بررسی درآمد دو فروشگاه معتبر اپلیکیشنی دنیا

بررسی درآمد دو فروشگاه معتبر اپلیکیشنی دنیا
بررسی درآمد دو فروشگاه معتبر اپلیکیشنی دنیا

درآمد فروشگاه App Store حدود 93 درصد بیشتر از Google Play است؛

Whatsapp در صدر پرطرفدارترین برنامه‌ها

با ارائه گزارش‌های مالی دو کمپانی اپل و گوگل در سه ماهه سوم از سال 2018، مشخص شده است که تفاوت درآمد میان دو فروشگاه اپلیکیشن این دو کمپانی یعنی App Store و Google Play به بیشترین مقدار خود در تاریخ رسیده است.

با بررسی تاریخچه دو فروشگاه App Store و Google Play به راحتی می‌توان متوجه شد که فروشگاه اختصاصی کمپانی اپل سال‌هاست که سطح بیشتری از درآمد و سود را نصیب این کمپانی می‌کند. اما به نظر می‌رسد این فاصله روز به روز در حال افزایش است؛ چرا که با بررسی جدیدترین گزارش‌های مالی منتشر شده مشخص می‌شود که اپل توانسته است از فروشگاه App Store خود چیزی در حدود 93 درصد بیشتر از فروشگاه Google Play درآمد بدست بیاورد. این فاصله عملکرد در طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.


براساس گزارش سایت Sensor Tower، فروشگاه App Store توانسته است در سه ماهه سوم از سال 2018 در حدود 66 درصد از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌های موبایلی را از آن خود کند. به این ترتیب سهم App Store از درآمد 18.2 میلیارد دلاری این فروشگاه‌ها، چیزی در حدود 12 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که این فروشگاه در مدت مشابه در سال گذشته درآمد 9.7 میلیارد دلاری را کسب کرده بود و می‌توان گفت که از این بابت با رشد 23.3 درصدی روبرو شده است. فروشگاه Google Play نیز در سه ماهه اخیر درآمد 6.2 میلیارد دلاری را از راه فروش اپلیکیشن‌ها کسب کرده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 21.5 درصدی را نشان می‌دهد. گوگل توانسته بود در سه ماهه سوم از سال 2017، درآمد 5.1 میلیارد دلاری را از فروشگاه خود بدست بیاورد. در مجموع می‌توان گفت که درآمد فروشگاه اختصاصی اپل در این مدت، در حدود 93 درصد بیشتر از فروشگاه اختصاصی گوگل بوده است.


در بخش دیگری از این گزارش سایت Sensor Tower به بررسی منابع درآمد این دو فروشگاه پرداخته شده و عنوان شده است که برنامه‌هایی که نیاز به ثبت نام از سوی کاربران دارند همچنان به عنوان مهم‌ترین منابع درآمدی این دو فروشگاه شناخته می‌شوند. برنامه Netflix در سومین سه ماهه پیاپی، عنوان مهم‌ترین منبع درآمد این دو فروشگاه در بخش برنامه‌های غیر گیمینگ را کسب کرده است. طبق اطلاعات در دسترس این برنامه به تنهایی درآمد 243.7 میلیون دلاری را برای دو فروشگاه App Store و Google Play بدست آورده است. پس از این برنامه، اپلیکیشن‌های Tinder و Tencent مقام‌‌های دوم و سوم از این نظر را از آن خود کرده‌اند.

طبق انتظار بازی‌های موبایلی نیز نقش بسیار موثری در کسب این درآمدها داشته‌اند. درآمد این بخش از برنامه‌های دو فروشگاه اپل و گوگل نسبت به سه ماهه سال گذشته 14.9 درصد رشد را تجربه و مجموعاً 13.8 میلیارد دلار درآمد را برای آن‌ها دست و پا کرده است. این میزان در حدود 76 درصد از درآمد کل از حاصل فروش برنامه‌های موبایلی را تشکیل می‌دهد. در بخش فروش بازی‌ها نیز فروشگاه App Store عملکرد بسیار بهتری را داشته است و درآمد 8.5 میلیارد دلاری را از آن خود کرده است. این در حالی است که فروشگاه Google Play از این بخش درآمد 5.3 میلیارد دلاری را بدست آورده است.


اما در بخش بررسی تعداد برنامه‌های دانلود شده از سوی کاربران در این سه ماهه، عملکرد فروشگاه Google Play بسیار بهتر بوده است. چرا که سیستم عامل اندروید بر روی طیف بسیار بیشتری از دستگاه‌ها در دسترس کاربران قرار دارد. تعداد برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه‌های مختلف در هر فروشگاه، نسبت به سه ماهه گذشته رشد 10.9 درصدی را تجربه کرده است و نسبت به سال گذشته نیز 24.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در رده بندی برنامه‌های با بیشترین تعداد دانلود از سوی کاربران طبق انتظار برنامه‌های پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی را در بالاترین رتبه‌ها می‌بینیم. برنامه های Whatsapp و Messenger با بیشترین اقبال از سوی کاربران روبرو بوده‌اند و جایگاه سوم در این بخش نیز به Facebook رسیده است. نکته حائز اهمیت دیگر، قرار گرفتن برنامه TikTok در رتبه‌های بهتر از دو برنامه Instagram و Snapchat است. تعداد دانلود‌های این برنامه در قیاس با سال گذشته در حدود 440 درصد رشد را تجربه کرده است.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان