورش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان