برترین توسعه برندهای سال 2018

برترین توسعه برندهای سال 2018
برترین توسعه برندهای سال 2018

برترین توسعه برندهای سال 2018

آیا تا به حال فکر کرده اید چه چیزی یک سال را برای برندها موفقیت آمیز جلوه می دهد؟ گاهی اوقات موفقیت شامل خلق فرصت های تازه برای شرکت مان می شود. در سایر مواقع ما باید به طور هوشمندانه ای در برابر حوادث ناگوار از خود واکنش نشان دهیم.

 

 

1. وقتی برگرکینگ خودرأی می شود

کمپین تبلیغاتی برند برگرکینگ در ژانویه 2018 تعجب بسیاری از کارشناس ها و مشتریان این برند را برانگیخت. بخش قابل توجهی از حیرت کاربران در فضای اینترنت به دلیل تاثیرگذاری بالای این کمپین بود. محور اصلی این کمپین تفاوت ارائه سرویس اینترنت به افراد مختلف در ایالت های گوناگون بود. به این ترتیب برگرکینگ با تاسیس فروشگاه فست فود در یک مرکز تجاری غذاها را با قیمت های مختلف به افراد ارائه می کرد. در این میان معیار انتخاب آنها مشخصات ظاهری افراد بود. این کار اعتراض بسیاری از افراد حاضر در ویدئوهای آنها را برانگیخت. با این حال در نهایت درس مهمی درخصوص عملکرد غیراخلاقی اپراتورهای تامین اینترنت به عموم مردم داد.
کمپین دوم این برند مربوط به جولای 2018 است. در این کمپین برگرکینگ موضوع تبعیض جنسیتی را مطرح کرد. بر این اساس آنها به تفاوت قیمت تبلیغ محصولات مخصوص خانم ها با نمونه های ویژه آقایان اعتراض کردند. به عنوان مثال در درون اپ ها با پرداخت فقط 10 دلار امکان توسعه تبلیغات متعلق به مردان را دارید. با این حال چنین رقمی برای محصولات ویژه خانم ها بسیار بیشتر است. برگرکینگ با توجه به این موضوع حمایت بسیاری از انجمن های اجتماعی را به خود جلب کرد.
2. کراک پات نقشه فرار از بحرانش را رو می کند

برند کراک پات به عنوان یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید لوازم آشپزی در اوایل سال 2018 با بحران عجیب و غریبی دست به گریبان شد. ماجرا به این ترتیب بود که دیر پز برند کراک پات به دلیل نقص فنی موجب آتش سوزی و مرگ جک پیرسن، یکی از ستاره های سریال مشهور شبکه NBC به نام «این ما هستیم»، شد. در پی بروز چنین حادثه ای شمار بالایی از هواداران این سریال اقدام به راه اندازی کمپین هایی برای دور انداختن دیر پزهای این شرکت و تحریم خرید محصولاتش کردند. پس از بروز چنین حادثه ای شرکت به سرعت اقدام به واکنش در شبکه های اجتماعی کرد. بر این اساس آنها در اکانت های شان نظرات مثبت مشتریان نسبت به کیفیت ساخت دیر پزها و همچنین تست های کیفیت فنی محصولات شان را بیان کردند. به علاوه مرگ بازیگر مشهور سریال «این ماه هستیم» به دلیل بی احتیاطی خودش نیز بود. واکنش مناسب این برند در برابر یک فاجعه بر میزان شهرت و اعتبارش نزد مخاطب افزود. شاید بی راه نباشد که اعتبار فعلی این برند را حتی بیشتر از زمان قبل فاجعه مرگ جک پیرسون بدانیم.

3. KFC و بیان عذرخواهی جالب
آیا شما اخبار مربوط به تمام شدن مرغ های فست فود KFC را شنیده اید؟ شوخی نمی کنم، بلکه کاملا جدی هستم. در فوریه سال 2018 نزدیک به 900 رستوران این برند در بریتانیا مرغ های شان تمام شد. اگر این خبر به نظر شما خنده دار است، باید به واکنش جذاب و خنده دار KFC نیز توجه کنید. بر این اساس تیم تبلیغات شرکت در سطح لندن بیلبوردهایی با تصویر یک بسته مرغ مخصوص KFC منتشر کرد. نکته جالب این تصویر نبود مرغ داخل ظرف غذا بود. به این ترتیب برند KFC به گونه ای طنزآلود به اتمام مرغ های رستوران های خود در بریتانیا واکنش نشان داد. مثال حاضر از KFC یکی از ساده ترین جوک ها و در عین حال عاری از هرگونه توهین را شامل می شود.

4. تویوتا وارد جاده اصلی می شود

زمانی که پرستار آلین پیرس فرصت مناسب برای کمک به مردم جامانده در آتش سوزی شهر پارادایس از توابع ایالت کالیفرنیا را پیدا کرد، تصمیم بسیار شجاعانه ای گرفت. این پرستار شجاع با استفاده از خودروی تویوتا شخصی اش شمار قابل توجهی از مصدومان و مردم عادی را از بیمارستان شهر به نقطه ای امن منتقل کرد. به این ترتیب جان بسیاری از افراد طی این اقدام از مرگ و آسیب جدی حفظ شد. وقتی آلین پس از این اقدام تصویر خودروی توندرا تویوتا خود را که به دلیل عبور از آتش صدمه جدی دیده بود روی اکانت شخصی اش بارگذاری کرد، واکنش برند تویوتا تحسین همگان را برانگیخت. صفحه رسمی تویوتا در اینستاگرام ضمن درج پیامی دلگرم کننده در ذیل پست آلین به وی وعده تحویل یک خودروی توندرا کاملا نو را داد. اگرچه این اقدام از سوی تویوتا نیازمند برنامه ریزی خاصی نبود، با این حال سرعت واکنش شان جای تقدیر دارد.
اگر کسب وکار شما نیز در حوزه های ارائه کالاست، با تعویض رایگانش برای افراد فداکاری مانند آلین بر میزان اعتبار و شهرت تان بیفزایید. البته در اینجا بحث فقط مربوط به شهرت نیست، بلکه پای تعهد به ارزش های انسانی کسب وکار نیز مطرح خواهد بود.

5. Payless بدل به فروشگاهی لوکس می شود

در ماه اکتبر وقتی مشتریان برند Payless وارد فروشگاه های این شرکت شدند، با قیمت های سرسام آوری رو به رو شدند. به طور معمول کفش های این فروشگاه بین 20 تا 40 دلار ارزان تر از سایر مراکز خرید بود. با این حال اکنون کفش هایی با قیمت خیره کننده 1800 دلاری در ویترین ها خودنمایی می کرد. وقتی مشتریان دلیل چنین اقدامی را جویا شدند، پاسخ Payless از طرحی جاه طلبانه حکایت داشت. در حقیقت افزایش قیمت کفش ها در پی اجرای طرح کمک به افراد فقیر بود. البته در این میان بار اصلی فقط روی دوش خریدارها نبود. برند Payless نیز دقیقا دو برابر کمک های مشتریانش به مبلغ جمع شده افزود. به این ترتیب Payless به جای تولید تبلیغات گران قیمت به سوی امری عام المنفعه جهت گیری کرد.

6. توجه برند Ikea به سگ ها

شعبه Ikea در شهر کاتانیا در ایتالیا در ماه نوامبر دست به اقدامی بسیار تحسین برانگیز در حمایت از حیوانات زد. در روزهای سرد ماه نوامبر کارکنان شعبه کاتانیا شاهد حضور سگ های ولگرد در اطراف فروشگاه بودند. این سگ ها به دلیل سرمای زیاد به سوی این مرکز خرید آمده بودند. در این میان کارمندان Ikea به جای تماس با پلیس به منظور جمع آوری سگ ها، درهای فروشگاه را به روی آنها باز کردند. به این ترتیب آن شب سگ های بیچاره جای گرم و غذای مناسبی در اختیار داشتند. این اقدام انسانی کارکنان Ikea در شبکه های اجتماعی بازخورد بسیار زیادی داشت. به گونه ای که حتی سازمان های حفاظت از حقوق حیوانات نیز دست به تقدیر از این برند زدند. نکته جالب درخصوص اقدام کارکنان Ikea قبول سرپرستی برخی از سگ های ولگرد از سوی آنها و همچنین برخی از مشتریان آن شعبه بود. به این ترتیب سگ های ولگرد کاتانیا به نوعی صاحب خانواده شدند.
شاید اگر بسیاری از ما به جای کارکنان Ikea بودیم، درهای فروشگاه را هرگز روی سگ های ولگرد باز نمی کردیم. تفاوت یک برند آینده نگر و سایر شرکت ها نیز دقیقا در همین نکته است. گاهی اوقات یک حرکت هرچند کوچک مانند پناه دادن به سگ ها موجب افزایش شهرت برندمان می شود. بنابراین اقدام منطقی در چنین مواردی اقدام به مانند Ikea است.

7. استفان کری و شاد کردن قلب یک دختربچه

رایلی موریسون 9 ساله به هنگام بازدید از فروشگاه های کفش متوجه عرضه ورژن «کری 5» که به نام استفان کری تولید می شود، در مدل های انحصاری مردانه شد. به همین دلیل این دختربچه نامه ای برای استفان کری نوشت. واکنش استفان کری به نامه دست نوشته این دختربچه بسیار جالب بود: ایجاد خط تولید نسخه دخترانه و زنانه کفش های کری. همچنین رایلی یک جفت کفش نو رایگان دریافت کرد. در روز جهانی بانوان نیز استفان کری شخصا از رایلی برای مشاهده مسابقه بسکتبال NBA دعوت به عمل آورد. بدون تردید اقدام استفان کری در واکنش به نامه رایلی اوج احترام به مشتریان و طرفداران سلبریتی هاست. به همین دلیل شماره پایانی این مقاله را به استفان کری اختصاص دادم. او با این کار ثابت کرد که فقط در زمین بسکتبال اسطوره نیست.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان