ایجاد وفاداری مشتری مبتنی بر داده برای افزایش فروش در دوران پسا کرونا

ایجاد وفاداری مشتری مبتنی بر داده برای افزایش فروش در دوران پسا کرونا
ایجاد وفاداری مشتری مبتنی بر داده برای افزایش فروش در دوران پسا کرونا

 

ایجاد وفاداری مشتری مبتنی بر داده در دوران پساکرونا کمک بزرگی به افزایش فروش خواهد کرد. وفادارسازی در مشتری نیازمند هزینه و تجربه زمانی است. داده‌های مبتنی بر تجربه خریدهای قبل مشتری، از اهمیت زیادی برخوردار است. البته شاید داده‌های پیش از پاندمی کرونا، دیگر اهمیت زیادی نداشته باشند. در حال حاضر باید برای حفظ و نگهداری مشتریان به رفتار خرید آن ها در دوران پاندمی بیشتر توجه کرد. استفاده از اطلاعات و داده‌های موجود در این زمینه، تاثیر چشمگیری در حفظ مصرف‌کنندگان خواهد داشت. در این مقاله به اهمیت داده و استفاده از آن در برنامه وفاداری مشتری در دوران پساکرونا در صنعت خرده‌فروشی پرداخته‌ایم.

 

بازاریابی مقرون به صرفه با وفاداری مبتنی بر داده در پساکرونا

برندها باید از داده‌ها برای شخصی‌سازی تجربه و برنامه وفاداری مشتری و مصرف کننده استفاده کنند. این امر باعث افزایش تعامل و حفظ مشتریان خواهد شد. اهمیت وفاداری مبتنی بر داده در دوران پساکرونا بسیار زیاد است. استفاده از برنامه‌های وفاداری در این زمینه می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. این برنامه‌ها معمولا بر مبنای مکانیزم جمع‌آوری داده‌های مشتری و پیشبرد فروش ایجاد شده‌اند. مشتریان وفادار هزینه بیشتری می‌کنند و خریدهای مکرری انجام می‌دهند.

برنامه‌های وفاداری مشتری

برنامه‌های وفاداری مشتری مبتنی بر داده فراتر از نسخه‌های دیجیتالی که در سال‌های گذشته ارائه شده بود، هستند. حالا برندها منابع و فناوری داخلی قابل توجهی را به مطالعه رفتار مشتری اختصاص می‌دهند. این منابع و فناوری معمولا در برنامه‌های وفاداری نشان داده می‌شود. در عین حال باعث می‌شود تا تجربه‌ای ایده‌آل برای مشتری رقم بخورد. حالا داده‌ها در این برنامه‌ها در دوران پساکرونا براساس اتفاقات اخیر تدوین شده‌اند.

یک منطق ساده

یک منطق بسیار ساده در افزایش فروش وجود دارد. مشتری ترغیب شده بسیار با ارزش‌تر از مشتری عادی است. بر اساس آمار اکسنچر، ۵۷ درصد کسانی که هزینه بیشتری صرف خرید از برندها می‌کنند، معمولا مشتریان وفادار هستند. برندها باید این واقعیت را تشخیص دهند. بنابر گزارش‌ها، اعضای کمپین وفاداری در «نایک»، ۳ برابر بیشتر از دیگر افراد غیرعضو برای خرید هزینه می‌کنند.

خرید بیشتر مشتریان وفادار

این در حالی است که بر اساس آمارها، مشتریانی که در برنامه وفاداری برندها قرار می‌گیرند، هزینه بیشتری برای خرید از آن برندها صرف می‌کنند. بنابراین سرمایه گذاری در وفاداری مبتنی بر داده در دوران پساکرونا تاثیر چشمگیری در افزایش فروش دارد. بر اساس گزارش‌های اخیر، تعداد مشتریانی که در رستوران‌ها از برنامه پاداش استفاده کرده‌اند، ۹۲ درصد بیشتر از مشتریانی است که از برنامه‌های تخفیف و پاداش استفاده‌ای نکرده‌اند. این میزان مشتریان هزینه بیشتری هم برای خرید می‌پردازند.

 

 

اهمیت داده‌های به روز رسانی شده در پساکرونا

یک برنامه وفاداری مبتنی بر داده، بستگی زیادی به داده‌هایی دارد که از آن پشتیبانی می‌کند. این داده‌ها قطعا در دوران پساکرونا تغییر کرده و جدید شده‌اند. هرچه کیفیت این داده‌ها بالاتر و به روزتر باشد، برندها در پشتیبانی از مشتری و ایجاد وفادارسازی قوی‌تر عمل کرده‌اند. یک برنامه وفاداری مبتنی بر داده، می‌تواند بسیار موثر باشد.

 

تاثیر هدیه و پاداش

حال اگر این داده‌ها در استراتژی بازاریابی با هدایای غیرمنتظره و شگفت ‌نگیز همراه باشند، تاثیر زیادی در جذب مشتریان دارند. استفاده از داده‌ها برای درک مصرف‌کننده و به حداکثر رساندن رابطه بین نام برند تجاری و مشتریان بسیار ضروری است. در دوران پساکرونا، تاکید بر استفاده از داده‌های به روزرسانی شده است. داده‌ها برای تقسیم‌بندی پیشنهادهای مختلف به گروه‌های مختلف مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارائه تجربه شخصی‌سازی شده به مشتری، از طریق همین داده‌ها صورت می‌گیرد. این موضوع تاثیر چشمگیری در جذب مشتری و افزایش سودآوری به واسطه تکرار خرید او دارد.

وفاداری مبتنی بر داده در LOccitane در دوران پساکرونا

شرکت مراقبت از پوست LOccitane با ایجاد وفاداری مبتنی بر داده در دوران پساکرونا تاثیر زیادی در جذب مشتری و بهبود تجربه خرید داشت. LOccitane توصیه‌های مناسبی با استفاده از داده‌های از پیش جمع‌آوری شده به مشتریان ارائه می‌دهد. این شرکت از سابقه خرید به عنوان یک راهنما استفاده می‌کند. در عین حال پیشنهادهایی در مورد محصولاتی که نیاز به مکمل دارند، به مشتریان ارائه می‌دهد. همین کار باعث می‌شود تا مشتریان انگیزه بیشتری برای خرید پیدا کنند. در عین حال تیم بازاریابی در LOccitane یک خلاقیت جالب به خرج داده است. این کمپانی اقلام را زودتر و بر اساس موجودی به خریداران پیشنهاد می‌دهد. اقدامات LOccitane برای حفظ مشتری، خلاقانه و در عین حال اساسا بر مبنای داده‌های جمع‌آوری شده از رفتار خرید مصرف‌کننده است. این کار باعث می شود تا میزان وفادارسازی میان مشتریان تا حد زیادی افزایش پیدا کند. در دوران پساکرونا که رقابت حرف اصلی را می‌زند، این شرکت موفق شده تا فروش چشمگیری داشته باشد.

 

برنامه وفاداری مبتنی بر داده در «صفورا»

 

بنابر مطلب منتشر شده در مجله کورش، یکی از کمپانی‌های مهم در زمینه وفاداری مشتری مبتنی بر داده صفوراست. «صفورا» به اعضای گروهی که بر اساس تجزیه و تحلیل داده و باشگاه مشتریان ایجاد کرده، تخفیف و پاداش‌های متفاوت ارائه می‌دهد. در عین حال برای اعضای سطح بالاتر باشگاه مشتریان، هدیه‌های شخصی و کد ورود برای رویدادهای تجربی تخصیص داده می‌شود. تعامل با مشتری در «صفورا» بسیار زیاد است. معاون بخش وفاداری «صفورا» می‌گوید: ما می‌خواهیم تجربیات شخصی‌سازی شده‌ای را به مشتریان ارائه دهیم. چنین تجربه‌هایی مبتنی بر فناوری و استفاده از داده‌هاست. مشتریان باید بتوانند آنچه که مناسب آن‌هاست، انتخاب کنند.

 

 

وفاداری مشتری مبتنی بر داده در «ریبوک»

سرمایه‌گذاری بر تیم داده، یکی از اقدامات اساسی تیم ایجاد وفاداری مشتری در «صفورا» محسوب می‌شود. این بخش برای دوران پساکرونا به سرعت در حال توسعه است. «ریبوک» را می‌توان به عنوان یکی دیگر از کمپانی‌های موفق در این زمینه نام برد. این کمپانی در سال ۲۰۱۹، کارکنان دیجیتال خود را ۳۰ درصد افزایش داد. برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر داده در «ریبوک»، به مشتریان اجازه می دهد تا داده‌های خود را در مورد ویژگی‌ها و ترجیحات به اشتراک بگذارند. «ریبوک» در رسانه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری این داده‌ها، به مشتریان پاداش می‌دهد؛ پاداش‌هایی که شامل تخفیف یا دسترسی زودهنگام به برخی محصولات است. گاهی از مشتریان برای تقدیر از به اشتراک‌گذاری داده، دعوت به عمل می‌آید تا در رویدادهای اختصاصی «ریبوک» شرکت کنند.

 

 

آینده خرده‌فروشی با وفاداری مبتنی بر داده، در دوران پساکرونا

آینده صنعت خرده‌فروشی در دوران پساکرونا مبتنی بر ایجاد وفادارسازی در مشتری است. برنامه وفاداری مشتری مبتنی بر داده، در این میان نقش مهمی را ایفا می‌کند. استفاده از این تکنیک باعث تعامل طولانی‌مدت با مشتری خواهد شد. عدم مشارکت و تعامل با مشتری، مفهوم مرگ را به همراه دارد. بنابراین برندها باید بتوانند با استفاده از برنامه پاداش در حفظ مشتری و اشتراک‌گذاری علاقه‌مندی‌های او تاثیرگذار باشند.

 

لزوم مطالعات بیشتر

برندها باید مطالعات کافی در این زمینه انجام دهند و از داده‌های مربوط به مشارکت طولانی‌مدت مصرف‌کنندگان استفاده کنند. برای ایجاد علاقه میان برند تجاری و مشتری، زمان بسیار تاثیرگذار است. در طول زمان داده‌ها جمع آوری شده و شما می‌توانید با تحلیل آن‌ها و شخصی‌سازی پیشنهادها تاثیر زیادی در جذب مشتری و بهبود تجربه خرید داشته باشید. معمولا استراتژی‌های متفاوتی برای بازخرید مشتریان تدوین می شود. پایه اصلی اکثر این استراتژی‌های بازاریابی، تحلیل داده‌های حاصل از رفتار خرید مشتریان است. انتظارات مصرف‌کنندگان در دوران پساکرونا بالا رفته است. وفاداری مبتنی بر داده باید با یک استراتژی قوی پس از تحلیل داده‌ها همراه باشد. در این صورت می‌توان با ترکیب فناوری و استراتژی بازاریابی «اومنی چنل»، تاثیر چشمگیری در جذب دوباره مشتری در دوران پساکرونا داشت.

 

منبع: فوربس forbes

 

تگها : پساکرونا , اومنی چنل , استراتژی‌های بازاریابی , فناوری و استراتژی بازاریابی , آینده خرده‌فروشی , ریبوک , صفورا , مجله کورش , LOccitane

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان