اولین مرکزخرید هوشمند در چین، راهی به سوی آینده روشن مال‌ها

اولین مرکزخرید هوشمند در چین، راهی به سوی آینده روشن مال‌ها
اولین مرکزخرید هوشمند در چین، راهی به سوی آینده روشن مال‌ها

اولین مرکزخرید هوشمند در چین، راهی به سوی آینده روشن مال‌ها
در دنیای پر از دستاوردهای تکنولوژیک به‌خصوص در زمینه خرده‌‎فروشی، افتتاح اولین مرکزخرید هوشمند در کشور پیشرویی مانند چین، اتفاق خوبی محسوب می‌شود.
در این راستا، «ال‌پلاس» در شانگهای با تمامی تجهیزات و ابزار هوشمند راه‌اندازی شده است. علاوه‌بر اتصالات 5جی فناوری چهره‌شناس و راهنمای روباتیک هم در این مرکزخرید دیده می‌شود. مشتریان مرکزخرید می‌توانند در کسری از ثانیه فیلم و دی‌وی‌دی دانلود کرده و فیلم‌های سه‌بعدی را به‌صورت رایگان تماشا کنند.

اقدام جدید هوآوی
در همین راستا، هوآوی مرکزخرید L+Mall را با همکاری چاینا تله‌کام به راه انداخته و سرویس‌ها و خدمات خاص 5جی را به صاحبان فروشگاه‌ها و مشتریان مرکزخرید ارائه می‌کند. راهنمای رباتیک در سریع‌ترین زمان ممکن، مشتری را به برند موردنظر هدایت کرده و در انتخاب جنس بهتر هم کمک می‌کند. بعد از خرید سرویس ارسال بسته به در خانه نیز مهیا شده است. مشتریان در بدو ورود باید از گیت مخصوص مجهز به فناوری چهره‌شناس عبور کنند تا پرداخت‌های الکترونیک و... به‌ طور خودکار انجام شود. قرار است فناوری 5جی در راه‌آهن شانگهای تا آخر سال راه‌اندازی شود و به 60 میلیون مسافر در ایستگاه مرکزی سرویس دهد. مراکز خرید هوشمند را می‌توان به ادغام آجر و کلیک تشبیه کرد. این فروشگاه‌ها که گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۹ در جهان به‌صورت گسترده فعالیت خواهند کرد نوعی تبادل و خرید بدون پول را ممکن می‌کنند؛ به این صورت که سیستم‌های اتوماتیک و هوشمند مراکز تجاری باعث می‌شود افراد بدون تعامل فیزیکی تنها با یک بررسی کوچک خرید خود را انجام دهند. تصاویر اجناس به‌صورت اسکن شده از پشت ویترین عبور داده می‌شود و مشتری کالای مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. شناسایی مشتری اجناس خاص از طریق چیپ‌های موجود در کارت اعتباری یا پیش‌پرداختی است که توسط ماشین‌های هوشمند میسر می‌شود، سپس معامله اجناس از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. این سیستم خرید موجب صرفه‌جویی در وقت، امنیت بیشتر در خرید و عدم نیاز به کارمند فروش و در نتیجه کاهش هزینه برای صاحب فروشگاه هم می‌شود. علاوه‌بر اینها خریداران می‌توانند از فضای واقعی فروشگاه برای انتخاب کالا استفاده کنند. لیستی از کالاها که روی تلفن همراه نمایش داده می‌شود، می‌تواند مشتری را به سمت راهرو و قفسه کالای موردنظر راهنمایی کند. کاربران این تکنولوژی می‌توانند از فناوری نمایش راهنما روی عینک‌های مخصوص هم استفاده کنند.

انقلاب صنعتی چهارم
 وقتی از انقلاب صنعتی چهارم صحبت می‌شود نباید فقط به موضوع بیکاری توجه کرد. بدون‌شک این تغییرات فرصت‌های بسیاری را به وجود می‌آورد. می‌توان از فناوری‌های جدید برای مدیریت کسب‌وکار استفاده کرد. آنچه برای یک کسب‌وکار خطرات بزرگی را به وجود می‌آورد، سوء‌مدیریت‌هاست. این فروشگاه‌ها می‌توانند به منبع بزرگی از اطلاعات مشتریان تبدیل شوند. این مراکز قادر هستند یک ‌راه جدید برای ارتباط با بازدیدکنندگان و افزایش تعامل و ارائه خدمات اضافی برای افزایش تجربه در مرکزخرید باشند اما همین‌طور که گفته شد نباید این تغییرات را بدون تهدیدها هم در نظر گرفت. خرده‌فروشان نمی‌توانند در این سیستم هوشمند فعالیت کنند و به نسبت بازار خود را از دست می‌دهند. خرده‌فروشان ملزم به هوشمند شدن هستند، در غیر این صورت از بازار به‌راحتی حذف می‌شوند. راه بازگشت به اصول اولیه وجود ندارد. اصول اولیه همیشه با تجربیات فیزیکی همراه است اما در شرایط جدید تجربیات فیزیکی از بین می‌رود و آنچه وجود دارد داده‌هایی است که از طریق شبکه‌های اینترنتی به دست آمده. اطلاعات و داده‌ها از طریق تمامی مواردی که اشاره شد به دست می‌آید اما در مراکز خرید هوشمند مهم‌ترین منبع اطلاعات همان خود مرکز است. به این صورت که پلتفورم وب حجم فروش خود را برای صدور صورت‌حساب اجاره، حسابرسی فروش و … اعلام می‌کنند و با استفاده از این داده‌ها، اطلاعات بسیاری جمع‌آوری می‌شود. می‌توان این اطلاعات را برای مقایسه و بررسی وضعیت بازار مورد استفاده قرار داد. اطلاعات به‌دست‌آمده میزان انعطلاف‌پذیری کسب‌وکار، نوع مدیریت کسب‌وکار، حمایت از مرکزخرید، نوع عملیات در تصمیمات روزانه، سلیقه مشتریان، نوع مشتریان و … را نشان می‌دهد. این اطلاعات که روی بانک اطلاعاتی مرکزخرید قرار می‌گیرد، می‌تواند داده‌های ارزشمندی برای تحلیل روش‌ها باشد.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان