
درحالیکه آمریکا از زمان اوج خود در سال ۲۰۱۳ یکچهارم مراکز خریدش را بسته است، چین همچنان با سرعتی بیسابقه مراکز خرید میسازد و تعداد آنها از آن زمان تاکنون دوبرابر شده و به ۶,۷۰۰ مرکز خرید رسیده است.
اما این رشد سریع، پیامدهایی هم داشته است. برخی مراکز خرید در چین موفق هستند، اما بسیاری دیگر به دلیل کمبود مشتری و کاهش قدرت خرید در حال ورشکستگیاند. نمونه شاخص، فروشگاه Apple در مرکز خرید InTime City در شهر دالیان است که اخیراً بسته شد؛ این اولین بستن فروشگاه اپل در چین است. فروشگاه دیگر اپل در دالیان، در مرکز خرید Olympia 66، همچنان باز و حتی کارکنان فروشگاه بستهشده را جذب کرده است.
مشکل اصلی، ساختوساز بیرویه و با پشتوانه بدهی در دهههای اخیر است که باوجود کاهش فروش خردهفروشی و تأثیرات پاندمی کووید-۱۹ ادامه یافته است. دولتهای محلی نیز به دلیل دریافت مالیات از مراکز خرید، از ساخت این پروژهها حمایت کردهاند. در سال گذشته تنها ۴۳۰ مرکز خرید جدید افتتاح شد، درحالیکه آمریکا با جمعیتی تقریباً یکچهارم چین، اکنون ۱,۱۰۷ مرکز خرید دارد.
بازار دالیان هنوز بهتر از بسیاری از شهرهای دیگر چین عمل میکند؛ این شهر تولیدکننده تجهیزات کارخانهای و سازنده کشتیهای جنگی است و همچنین مقصد گردشگری است. فروش خردهفروشی در نیمه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 7.4 درصد افزایشیافته است. بااینحال، مراکز خرید قدیمی مانند InTime City با مشکل جذب مشتری مواجه هستند و کسبوکارهای دیگر نیز در معرض کاهش فروش و سود قرار دارند.
چین مانند آمریکا، به سمت جذب مشتری از طریق سرگرمی و رستورانها حرکت کرده است. در مرکز خرید Grandview در گوانگژو، آکواریوم بزرگ توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و در دالیان، مرکز خرید Pavilion مسابقات موسیقی کودکان را برگزار کرده است تا والدین در رستورانها بمانند.
این گزارش نشان میدهد که ساخت بیش از حد مراکز خرید در چین و تغییر عادات مصرفکنندگان، بخش خردهفروشی را به یک رقابت سخت میان «برندهها و بازندهها» تبدیل کرده است.
منبع: The New York Times