برندهای برتر سال 2022

برندهای برتر سال 2022
برندهای برتر سال 2022

سال 2022 برای برخی برندها، موفقیت‌آمیز و برای برخی دیگر فاجعه بود اما در مجموع، سالی نسبتاً ملایم و کم‌خطرتر از قبل در حال سپری شدن برای برندهاست.

 درست مطابق انتظار همه در رده‌بندی «اینتر برند»، باز هم «اپل» پیشتاز برترین برندهای جهان در سال 2022 شد؛ آن هم با ارزش 482.215 میلیارد دلار و رشد 18 درصدی ارزش برند. در رده دوم، مایکروسافت قرار دارد که 32 درصد رشد ارزش برند را تجربه کرده و 278.288 میلیارد دلار ارزش دارد. آمازون در رده سوم 10 درصد رشد سرمایه را به چشم دید و حالا 274.819 میلیارد دلار برندش تخمین زده می‌شود. گوگل (251.751 میلیارد دلار و افزایش 28 رصدی)، سامسونگ (87.689 میلیارد دلار ارزش و 17 درصدی)، تویوتا (59.757 میلیارد دلار و 10 درصد افزایش)، کوکاکولا (57.335 میلیارد دلار و بدون افزایش)، مرسدس (56.103 میلیارد دلار و افزایش 10 درصدی)، دیزنی (50.325 میلیارد دلار ارزش و 14 درصد افزایش) و نایک (50.289 میلیارد دلار و افزایش 18 درصدی ارزش برند) در رده‌های چهارم تا دهم ارزشمندترین برندهای سال قرار گرفتند.

 

 

 برندهای رشدیافته

 به موازات معرفی برترین برندهای سال، جدول دیگری در زمینه سریع‌ترین رشد برندها هم وجود داشت که در این زمینه رتبه اول به مایکروسافت با 32 درصد رشد نسبت‌به سال قبل رسید. در دو رده بعدی به‌ترتیب تسلا و شنل با 32 درصد رشد قرار گرفتند و فراری 31، لگو 30 و گوگل 28 درصد رشد به رتبه‌های بعدی تکیه زدند. رشد 27 درصدی، هرمس را در جایگاه هفتم قرار داد و سه رتبه بعدی به دیور (27 درصد)، آدوب (23 درصد) و گوچی (23 درصد) رسید.

 

 

راز موفقیت

برند اپل درحال‌حاضر با بهره‌گیری از تنوع بسیار بالای محصولات خود و ورود به حوزه‌های جدید همانند سلامتی، موسیقی و غیره، توانسته به‌راحتی جایگاه خود را بیش از هر زمان دیگری در این جدول تثبیت کند. اپل برای نهمین سال متوالی در صدر فهرست بهترین برندهای دنیا قرار گرفته است. اپل در آوریل ۱۹۷۶ توسط رونالد وین، استیو وزنیاک و استیو جابز تأسیس شد. مؤسسان این غول بزرگ در ابتدا به مونتاژ رایانه‌های خانگی و تولید مدل‌های اختصاصی از رایانه‌های شخصی پرداختند اما موفقیت آنها زمانی رقم خورد که اپل خط تولید گوشی‌های همراه خود را به بازار معرفی کرد. امروزه طیف محصولات این شرکت بسیار گسترده شده و درحال‌حاضر دارای هزاران فروشگاه، دفتر و مراکز خدماتی در سراسر جهان و متشکل از ۱۴۷ هزار کارمند است.

 

 

آمازون توانسته رتبه سوم برندهای باارزش سال ۲۰۲۲ را از آن خود کند. بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آمریکایی کالاهای مختلف را از طریق شبکه‌های مجازی و اینترنت به نقاط مختلف جهان می‌فروشد و تحویل می‌دهد. همچنین کاربران اینترنت و تولیدکنندگان می‌توانند به‌واسطه این سایت، محصولات خود را به‌آسانی برای فروش بگذارند. این شرکت در سال ۱۹۹۴ ازسوی جف بزوس در سیاتل واشنگتن تأسیس شد و به‌دلیل ارائه خدماتی همچون اجناس باکیفیت، قیمت‌های مناسب و تحویل سریع توانست به‌سرعت محبوبیت زیادی در بین عموم کسب کند. بر‌اساس برآوردهای انجام‌شده، برند مورد‌اشاره تاکنون بیش از یک‌میلیون نفر را استخدام کرده است. از آنجایی که گوگل پرکاربردترین موتور جستجو در اینترنت است، کمتر کسی پیدا می‌شود که با نام این برند آشنایی نداشته باشد. به همین دلیل، این برند به‌عنوان یکی از گران‌ترین برندها در رتبه‌بندی جهانی به شمار می‌آید. گوگل در سال ۱۹۹۳ به‌وسیله سرگئی برین و لری پیچ در ایالات‌متحده آمریکا تأسیس شد و امروزه به‌عنوان چهارمین برند گرانقیمت در جهان شهرت دارد. گوگل برای بخش بزرگی از درآمد خود به تبلیغات متکی است و به همین خاطر در ابتدای همه‌گیری کووید ۱۹ به‌دلیل کاهش هزینه‌های تبلیغاتی، با آسیب‌هایی روبه‌رو شد.

 

 

مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ ازسوی بیل گیتس در واشنگتن تأسیس شد. در زمان تأسیس، مایکروسافت اولین توسعه‌دهنده نرم‌افزاری بود که استفاده از نرم‌افزار بسته‌بندی‌شده را برای رایانه‌های شخصی پیشنهاد کرد و بسیار کاربرپسند بود. امروزه علاوه بر نرم‌افزار، مایکروسافت دستگاه‌های تلفن‌همراه و لوازم جانبی، صوتی و تصویری و همچنین تجهیزات اداری خود را تولید می‌کند و درحال‌حاضر در بین ۱۰ برند ثروتمند و موفق سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. والمارت سال ۱۹۶۲ ازسوی سم والتون تأسیس شد. این شرکت دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار موادغذایی و هایپرمارکت است که بیش از ۱۱ هزار شعبه در ۲۸ کشور دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دنیا از لحاظ درآمدی شناخته می‌شود. خوب است بدانید والمارت یک کسب‌وکار خانوادگی است و سهام اصلی آن به نام خانواده‌ والتون است. این برند درحال‌حاضر حدود ۲.۳ میلیون کارمند در سراسر دنیا دارد و بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ تعداد کارمندان به شمار می‌رود. والمارت در سال ۱۹۷۲ وارد بازار بورس شد و در سال ۱۹۸۸ نیز لقب پرسودترین خرده‌فروشی آمریکا را از آن خود کرد.

 

 

 ماجراجویی از کره‌جنوبی

 سامسونگ در سال ۱۹۳۸ در کره‌جنوبی تأسیس شد و در ابتدا اقدام به تولید کولرهای گازی کرد اما پس از آن به‌ترتیب محصولات دیگر خود نظیر رایانه‌های شخصی، تلفن‌همراه، لوازم الکترونیکی مصرفی و… را به بازار فرستاد. رشد مداوم، سامسونگ را به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین برندها در حوزه اقیانوسیه و آسیا قرار می‌دهد.

 

 

فیس‌بوک و جذابیت‌هایش

فیسبوک یک شبکه اجتماعی آنلاین است که در سال ۲۰۰۴ به‌وسیله مارک زاکربرگ و تعدادی از دوستانش به وجود آمد. در ابتدا این شبکه اجتماعی مختص دانشجویان دانشگاه هاروارد بود اما با گذشت زمان جنبه عمومی به خود گرفت. از سال ۲۰۰۶ به هر کسی که ادعا کند حداقل ۱۳ سال دارد، اجازه ساخت حساب کاربری در فیسبوک داده شد؛ هر چند این کار ممکن است بنا بر قوانین محلی متفاوت باشد. روش درآمدزایی فیسبوک بیشتر از طریق تبلیغاتی است که در اخبار و در صفحات کاربران ظاهر می‌شود.

 

 

منبع: INTERBRAND

تگها : کسب و کار , اپل , ماهنامه تجارت طلایی , برند , آمازون , فیس بوک , گوگل , مایکروسافت , تسلا , موفقیت , تولید , شبکه اجتماعی , برترین برند , تویوتا , دیزنی , هرمس , درآمدزایی , شنل

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان