اوج هیجان در جمعه سیاه

اوج هیجان در جمعه سیاه
اوج هیجان در جمعه سیاه

اوج هیجان در جمعه سیاه

بلک فرایدی را باید فرهنگ خریدی خواند که از کشور‌های غربی و به لطف ظهور فروشگاه‌های آنلاین، به کشورمان ورود پیدا کرده است. در ادامه نگاهی به آمارهای جهانی بلک فرایدی در سال ۲۰۱۷ میلادی خواهیم داشت.

 

 

افزایش تعداد کاربران اینترنت و به تبع آن تولد کسب‌و‌کارهای جدید در کشور باعث شده تا شاهد ظهور اتفاقاتی باشیم که در اصل ریشه‌ی جهانی دارند. بلک فرایدی (جمعه‌ی سیاه) یا همان حراجمعه یکی از همین رویدادهای جهانی است که شاید بتوان گفت حاصل ورود فروشگاه‌های اینترنتی به کشور است. امروزه دیگر تعریف بلک فرایدی محدود به تصاویر پخش‌شده در بخش‌های خبری نیست و بیشتر به یک چالش آنلاین تبدیل شده که هرسال در روزهای نخست آذرماه برگزار می‌شود و کاربران ایرانی را هم به‌شدت درگیر خود کرده است.

در جمعه سیاه بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی کالاهای خود را طی ۲۴ ساعت با بیشترین تخفیف ممکن راهی بازار می‌‌کنند تا با استفاده از همین روش، انگیزه‌ی خرید را در بسیاری از مشتریان خود ایجاد کنند. بلک فرایدی یا حراجمعه در واقع بهانه‌ای برای فروش کالا و البته خرید مقرون‌به‌صرفه است که مردم بیشتر کشورهای دنیا از آن استقبال کرده‌اند. جذابیت تخفیف‌های بلک‌فردایدی باعث شده تا جمعه‌ی سیاه به جشنواره‌ای چندروزه در بسیاری از کشور‌ها تبدیل شود و دیگر امری مختص به غرب و بالاخص آمریکای شمالی نباشد. البته آخرین جمعه‌ی نوامبر یا همان جمعه‌ی سیاه تنها روزی نیست که فروشگاه‌های مخصوصا اینترنتی اقدام به فروش کالا با تخفیف زیاد می‌کنند؛ برای مثال می‌توان Cyber Monday یا دوشنبه‌ی دیجیتال را نیز نام برد که به اولین دوشنبه‌ی پس از جشن شکرگزاری اطلاق می‌شود و خیلی از فروشگاه‌های آنلاین در این روز فروش ویژه برگزار می‌کنند.

همانطور که اشاره کردیم، بلک فرایدی تبدیل به یک عادت خرید جهانی شده؛ به‌طوری که پس از آمریکایی، بریتانیایی‌ها در مجموع ۷.۷. میلیارد پوند طی بلک فرایدی ۲۰۱۷ هزینه کرده‌اند. از دیگر کشور‌هایی که حجم تراکنش بالایی را طی این کمپین تجربه کرده‌اند، باید به آلمان، فرانسه و ایتالیا اشاره کرد که به ترتیب حجم ۵.۷، ۴.۷ و ۲.۹ میلیارد پوندی را تجربه کرده‌اند. آمارهار نشان می‌دهند که ۳۰ درصد از کل خرید سالیانه در آمریکای شمالی از روز بلک فرایدی تا جشن سال نوی میلادی انجام می‌شود.

 

 

به‌طور حتم نگاهی به آمارهای ثبت‌شده در حراجمعه سال ۲۰۱۷ نشان‌دهنده‌ی محبوبیت این روز یا به بیان بهتر این کمپین فروش با تخفیف بین کاربران است. براساس آمارهای ارائه‌شده توسط Adobe Digital Insights، در جمعه‌ی سیاه ۲۰۱۷، خریداران آمریکایی در مجموع ۱۶.۷۴ میلیارد دلار خرید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۱۶.۸۶ درصدی است.

یکی از نکات جالب در رابطه با جمعه‌ی سیاه، نسبت خرید آنلاین و آفلاین است. براساس آمارهای ارائه‌شده ۶۴ میلیون نفر از آمریکایی‌ها طی روز جمعه‌ی سیاه هم به‌صورت آنلاین و آفلاین اقدام به خرید کرده‌اند؛ در این بین تعداد افرادی که فقط به خرید آنلاین پرداخته‌اند، ۵۸ میلیون نفر گزارش شده است، اما تنها ۵۱ میلیون نفر به‌صورت آفلاین و از فروشگاه‌های فیزیکی خرید کرده‌اند که همین موضوع، کفه‌ی ترازو را به سمت خرید آنلاین در حراجمعه سنگین‌تر می‌کند.

یکی از نکات جالب توجه در رابطه با خرید‌های انجام‌شده طی بلک فرایدی، درصد بالای خرید‌هایی است که با استفاده از گجت‌های موبایل انجام شده است. آمارها نشان از این دارد که ۲۴.۱ درصد از درآمد فروش طی بلک‌فرایدی از طریق گوشی‌های موبایل انجام شده، ۹ درصد متعلق به خرید‌های صورت گرفته از طریق تبلت‌ها بوده و ۶۶.۹ درصد نیز توسط رایانه‌های دسکتاپ انجام شده است.

ترافیک خرید آنلاین از ساعت ۲۰ تا ۲۱ به بیشترین میزان خود رسیده و افرادی که درصدد خرید آنلاین بوده‌اند، طی این یک ساعت بیشترین حضور را در فضای آنلاین و فروشگاه‌های آنلاین داشته‌اند. بازارهای اینترنتی در تغییر ذائقه‌ی خرید مردم دنیا در این روز تاثیر فراوانی داشته‌اند. معمولا در ایام نزدیک به این رویداد، همه‌ی رسانه‌ها و مردم درباره‌ی مهم‌ترین اتفاق خرده‌فروشی دنیا صحبت می‌کنند و به دنبال معرفی بهترین روش‌های خرید در این رویداد هستند. چند سالی است که در ایران هم این کمپین توسط بازارهای اینترنتی بزرگ برگزار می‌شود و مورد استقبال مردم نیز واقع شده است. حالا باید دید امسال با توجه به شرایط داخلی بازار ایران، فروشندگان و بازارهای اینترنتی چگونه این کمپین را برگزار خواهند کرد.

 

منبع: زومیت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان