«بازتعریف» خرده‌فروشی در دوران کرونا

«بازتعریف» خرده‌فروشی در دوران کرونا
«بازتعریف» خرده‌فروشی در دوران کرونا

 

پایان حکومت اسکناس کاغذی

چشم‌انداز اقتصادی پس از سه ماه قرنطینه در بسیاری از کشورها، ممکن است تاریک به نظر برسد اما برای همه این‌گونه نیست و شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک کار می‌کنند فرصت‌های جدید خلق می‌کنند.

ما شاهد اثرات منفی قرنطینه بر اقتصاد جهانی بوده‌ایم. احتمالا نادرست است اگر  بگوییم کل اقتصاد به شکل منفی متاثر شده است. بخش‌هایی با شیب تندی رشد کرده‌اند. بخش‌هایی در اقتصاد وجود دارند که از این وضعیت سود کرده‌اند. البته  بخش‌هایی مانند سفر، گردشگری، هتل، رستوران‌ها و... مجبور شده‌اند مدل‌های تجاری خود را تغییر دهند. هیچ انگیزه‌ای بهتر از انگیزه بقا نیست و کسب درآمد به‌طور سنتی، تاثیر منفی گرفته‌ است.

 

 

پول کثیف؟

هشت نفر از ۱۰ نفری که مورد سوال قرار گرفته‌اند گفته‌اند نگرانی‌هایی درباره استفاده از پول نقد دارند و نمی‌دانند به اندازه کافی تمیز است یا نه؟‌ ۷۰ تا ۸۰‌درصد مصرف‌کنندگان می‌گویند قصد استفاده از پول نقد را ندارند. رفتار مشتریان در حال تغییر است و این تغییرات باعث ایجاد بخش‌های جدید و صنایع جدید می‌شود.

بخش اعظمی از سرگرمی‌های جمعی که با حضور مردم برگزار می‌شود با رعایت فاصله اجتماعی ناسازگار است. اگر در یک رویداد بزرگ زنده شرکت کرده باشید، مانند یک کنسرت پاپ، مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک یا تئاتر برادوی، این احتمال وجود دارد که آلوده شده باشید.

رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی باز شوند اما اجرای یک تئاتر وسترن یا نمایش در برادوی با فاصله اجتماعی غیرممکن است و از نظر اقتصادی هم مشکل‌زاست که تماشاچیان با یک صندلی فاصله بنشینند.

این بیماری همه ما را تغییر خواهد داد زیرا اکنون به امور متفاوت نگاه می‌کنیم و شاهد فرصت‌های زیادی خواهیم بود. شما می‌توانید خیلی کارها را با تکنولوژی‌هایی که امروزه داریم، انجام دهید. به نظر می‌رسد مردم خواهند فهمید چیزهای زیادی وجود دارد که با روشی ساده‌تر می‌توانیم به آنها دست یابیم.

در شرایطی که تعامل میان انسان‌ها در سراسر جهان کاهش یافته، روبات‌ها و ماشین‌آلات به‌طور فزاینده‌ای در حال پر کردن خلأها هستند. آیا بیماری کووید۱۹ نقش روبات‌ها را افزایش می‌دهد؟‌ روبات‌ها و اتوماسیون بخش جدایی‌ناپذیر انطباق برخی شرکت‌ها با تدابیر مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی هستند. با کاهش کارمندان در شرکت‌ها، روبات‌ها به‌سرعت کارهایی مانند تمیز کردن، انبار کردن و تحویل کالاها را انجام می‌دهند.

با خارج شدن انسان‌ها از این معادله، روبات‌هایی تمیزکننده و قفسه‌چین، می‌توانند تاثیر چشمگیری در کنترل شیوع ویروس داشته باشند.

برد بوگولوآ، مدیرعامل شرکت SIMBE ROBOTICS می‌گوید: «تالی یک روبات کاملا مستقل است که برای کمک به خرده‌فروشی طراحی شده است. هدف تالی اطمینان از این موضوع است که کالاها در جای مناسب چیده و به قیمت درست عرضه شوند. با بیماری کووید19 انگیزه‌ای قوی‌تر از همیشه برای اتوماسیون در خرده‌فروشی‌ها وجود دارد. به نظر ما این مغازه‌ها در آینده بیشتر روباتیک می‌شوند.

با این حال شرکت‌هایی مانند Brain Corp اصرار دارند که انسان‌ها هنوز جای خودشان را در بین نیروهای کار دارند.

فیل دوفی، یکی از صاحبان صنعت خرده‌فروشی می‌گوید: «ما تلاش نمی‌کنیم انسان را جایگزین کنیم. شرکت‌هایی که سعی می‌کنند به روش روباتیک این کار را انجام دهند اغلب شکست می‌خورند زیرا انسان‌ها انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند کارهای بسیاری را انجام دهند. بنابراین ما واقعا ابزارهای پیشرفته‌ای هستیم، اجازه داریم در سطحی بالا کار و روی کارهایی که بسیار حساس هستند تمرکز کنیم؛ در حالی که روبات‌ها در چنین زمینه‌ای اصلا خوب نیستند.»

سرعت حرکت به سمت اتوماسیون و روباتی شدن یک امر جهانی است. در روسیه، محیط‌های کار و ایستگاه‌های اتوبوس در حال نصب صندلی‌های هوشمند کنترل دمای بدن هستند و در چین، 1/13 میلیون‌متر‌مربع، بنادر مجهز به تکنولوژی هوشمند فایو جی، می‌توانند به‌طور خودکار به بارگیری و تخلیه اقدام کنند. در وضعیتی که شیوع کرونا همه جهان را با دردسرهایی مواجه کرده است. بشریت راهکارهای بی‌سابقه‌ای برای مبارزه به کار می‌گیرد.

 

 

سقوط آزاد

در این بین، نایب‌رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول گفت ویروس کرونا با کاهش هزینه مصرف‌کنندگان و گردشگری در دو ماه اول سال میلادی جاری 3/1 تریلیون‌یوان (۱۸۵میلیارد‌دلار) برای چین هزینه داشته است.

به گزارش ساوت‌چاینا مورنینگ‌پست، یکی از مقامات ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول گفت ویروس کرونا با کاهش هزینه مصرف‌کنندگان و گردشگری در دو ماه اول سال میلادی جاری 3/1تریلیون‌یوان (۱۸۵میلیارددلار) برای چین هزینه داشته است. ژو مین که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ نایب‌رئیس صندوق بین‌المللی پول بود گفت شیوع ویروس کرونا احتمالا ۹۰۰ میلیاردیوان در ژانویه و فوریه به صنعت گردشگری آسیب رسانده و هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان برای غذا و نوشیدنی‌ها هم ۴۲۰میلیارد‌یوان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. ژو که در حال حاضر سرپرست موسسه ملی تحقیقات مالی در دانشگاه سینگهوا در پکن است گفت با وجود آنکه هزینه‌های آنلاین مخصوصاً در خدمات آموزشی و تفریحی بخشی از این خسارت‌ها را جبران کرده ولی کل آسیب وارد شده به اقتصاد طی این دوره 38/1 تریلیون‌یوان است. طبق آمار اداره ملی آمار چین، این رقم نشان‌دهنده ۳/۳درصد از کل خرده‌فروشی چین در ۲۰۱۹ است. ژو گفت: «کاهش مصرف در سه‌ماهه اول سال میلادی جاری می‌تواند رشد اقتصادی چین را سه تا چهار درصد پایین بیاورد. ما به یک بازگشت قوی نیاز داریم و این کار ۱۰برابر تلاش بیشتری را می‌طلبد.»

 هزینه مصرف‌کنندگان زیربنای اقتصاد چین است و حدود ۶۰درصد رشد این کشور را در سال گذشته تشکیل داد اما با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز کاملا مهار نشده، بسیاری از دولت‌های محلی تمایلی به بازکردن تاسیسات عمومی مثل سینماها و رستوران‌ها ندارند. با وجود تخمین‌های ناامیدکننده ژو، این آمار شامل فروش خودرو نمی‌شود. فروش خودرو در چین 5/20 درصد نسبت به سال گذشته در ژانویه کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش ماهانه طی ۱۵ سال گذشته بود.

 

منبع:BLOOMBERG.COM 

 

 

 

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان