برندسازی حلال

برندسازی حلال
برندسازی حلال

 

حدود 23 درصد جمعیت جهان، با احتساب شاخه‌های گوناگون دین اسلام، مسلمان هستند. بعضی از تجارت‌ها و انجمن‌ها و افرادی که در غرب زندگی می‌کنند، اغلب عقیده دارند جمعیت مسلمان در ملل انگشت‌شماری در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا متمرکز شده است، اما حقیقت این است که جمعیت‌های اقلیت مسلمان به ‌طور شگفت‌آوری در دنیا وجود دارند. از هند تا چین و از فرانسه تا ژاپن در کشورهای اسلامی‌ و در بین اکثریت و اقلیت مسلمانان در سراسر خاورمیانه، آسیا، آفریقا و اروپا فعالیت بازرگانی انبوهی همراه با تجارت اسلامی‌ با ارزش برآورد شده میلیاردها دلار وجود دارد. با توجه به قدرت اقتصادی جهانی و موفقیت تجاری، روشن است کشورهای اسلامی‌ در حال پیشی گرفتن از همتایان غربی خود هستند.

 با این‌ حال موفقیت رو به رشد و جمعیت در حال گسترش اسلام فقط بخشی از ماجرا است. مصرف‌کنندگان مسلمان از لحاظ تمایل به برندها با غیر مسلمانان تفاوتی ندارند. از نظر بازاریابی جهان اسلام مانند جهان غرب دوست دارد طیفی از برندهای جهانی خودش را به ‌وجود آورد.

کشورهای اسلامی‌ نیز دوست دارند ببینند برندهای محلی‌شان جهانی می‌شوند چون دیده‌اند برندهای قدرتمند چگونه می‌توانند در شکل‌دهی اقتصادی و تشکیل تصویر ملی کشور نقش داشته باشند. بو‌یژه آنها توجه کرده‌اند که ترویج سرمایه‌های ناملموس، مانند برندهای قوی به ‌عنوان ویژگی حیاتی اقتصاد ملی پایدار و رشد یافته، مطرح شده است. در نهایت بسیاری از کشورهای مسلمان می‌خواهند علایق تجاری خود را متمایز کنند تا به ثروت اقتصادی بزرگ‌تری دست یابند و کمتر بر صنایع محدود منابع انرژی متکی باشند.

درباره چگونگی بازاریابی و برندسازی اسلامی ‌یا «بازاریابی برای مسلمانان» و تفاوت یا شباهت آن با بازاریابی و برندسازی سنتی که بر اساس توسعه شرکت‌های غربی است، مطالب بسیار کمی ‌نوشته شده است. نبود آموزه‌هایی در این زمینه با توجه به میزان جمعیت مسلمان جهان و برجستگی دین اسلام، شگفت‌آور است. این شکاف در آگاهی و دانش باعث شده دانشگاه آکسفورد پروژه‌ تحصیلی درباره بازاریابی و برندسازی اسلامی ‌ایجاد کند. خلاصه این پروژه و پژوهش‌های انجام شده در این دانشگاه در کتابی با عنوان "برندسازی حلال" نوشته پل تمپورال و ترجمه دکتر عظیم فضلی‌پور گردآوری شده است.

این کتاب در 11 فصل در اختیار خوانندگان قرار گرفته و در آن مباحثی چون اسلام، مذهب و برند، چرا ملت‌های مسلمان نیاز به ایجاد برند قوی دارند، ماهیت و ساختار بازارهای اسلامی، ساخت راهبرد برند، چالش‌های پیش ‌روی برندهای اسلامی، عوامل موفقیت و راهبردهای کلیدی برای برندهای اسلامی، چالش‌ها و راهبردهای کلیدی ساخت و بازاریابی برندهای غیرمسلمان برای بازارهای مسلمان و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

از آنجا که اکنون در شرکت‌ها و کشورهای اسلامی ‌نیاز زیادی برای مدیریت برندسازی و مهارت‌ها و تکنیک‌های بازاریابی به شیوه غرب وجود دارد این کتاب کمک‌های شایانی به صاحبان برندهای اسلامی ‌خواهد کرد.

دکتر عظیم فضلی‌پور، مترجم این کتاب نماینده اتحادیه اروپا در برنامه شایستگی مدیریت (EBC*L) در کشورهای فارسی‌زبان است.

وی مدرک دکترای مدیریت استراتژیک برند از دانشگاه USC ایالات متحده را دارد و عضو کمیته علمی ‌سازمان جهانی علایم تجاری است. از او آثار متعددی به چاپ رسیده است که از جمله آنها می‌توان به «لکسوس و درخت زیتون»، «آینده تا ابد ادامه دارد»، «تنها ابرقدرت»، «چرا مردم از آمریکا متنفرند؟»، «بزه‌دیده در صحنه جزایی اروپا» و «از کوزوو تا کابل» اشاره کرد.

فضلی‌پور همچنین درجه دکترای حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه را دارد و عضو کمیته علمی ‌برند سازمان توسعه تجارت است.

برای تهیه این کتاب می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرماید : 

66399241، 66399243

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان