اهمیت سادگی در برندسازی

اهمیت سادگی در برندسازی
اهمیت سادگی در برندسازی
اهمیت سادگی در برندسازی
بسیاری از برندهای بزرگ دنیا از کمان های طلایی مک دونالد گرفته تا نماد نایک لوگوهای کاملا واضح و قابل تشخیصی دارند. به عنوان نکته اصلی باید پرسید این لوگوها چه ویژگی مشترکی دارند؟ پاسخ این پرسش سادگی است. در حقیقت لوگوی بیش از اندازه پیچیده برای برندها دردسرهای مختلفی به همراه دارد.
 
در ادامه این مقاله به برخی از این دشواری ها اشاره خواهد شد. اگر به دنبال طراحی یا خلق مجدد لوگوی برندتان هستید، این مقاله را مطالعه نمایید تا از دلیل ضرورت توجه به سادگی لوگوی تان آگاه شوید. 
وضوح هویت برند 
هویت قوی پایه ای ضروری برای ایجاد برندی موفق است. این امر علاوه بر نمایش ویژگی های شخصی برندتان به گونه ای شفاف، آن را از سایر برندهای موجود متمایز کرده و پیام مشخصی را به طور مداوم برای مشتریان مخابره خواهد کرد. با این حال هویت برند شما باید واضح باشد تا توانایی جذب چنین منافعی را داشته باشد. با توجه به افزایش دقت مشتریان به ظاهر یک برند، لوگوی شما باید با دقت هرچه تمام طراحی گردد. بر این اساس طرح نهایی لوگوی برندتان بایستی بیانگر ماهیت کسب و کار و خدمات شرکت تان باشد. بی تردید چنین نکته ای در صورت طراحی پیچیده لوگو در دسترس نخواهد بود. در چنین شرایطی ارتباط مشتریان و حوزه عمومی با برندتان به حداقل خواهد رسید. به طور واضح دلیل این کاهش ارتباط ناتوانی مخاطب در تشخیص ماهیت اصلی برندتان در نخستین نگاه است.
مطلب مرتبط: لوگو قلب تپنده برند شماست 
درست به همین دلیل برند اسپاتیفای در سال 2013 لوگو خود را بازطراحی کرد. لوگوی قبلی آنها که شامل نام برند به علاوه آیکون مشهور سه خطی شان بود، بسیار شلوغ به نظر می رسید. همچنین در آن لوگو بخش قابل توجهی از نام برند در زیر سایه سبز رنگ لوگوی اصلی گم بود. بنابر گفته یکی از طراح های لوگو جدید به نام کریستین ویلسون، مردم از لوگوی سابق اسپاتیفای فقط به دلیل پیچیدگی بیشتر سایر المان های شرکت استفاده می کردند. بی شک چنین امری به هیچ وجه با هویت شرکت اسپاتیفای به عنوان برندی در حوزه سرگرمی و با تاکید بر روی سادگی هرچه تمام تر امور سازگاری نداشت. در نتیجه این امر، شرکت به فکر استفاده از متن سادهِ سیاه و سفید شامل نام برند افتاد. همچنین برای آیکون اصلی لوگو نیز تنها از یک خط سبز استفاده شد.
به گفته ویلسون لوگوی جدید شرکت به دستیابی اهداف برند اسپاتیفای در زمینه سادگی کمک فراوانی کرده است. بر این اساس بسیاری از کاربران عنصر سادگی مدنظرشان را در لوگوی شرکت پیدا کرد ه اند. به گقته ویلسون: «برند اسپاتیفای به دنبال نمایش خود به ساده ترین صورت ممکن، بسیار شخصی و شادی آور بود. خوشبختانه لوگوی جدید با تمام این اهداف همخوانی دارد.»
تطبیق پذیری 
به هنگام طراحی لوگوی تان به سادگی امکان فراموشی محل استفاده از آن وجود دارد. به طور معمول لوگوی شما در محیط های گوناگونی از قبیل فضای وب، کارت های کسب وکار، سرمقاله ها، تبلیغات مختلف و فروشگاه ها نصب خواهد شد. بر این اساس توجه به توانایی تاثیرگذاری آن در همه مکان های مذکور ضروری است. در حقیقت باید به هماهنگی و تطبیق پذیری لوگوی تان در شرایط محیطی مختلف توجه بالایی نشان دهید.
در بسیاری از محیط ها یک لوگوی پیچیده علاقه چندانی در مخاطب ایجاد نمی کند. به این ترتیب خبری از مشاهده آن از سوی مخاطب های هدف نخواهد بود. نتیجه این امر بازنمایی تصویر غیرحرفه ای از شرکت موردنظر در میان مشتریان است.
به عنوان نمونه ای موفق در زمینه طراحی لوگوی ساده به برند Levi’s توجه کنید. لوگوی این برند به خوبی با تمام موقعیت ها از سردر فروشگاه ها گرفته تا روی پیراهن ها هماهنگی دارد. به این ترتیب آنها امکان های گسترده ای در زمینه طراحی خلاقانه جلوه های بصری جانبی در اختیار دارند. به عنوان مثال اندکی قبل آنها به عنوان نمونه ای از کارهای خلاقانه شان لوگوی برند را با رشته نورهای آبی تزیین کردند. موفقیت Levi’s در انجام چنین کاری در وهله نخست به دلیل سادگی لوگوی شان بود. در نتیجه سادگی همیشه باعث سهولت اجرای طرح های خلاقانه می شود.
مطلب مرتبط: 8 راهنمایی برای ایجاد لوگوی خلاق و تاثیرگذار 
شناسایی ساده 
یکی دیگر از دلایل طراحی لوگو به صورت ساده امکان شناسایی ساده آن از سوی مخاطب است. به عنوان مثال لوگوی مک دونالد، توییتر و نایک نمونه های مطلوبی در این زمینه هستند. به طور ایده آل، بخش ناخودآگاه ذهن ما باید بسیار سریع تر از بخش خودآگاه و هوشیارمان یک لوگوی تبلیغاتی را به یاد بیاورد. بر این اساس ویژگی یادآوری سریع برای لوگوهای تجاری بسیار ضروری است. در این زمینه هر قدر لوگوی خود را ساده تر طراحی کنیم، شانس بیشتری برای موفقیت خواهیم داشت.
یک طرح ساده به مراتب زمان کمتری برای یادآوری در قسمت شناختی سیستم ذهنی ما نیاز دارد. بی تردید در ذهن همه ما اطلاعات گسترده و متنوعی وجود دارد. در این میان معمولا طرح های واضح و ساده بسیار راحت تر مورد شناسایی در وهله نخست و به تبع آن بازیابی در بخش ناخودآگاه مان قرار می گیرند. در اینجا باید به محدودیت ظرفیت شناختی ذهن افراد توجه داشت. بر این اساس ذهن هر کدام از ما در زمان واحد توانایی پردازش مقدار مشخصی از اطلاعات را دارد. در این میان اطلاعاتی که واضح تر و به صورت ساده شناسایی شده اند، شانس بیشتری برای بازیابی در وهله نخست دارند. به طور خلاصه، سادگی لوگوی برندمان مزیت شناسایی سریع از سوی مخاطب و سهولت یادآوری مجدد را خواهد داشت.
ویژگی به یاد ماندگی بیشتر 
حقیقت این است که لوگوهای ساده بسیار بهتر از سایر نمونه ها در یاد افراد باقی می ماند. به همین ترتیب به هنگام به خاطر سپاری به صورت ضمنی ماهیت کسب وکار آن برند نیز در ذهن ما حک می شود. بر این اساس شانس حفظ طولانی مدت چنین لوگوهایی در ذهن ما بسیار بیشتر از هرگونه اطلاعات مشابه است.
همچنین باید توجه داشت که محتوای بصری بسیار راحت تر از محتوای متنی یا آوایی در ذهن آدمی نهادینه می شود. بالطبع محتوای بصری ساده چنین فرآیندی را بیش از پیش نیز روان خواهد ساخت. بی شک لوگوهای پیچیده و دارای المان های مختلف در وهله نخست تاثیر بیشتری در ربودن نگاه اولیه مخاطب دارند. با این حال چنین مزیتی کمتر از یک ثانیه دوام خواهد داشت.
بر این اساس مخاطب به محض مشاهده لوگویی پیچیده از مشاهده بیشتر آن صرف نظر می کند. توجه به تجربه شخصی مان در این زمینه بسیار راهگشاست. همه ما از مشاهده لوگوهای پیچیده، حتی در مود باشگاه های ورزشی، نیز آزرده خاطر می شویم.
در زمینه لوگوهای ماندگار برند اپل با نماد سیب گاز زده اش یکی از بهترین نمونه ها محسوب می شود. اگرچه سمبلی که اکنون برای همه ما آشناست، نخستین بار در سال 1977 در قالب کتیبه ای با عکس پس زمینه انسانی نشسته بر زیر درخت سیب همراه با متن کامپیوترهای اپل طراحی شد، اما از آن زمان تغییر چندانی در لوگوی این برند مشاهده نمی شود. در حقیقت هنوز هم یک سیب، به مانند لوگوی قبلی، سمبل اصلی اپل را شکل می دهد. اگرچه باید اعتراف کرد که از نظر سادگی لوگوی کنونی بسیار راحت تر در ذهن حک می شود. برهمین اساس برند اپل بخش مهمی از سادگی اش را مدیون موافقت استیو جابز با طراحی لوگوی کنونی در سال 1999 است. 
مطلب مرتبط: چند نکته برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار 
تاثیر عاطفی 
لوگوی برند شما علاوه بر ویژگی های مذکور در بخش های قبلی باید توانایی تاثیرگذاری احساسی بر روی مخاطب را نیز داشته باشد. به این ترتیب واکنش احساسی(نه به صورت واکنش های شدید عاطفی، بلکه هیجان و ذوق زدگی ملایم) باید در مخاطب برندمان به هنگام مشاهده لوگوی شرکت رویت گردد. در این زمینه بازاریابی و تبلیغاتی احساس محور کمک شایانی به برندها می کند. در اینجا نیز سادگی عنصر بسیار مهمی است. بر این اساس سادگی یک طرح باعث فعالیت بیشتر بخش احساسی مغز ما می شود. به این ترتیب ما قادر به تحلیل محتوای بصری ورودی به سیستم ادراکی مان براساس المان های عاطفی بیشتر خواهیم بود. به طور عکس، اگر پیچیدگی لوگوی شما زیاد باشد، به جای درگیری بیشتر بخش عاطفی و احساسی مغز شاهد عملکرد برجسته بخش تحلیلی و منطقی خواهیم بود. به این ترتیب دیگر خبری از تاثیرگذاری احساسی در میان نیست.
یکی از راهکارهای دستیابی به سادگی مدنظر در این مقاله محدودسازی دامنه انتخاب رنگ های لوگو به دو طیف مشخص است. ضامن موفقیت چنین الگویی پیروی 95درصد از برندهای محبوب دنیا از آن است. در واقع چنین اقدامی ریشه کاملا علمی نیز دارد. بر این اساس بخش شناختی ذهن ما به هنگام مواجهه با دو طیف رنگ توانایی بیشتری برای داوری احساسی آنها پیدا می کند. بدین معنا لوگوهای پیچیده شامل رنگ های متنوع توانایی ارزیابی عاطفی ما را کاهش خواهند داد.
براساس دلایل ارائه شده در این مقاله مانند به یادسپاری بهینه، شناخت سریع تر و تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب بهترین گزینه طراحی یا خلق مجدد لوگوی شرکت به صورت کاملا ساده است. توجه داشته باشید که کلید موفقیت شما در جلب توجه مخاطب تمرکز بر روی بخش ارزیابی احساسی وی است. به این ترتیب تلاش های ما باید معطوف به فعال سازی این بخش از مغز باشد. توجه به کاربرد مناسب لوگوی شرکت در مکان های متفاوت نیز جنبه مهمی از کارایی آن را شکل می دهد. بر این اساس باید از هرگونه طرح غیرکاربردی(در معنای بالا) پرهیز کرد. به این ترتیب تاثیرگذاری لوگوی مان به حداکثر خواهد رسید. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان