بازار پوشاک ‌ایران کارزار ارتش کله‌پنبه‌ای‌ها

بازار پوشاک ‌ایران کارزار ارتش کله‌پنبه‌ای‌ها
بازار پوشاک ‌ایران کارزار ارتش کله‌پنبه‌ای‌ها
بازار پوشاک ‌ایران کارزار ارتش کله‌پنبه‌ای‌ها
 
چندماهی است ارتش کله‌پنبه‌ای‌ها تصمیم به حضور در بازارکشور و رویارویی با رقبایشان گرفته‌اند. کله‌پنبه‌ای‌ها با دنیایی از ‌ایده‌ها و افکاری نو از یکی از شهرهای شمالی کشور وارد عرصه پرتنش رقابت در دنیای مد شده و نام «پنو» (PENO) را به عنوان یک برند باکیفیت‌ ایرانی در حوزه پوشاک درخشان کرده‌اند. 
ایده، تصویرسازی، موشن‌گرافی و ساخت ویدئو، مراحلی است که «پنو» برای شناخته شدن در ‌این مسیر به کار گرفته و اقداماتی خلاقانه از خود نشان داده است.
مجید بیگلری به‌عنوان سرمایه‌گذار و جلال بیگلری مدیرعامل مجموعه پنو،‌ همراه با صدرا شریعتمداری‌ ایده‌پرداز خلاق و باسابقه‌ای 10 ساله در صنعت مد و پوشاک، در کنار هم اتاق فکر برند تازه‌متولدشده پنو را تشکیل داده‌اند و پیرامون حوزه فعالیت کاری و چگونگی تولد «پنو» توضیحاتی را ارائه داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.
 
1. فلسفه تولید برند ‌ایرانی با نام «پنو» تحت چه شرایطی و با چه رویکردی شکل گرفت؟
یکی از فاکتورهای جذاب برای خلق برند یا حضور یک برند در یک بازار مصرف، عدم اشباع‌شدگی آن بازار است و برکسی پوشیده نیست که‌ ایران با جامعه جوان بسیار گسترده و پرجمعیتش یکی از بهترین مقاصد حضور برندهاست. 
این مساله خود باعث شده که طی سال‌های اخیر شاهد رشد و ظهور خرده‌فروشی‌های ریز و درشت خارجی و داخلی در سطح شهرها باشیم.
موضوع مهم بعدی risk of business یا ریسک تجاری حضور برند در یک مارکت است که به‌واسطه اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در اقتصاد ‌ایران رخ داده، بسیار بالاست. همین عامل در کنار محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده برای فعالیت برندهای اروپایی در ایران منجر شده است تا حضور و فعالیت برندهای اروپایی در کشور نیز کمرنگ شود.
 در همین گیرودار و محدودیت اعمال شده بر برندهای خارجی، موجبات اشباع شدن بازارهای‌ ایران و در نتیجه تمایل ما برای ‌ایجاد یک برند ‌ایرانی تحت عنوان «پنو» فراهم آمد. شاید جالب باشد که پیرامون فلسفه نامگذاری «پنو» به روستایی کم‌جمعیت و کوچک در استان گلستان اشاره کنیم که مردمش روزگاری به کشت پنبه مشغول بوده‌اند و حالا نام ‌این روستای کوچک در مسیر جهانی شدن است.
2. چه مدت‌زمانی از آغاز فعالیت شرکت «پنو» و تولیدات پوشاک توسط‌ این شرکت می‌گذرد و در حال حاضر دارای چه تعداد شعبه است؟
«پنو» از حدود 10 ماه پیش فعالیت خود را با تولید انواع پوشاک مردانه و زنانه آغاز کرده و در حال حاضر هم دارای یک شعبه بسیار بزرگ به وسعتی حدود 1500 مترمربع در چالوس است.
 
3. ویژگی منحصربه‌فرد برند «پنو» به عنوان یک برند ‌ایرانی چیست و در واقع چه عاملی موجبات برجسته شدن آن را ‌ایجاد کرده است؟
اولین موردی که برای ما جالب است تصادفی نبودن تمامی اتفاقاتی است که طی ‌این چندماه برای «پنو» رخ داده است. به جرأت می‌توان گفت که story telling «پنو» در حد برندهای نام‌آشنای اروپایی است. داستانی بکر که می‌تواند برای مدتی ذهن شما را به خود مشغول کند. مورد بعد نیز تنوع چشمگیر محصولات است که برای یک برند‌ ایرانی نوپا و دارای یک شعبه نقطه‌عطف به شمار می‌رود.
 
4. لطفا نظرتان را پیرامون ضرورت‌ حضور برندهایmass market در ‌ایران بفرمایید.
گرچه نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که با حضور برندهای mass market مخالفیم اما در دنیای برندها کیفیت حرف مهمی را برای انتخاب شدن و جای‌گیری در میان مردم می‌زند و در نتیجه بی‌کیفیت بودن به معنای قبول آسیب‌رسان بودن ‌این قبیل برندها به جامعه و محیط زیست خواهد بود. باید‌ این واقعیت را بپذیریم که تاکنون هیچ برندی توان داشتن کیفیت بالا و سرعت تولید همانند آنچه فست‌فشن می‌نامند را به‌طور همزمان نداشته است. به طور کلی ما در تلاش هستیم تا «پنو» را به‌عنوان یک برند به سوی مقصدی بهتر از مد سریع پیش ببریم و آن طبقه‌ای مابین طبقه طراحان و برندهای دیزاینر و طبقه Mass Market است، منطقه‌ای از بازار هدف که برایشان کیفیت و محصول خوب داشتن برتر از ارزان به‌دست آوردن محصول به هر قیمت باشد.
 
5. فکر می‌کنید برند «پنو» می‌تواند در برابر رقبای خارجی موفق عمل کند؟
هر برندی دارای سه دوره زمانی تولد، بلوغ و ثبات است البته مرحله افول و خروج از بازار هم وجود دارد اما «پنو» هنوز در مرحله آغازین است و قابلیت مقایسه با برندهای خارجی و حتی برندهای داخلی برای آن به صورت دقیق و علمی وجود ندارد، چراکه برای مقایسه نیاز به یک سری مولفه‌های مهم است که مدت زمان خلق برند یکی از مهم‌ترین آنهاست. موارد بعدی نیز حضور در بازارهای متفاوت و نهایتا نتایج و پاسخ‌هایی است که از آنها دریافت خواهد کرد.
قابل ذکر است که برند «پنو» دارای نمونه اولیه اروپایی یا همان Best Practice بوده و سعی می‌کند شباهت‌های قابل توجهی را با برندهای مطرح دنیا پیدا کند. اصولا برندهای نوظهور باید برای آنکه جهت‌گیری مناسبی در بازار به‌دست آورند از ‌این مساله تبعیت کنند.
6. سبد محصولات برند «پنو» به چه صورت است؟
«پنو» دربرگیرنده انواع و اقسام پوشاک مورد نیاز بانوان و آقایان بوده به طوری که 70 درصد محصولات آن مختص بانوان و 30 درصد ویژه آقایان است.
سبد محصولات هم شامل محصولات کژوالی است که همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین بخش‌های پنو را می‌توان در قسمت محصولاتی با پارچه‌های گردباف و نیز محصولات جین‌ این برند دانست که به صورت تخصصی تولید می‌شوند و مزیت رقابتی ‌این برند به حساب می‌آیند.
 
7. به‌عنوان سوال آخر بفرمایید هدف شما برای برند «پنو» در سال رونق تولید چیست؟
تجاربی که طی همین مدت کوتاه سپری شده از عمر برند «پنو» کسب کرده‌ایم، نشان می‌دهد برای دوام، بقا و جاافتادن یک برند در جامعه تلاش‌های بسیار زیاد و نیز تفکری سیستماتیک نیاز است. حضور قدرتمند در ‌این بازار باید همراه با یک استراتژی مدون و تفکری پایدار همراه باشد.
 ما در سال جدید برنامه داریم تا هم در فضای آنلاین و هم در فضای فروشگاهی فعال‌تر شده و برند «پنو» را گسترش دهیم. 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان