باریکه نور در دل تاریکی

باریکه نور در دل تاریکی
باریکه نور در دل تاریکی

تداوم اقدامات جذاب «ماجد الفطیم» در دوران شیوع کرونا

 

برند مشهور «ماجد الفطیم» انتظار دارد تا پایان سال آینده درآمدش  به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برسد و برنامه‌ریزی برای توسعه بزرگ‌ترین مرکز خرید خودش هم به خوبی پیش برود.

«آلن بجانی» مدیرعامل گروه «ماجد الفطیم» در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» ادعا کرد که استفاده از واکسن در برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس کاملا رواج یافته و سال 2021 نسبتا بهتر از سال قبل سپری می‌شود.

بجانی گفت: «اوضاع در حال بهبود است. در مورد برندها، بازگشت به سطح مالی قبل از همه‌گیری تا پایان سال 2022 محقق می‌شود.» انبوه دارایی‌های خرده‌فروشی و سرگرمی‌سازی این برند شامل بازار نمادین امارات در دوبی، صدها صفحه سینما VOX و بیش از 350 فروشگاه مواد غذایی «کارفور» در خاورمیانه و فراتر از آن است. بزرگ‌ترین بازارهای این برند در امارات پایه‌گذاری شده اما در عربستان سعودی و مصر، پاکستان، کنیا و ازبکستان هم ردّپای درخشانی دارد.

پیش‌بینی‌های این برند برای بازپس‌گیری جایگاه سابق و برنامه‌های توسعه‌گرایانه‌اش از پیش‌بینی بهبود اقتصاد خاورمیانه دقیق‌تر به نظر می‌رسد؛ اگرچه توزیع ناموزون واکسن همچنان نگران‌کننده است.

گروه «ماجد الفطیم» که حدود 43هزار کارمند در منطقه خاورمیانه دارد، سال گذشته 7درصد سود مالی داشت و سرمایه‌اش به 8.9میلیارد دلار رسید اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، درآمدش 19درصد کاهش یافته و به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. بیشترین آسیب این برند در بخش سرگرمی‌سازی رویت شد؛ جایی که درآمدش 49درصد کاهش یافت و به 380میلیون دلار رسید.

 

 

با وجود کسادی سال گذشته، این برند قصد دارد که امسال از 30صفحه سینمای جدید درعربستان سعودی رونمایی کند. ماجد الفطیم همچنین  در حال توسعه بزرگ‌ترین پروژه مرکز خرید خود در ریاض است و بزرگ‌ترین مرکز خرید عمان را در پایان سال 2021 افتتاح می‌کند.

هر كشور برای مقابله با ویروس کرونا تدابیر خاص خود را دارد.  سریعترین میزان بهبود در امارات رخ داده و انتظار می‌رود در عربستان سعودی هم به زودی ماجرای کرونا خاتمه یابد. همچنین مصر هم اوضاع خوبی دارد.

امارات واکسن کرونا را به صورت رایگان برای شهروندان و ساکنانش وارد بازار کرده و عربستان سعودی همچنان در حال گسترش دامنه واکسیناسیون خود است.

ماجد الفطیم مانند بسیاری از مشاغل جهانی مجبور شده خود را با واقعیت‌های جدید از جمله تحمیل احتمالی «گذرنامه‌های دیجیتالی» هماهنگ کند. به‌عنوان مثال در بحرین جایی که «ماجد الفطیم»، افتتاح 30 پرده سینمایی را در دستور کار دارد، به زودی فقط افراد واکسینه‌‎شده‌ یا به تازگی رهاشده از ویروس کرونا، اجازه ورود به سینما، سالن‌های ورزشی و سایر فضاهای تفریحی را دارند.

هر زمان مقررات سختگیرانه‌تری وجود داشته باشد، در واقع اطمینان بیشتری به مردم تزریق می‌شود و این یک مزیت است؛ خواه پاسپورت واکسن باشد، یا هر مورد دیگری. مردم می‌خواهند که هر چه زودتر اوضاع به حالت عادی برگردد.

 

 

رشد و گسترش سریع ماجد الفطیم از زمان تأسیس در سال 1992 نمایانگر رشد دبی است؛ جایی که رونق دیوانه‌وار ساخت‌وساز، این منطقه را از یک دهکده ماهیگیری به یکی از پرطرفدارترین شهرهای مدرن جهان تبدیل کرد. بازگشت اقتصادی موفق «ماجد الفطیم» با وضعیت دبی گره خورده است؛ جایی که صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد اقتصاد کل دوبی و امارات در سال جاری، 3.2درصد رشد کند.

در اوج همه‌گیری کرونا در سال گذشته، دبی منع رفت‌وآمد 24ساعته اعمال کرد و برای خروج از خانه مجوزهایی با دستور دولت لازم بود اما حتی در آن زمان، سوپرمارکت‌های کارفور «ماجد الفطیم» همچنان مشغول به کار بودند.

از آنجا که امارات متحده عربی بیشتر محصولات، گوشت و مرغ  را وارد می‌کند، سیاست ماجد الفظیم در مورد ذخیره‌سازی سه ماهه کالاهای اساسی بسیار مهم، درست ارزیابی شد زیرا خریداران عصبی در دوبی در اولین روزهای افزایش محدودیت‌های فروش، برای خرید کالاهای اساسی به فروشگاه‌ها هجوم آوردند.

این برند مشهور در سال 2020 در حال گفت‌وگو با دولت امارات بود تا ذخیره برخی محصولات خاص را تا شش ماه افزایش دهد. ماجد الفطیم همچنین در حال همکاری با 6هزار کشاورز محلی برای افزایش تولید میوه و سبزیجات است و در عین حال از کشاورزان برای تولید و عرضه متنوع مواد غذایی تازه برای فروشگاه‌های امارات حمایت می‌کند. به گفته «بجانی»، 12 فروشگاه کارفور در امارات، سال گذشته کشت کاهو و گیاهان خود را در مزارع مخصوص آغاز کردند.

کارفور با رشد 14درصدی به 440میلیون دلار درآمد در سال گذشته رسید این موضوع تا حدی به دلیل افزایش 18درصدی فروش آنلاینش بود. در پایان سال گذشته، این برند همچنین بازدیدکنندگان بیشتری را به بازارها و سینماهای خودش کشاند.

امارات ‌مال، محل پیست اسکی جذاب و شلوغ‌ترین سوپرمارکت کارفور در جهان است. پیش از شیوع کرونا، کارفور امارات ‌مال، مملو از جمعیت بود اما از زمان شیوع ویروس کرونا، خالی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

در حال حاضر بسیاری از مراکز خرید لوکس منطقه فقط برای خرید نیستند. این مراکز در واقع راه فراری به سمت خودشان را برای میلیون‌ها نفر گردشگر در ماه‌های مختلف سال فراهم می‌کنند. با وجود تعطیلی برخی فروشگاه‌ها در مراکز خرید، همچنان تقاضای زیادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد سرگرمی و خرده‌فروشی وجود دارد.

 

منبع: washingtonpost.com

 

تگها : خرده فروشی , توسعه شعب , امارات مال , ماجدالفطیم , ماجد الفطیم , کارفور , خاورمیانه , شیوع بیماری کرونا , محدودیت , پیست اسکی روی یخ , محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا , محدودیت کرونایی , واکسن , واکسیناسیون , واکسن کرونا , واکسناسیون کرونا , واکسن کرونا در امارت , توسعه ماجدالفطیم , اقتصاد خاورمیانه , مشاغل جهانی , باشگاه های ورزشی در زمان کرونا , سینماها در زمان کرونا , پاسپورت , امارات متحده عربی , سوپرمارکت کافور , کارفور امارات

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان