بررسی آینده خرده‌فروشی غذایی

بررسی آینده خرده‌فروشی غذایی
بررسی آینده خرده‌فروشی غذایی

رو به جلو و پیشگام

این روزها دیگر بازدید از سوپرمارکت‌هایی که صرفاً قفسه برای خرید مردم دارند، به اندازه کافی جالب نیست.

به همین دلیل صاحبان صنعت ‌خرده‌فروشی تصمیم گرفتند فروشگاه‌های خودشان را چندمنظوره کنند و قطعاً یکی از بخش‌های جذاب در نظر گرفته شده، غذا و نوشیدنی است.

 به همین دلیل مجله «RETIAL ME» سراغ گفت‌وگو با فرانک هادز، مدیر و مالک برند EP!C PARIS و GALERIES GOURMANDES، برنهارد هیدن، مدیر برند شوارتزر رفته تا آینده خرده‌فروشی غذایی را مورد بررسی قرار دهد.

صنعت فروش آنلاین موادغذایی به‌سرعت درحال رشد و توسعه است. فرانک هادز در پاسخ به سؤالی درباره رشد فضای تجاری خرده‌فروشی غذایی و و رقبا و اوضاع این صنعت در خاورمیانه گفت: ماجرا در این روزها بیشتر به‌صورت آنلاین پیش می‌رود. در این میان برخی از برندهای آنلاین اقدام به فروش دامنه هرچه وسیع‌تر محصولات می‌کنند. نمونه بارز این موضوع آمازون است، بااین‌حال برخی دیگر به‌صورت متمرکز در یک حوزه فعالیت دارند. نکته مهم درخصوص صنعت فروش آنلاین مواد غذایی افزایش علاقه مردم و عقب ماندن برندهای فعال در این حوزه از داده‌های به‌روز است.

 برنهارد هیدن دراین‌باره افزود: «اکنون سهم صنعت فروش مواد غذایی از بازار خرده‌فروشی آنلاین 5.5 درصد است. این رقم در مقایسه با فروش آنلاین لوازم منزل (18.9 درصد) و عرصه پوشاک (10 درصد) در جایگاه مناسبی قرار ندارد.»

فرانک هادز توضیح داد: «بی‌شک برای بررسی این موضوع امکان گردآوری دلایل متعددی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی در این زمینه مربوط به نحوه پدید آمدن نیاز به مواد غذایی است. به طور معمول مردم به صورت ناگهانی به مواد غذایی نیاز پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی اغلب افراد مراجعه حضوری به فروشگاه را به انتظار برای رسیدن سفارش آنلاین ترجیح می‌دهند. این موضوع به خوبی دلیل درآمد سرشار فروشگاه‌های مواد غذایی را توضیح می‌دهد.»

 

 

یکی دیگر از دلایل عمده گرایش مردم به خرید حضوری مواد غذایی مربوط به بخش ارسال سفارش‌ها از سوی فروشگاه‌های آنلاین است. بسیاری از مواد غذایی در صورت ارسال دیرهنگام، کیفیت خود را از دست می‌دهند. این موضوع سرعت بالای خرده‌فروشی‌های آنلاین در رساندن سفارشات به دست مشتریان را طلب می‌کند. متأسفانه بسیاری از برندها با تعلل در این زمینه موجب کاهش کیفیت مواد غذایی می‌شوند. به این ترتیب، مشتریان از کیفیت نهایی محصول رضایت کافی را نخواهند داشت. این موضوع تجربه‌ای نامناسب برای مشتریان از خرید آنلاین پدید خواهد آورد.»

برنهارد هیدن هم گفت: «نظر من در زمینه دلیل عدم تمایل شمار عظیمی از مردم به خرید آنلاین در حوزه مواد غذایی با ایده‌های قبلی اندکی متفاوت است. به نظر من، اغلب مردم تمایل به تجربه حس خرید حضوری درمورد موادغذایی را دارند. مشاهده خوراکی‌هایی که می‌خریم، لذت بی‌‌واسطه‌ای را پدید می‌آورد. این موضوع در مورد خرید آنلاین به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. باید به عملکرد کند برندهای آنلاین در زمینه ارتقای کیفیت فروشگاه‌شان اشاره کرد. بسیاری از فروشگاه‌های تخصصی در زمینه موا‌دغذایی آنقدر کند عمل کرده‌اند که فروشگاه‌هایی مانند والمارت در عمل اقدام به راه‌اندازی بخش فروش آنلاین مواد غذایی کرده‌اند.

براساس آمارهای رسمی، امکان انتظار برای پیشرفت سهم حوزه مواد غذایی از بازار فروش آنلاین تا 10 درصد در سال 2022 وجود دارد. این موضوع به معنای ارزش 133.8 میلیارد دلاری فروش آنلاین مواد غذایی خواهد بود. با‌توجه‌به این رقم بزرگ ورود هرچه بیشتر برندها به این عرصه انکارناپذیر خواهد بود.»

افزایش علاقه مشتریان به خرید آنلاین در طول سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌شود؟

هادز افزود: «اگرچه بسیاری از مردم تجربه‌های بسیار بدی در زمینه خرید آنلاین مواد غذایی داشته‌اند اما در کل میزان تمایل مردم به خرید آنلاین مواد غذایی در آمریکا روبه‌رشد است. 23 درصد از مردم دست‌کم یک‌بار برای خرید آنلاین موادغذایی تلاش کرده‌اند. از این میان بسیاری از مردم، افزایش کیفیت خدمات فروشگاه‌ها در طول سال‌های اخیر را تأیید می‌کنند. این موضوع به معنای درس گرفتن برندهای آنلاین از تجربه نامناسب گذشته است؛ به این ترتیب، در طول سال‌های آینده شمار طرفدارهای خرید آنلاین مواد غذایی افزایش چشمگیری خواهد داشت. نکته مهم، روند جهانی این تحول است. امروزه تقریباً در تمام کشورها فروشگاه‌های آنلاین موادغذایی وجود دارد. اکنون با استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل پیشرفته امکان ارسال سفارش‌ها در کمترین زمان ممکن شکل می‌گیرد. نتیجه این موضوع، افزایش تمایل بسیاری از مردم نسبت‌به خرید آنلاین مواد غذایی موردنیاز است.»

 

 

آیا خرید آنلاین بیشتر نوعی عادت است؟

هیدن افزود: «تفاوت معناداری میان افراد علاقه‌مند به خرید حضوری مواد غذایی و مشتریان آنلاین وجود دارد. آنهایی که علاقه‌مند به خرید آنلاین هستند، علاقه کمتری به ماجراجویی دارند. همچنین آنها تمایل به کسب عادت‌های پایدار هم نشان می‌دهند. این دست از افراد علاقه بیشتری به خرید از برندهای مشهور یا دست‌کم برندهای موردعلاقه‌شان دارند. اگرچه امروزه یافتن محصولات تازه بسیار ساده و راحت است اما افراد حاضر در این دسته شخصیتی، تمایل چندانی به خرید محصولات تازه نشان نمی‌دهند.»

هادز گفت: «یکی از دلایل اصلی علاقه مشتریان به خرید آنلاین عدم تمایل به مواجهه با فضای شلوغ فروشگاه‌های فیزیکی است. در زمینه بسته‌بندی محصولات هم برندهای آنلاین دست برتر را دارند. این برندها به‌طور معمول بسته‌بندی‌های بسیار زیبا و جذابی برای سفارش مشتریان به کار می‌گیرند. فاکتورهای مورد اشاره نقش اصلی در افزایش تمایل مشتریان به خرید آنلاین مواد غذایی را بازی می‌کنند. بدون تردید تفاوت میان ویژگی‌های شخصیتی مشتریان بسیار مهم است، بااین‌حال همچنان امکان تأثیرگذاری روی افراد بی‌علاقه به خرید آنلاین وجود دارد. کلید موفقیت در فروش آنلاین مواد غذایی تلاش برای نمایش جزیات هرچه دقیق‌تر از محصولات است؛ به این ترتیب، نظر دامنه وسیع‌تری از مشتریان به محصولات آنلاین جلب خواهد شد.»

هادز در پایان افزود: «اگرچه اکنون سهم صنعت مواد غذایی از فروش آنلاین اندک است، بااین‌حال شمار هرچه بیشتری از افراد در تلاش برای ثبت نخستین سفارش‌های خود هستند. این موضوع به معنای افزایش شمار مشتریان خواهد بود. مزیت اصلی فروشگاه‌های آنلاین، عدم نیاز به کارمندان فراوان است؛ به این ترتیب، بودجه آنها برای سرمایه‌گذاری روی ارائه کیفیت برتر به مشتریان افزایش چشمگیری خواهد یافت. به‌علاوه، با صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، امکان ارائه تخفیف‌های گسترده به مشتریان هم وجود دارد. بدون تردید در چند سال آینده خرده‌فروشی‌های آنلاین مواد غذایی مشتریان بیشتری به دست می‌آورند. به این ترتیب، شاید شاهد پایان سلطه فروشگاه‌های واقعی در عرصه مواد غذایی باشیم؛ البته این موضوع نیازمند تلاش گسترده خرده‌فروشی‌های آنلاین و درس گرفتن از اشتباهات گذشته است. آینده روشنی برای صنعت فروش آنلاین مواد غذایی قابل مشاهده ‌است.

منبع: RETAIL ME

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , صنعت خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , فروش آنلاین , سوپرمارکت , خرده فروشی آنلاین , توسعه , موادغذایی , فروشگاه های مواد غذایی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان